سمتی یا متمایل شدن به چیزى است.۱ «اصغاء» نیز به معنای گوش فرا دادن به دیگری، از آن روست که سامع، سر و گوش خود را به گوینده، متمایل میکند و به سمت او خم میشود.۲
واژه «تظاهر»، از مادّه «ظَهْر» به معنای کمر و پشت است. لذا فعل تظاهر، به معنای یکدیگر را پشتیبانی کردن، تعاون و یاری کردن یکدیگر است. «ظهیر» نیز صفت مشبّه بر وزن فعیل، به معنای یاور، پشتیبان، کمککار و معین است.۳
«مولی» نیز معانی متعدّدی دارد، ولی هر گاه در مورد خداوند به کار رود یا به معنای ولیّ نعمت و سرپرست است یا به معنای ناصر و یاور.۴
شأن نزول
این آیه، دو بخش دارد: بخش اوّل از (إِن تَتُوبَا) شروع میشود تا (وَ إِن تَظَٰهَرَا عَلَيْهِ). این بخش در باره توطئهای خانوادگی است که توسّط دو تن از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله به منظور آزار ایشان، برنامهریزی شده بود که فعلاً موضوع بحث ما نیست.۵ امّا بخش دوم، یعنی (فَإِنَّ ٱللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ) تا آخر آیه، بر پایه روایات متعدّد، در باره جایگاه والای امام علی علیه السلام در دفاع از پیامبر صلی الله علیه و آله در همه عرصهها نازل شده است.
۱. از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود:
۰.صالِحُ المُؤمِنینَ، عَلِیُّ بنُ أبی طالِبٍ.۶
۰.صالِح مؤمنان، على بن ابى طالب است.
۲. از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمود:
۰.چون آیه(... وَ
1.. از این رو مىگویند: «صغت النجوم»، یعنی: ستارگان، میل به غروب کردن پیدا کردند. «مالت للغروب» ( العین: ج۴ ص۴۳۳).
2.. لسان العرب: ج۱۴ ص۴۶۱: «أَصْغَیتُ إلى فلانٍ إذا مِلْت بسَمْعک نحوَه».
3.. العین: ج۴ ص۳۷.
4.. ر. ک: لسان العرب: ج۱۵ ص۴۰۶ ـ ۴۰۸.
5.. علاقهمندان برای آگاهی بیشتر از این بخش میتوانند به منابع زیر، مراجعه کنند:
الکافی: ج۵ ص۱۳۴ ـ ۱۳۵ ح ۱، الأمالی، طوسی: ص۱۵۱، تفسیر القمّی: ج۲ ص۳۷۵، تفسیر الطبری: ج۲۸ ص۱۹۸و ۲۰۲، الدرّ المنثور: ج۶ ص۲۳۹، صحیح البخاری: ج۶ ص۶۸.
6.. تاریخ دمشق: ج۴۲ ص۳۶۲، شواهد التنزیل: ج۲ ص۳۴۳.