بنا بر این، با این که سخن خطاب به مؤمنان است، خداوند در این آیه به انکار برابر دانستن (یا برتر دانستن) مناصب سقایت و عمارتی که از مشرک سر زده، با ایمان و جهاد، پرداخته است، چنان که طبق روایات متعدّد، عبّاس و شَیبه بر مناصب خود در زمان جاهلیت، افتخار میکردند؛ امّا علی بن ابیطالب علیه السلام، سبقت خود در ایمان و جهاد را افتخاری بزرگتر اعلام نمود و خداوند نیز با نزول وحی، از سخن حقّ او حمایت کرد.
خداوند در آیه بعدى، در مقابل ایمان و هجرت و جهاد، سه موهبت بزرگ، عطا مىکند:
(الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللهِ وَ أُولٰئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ.۱
آنان که ایمان آوردند، هجرت کردند و با مالها و جانهایشان در راه خدا جهاد کردند، مقامشان نزد خدا برتر است و آنان به موهبت بزرگ رسیدهاند).
(یبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فیها نَعیمٌ مُقیمٌ.۲
پروردگارشان، آنان را به رحمتى از جانب خویش و خشنودى و بهشتهایى براى آنان، بشارت مىدهد که در آن بهشتها، نعمتهاى پایدار و همیشگى است).
این سه موهبت، عبارتاند از:
۱. بشارت به رحمت گسترده الهى و بهرهمند سازى از آن؛
۲. بهرهمندى از خشنودى خداوند؛
۳. در اختیار نهادن باغهاى بهشتى، که نعمتهایش دائمى است.
در آیه بعد، براى تأکید بیشتر، اضافه مىکند که جاودانه در آن خواهند ماند که در مقابل اعمالشان، بدانان داده شده است:
(خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا إِنَّ ٱللهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ.۳