۰.روزی نزد امام باقر علیه السلام بودم ایشان مرا خواند. گفتم: «لبیک». ایشان فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله در باره (إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ) فرمود: «من، آن منذر و علی، آن هادی است». امروز هادی کیست؟
۰.من مدّتی طولانی [در فکر فرو رفتم و] سکوت کردم. سپس سر بلند نمودم و گفتم: فدایتان شوم! هدایتگری، مخصوص شما خاندان است. یکی پس از دیگری آن را به ارث میبرید تا به شما رسیده است. فدایتان شوم! شما هادی [امروز] هستید. امام فرمود:
۰.صَدَقتَ یا عَبدَ الرَّحیمٍ، إنَّ القُرآنَ حَیٌّ لا یموتُ، وَ الآیَةُ حَیَّةٌ لا تَموتُ؛ فَلَو کانَتِ الآیَةُ إذا نَزَلَت فِی الأقوامِ ماتوا فَماتَ القُرآنُ! و لٰکِن هِیَ جارِیَةٌ فِی الباقینَ کَما جَرَت فِی الماضینَ،... إنَّ القُرآنَ حَیٌّ لَم یَمُت، و إنَّهُ یَجرى ما یَجرِى اللَّیلُ وَ النَّهارُ، و کَما تَجرِى الشَّمسُ وَ القَمَرُ، و یَجرى عَلىٰ آخِرِنا کَما یَجرى عَلىٰ أوَّلِنا.۱
۰.راست گفتی، ای عبد الرحیم! قرآن، زنده است و نمیمیرد و آیات زندهاند و نمیمیرند. اگر آیهای [فقط] در باره افرادی نازل شود و آنان بمیرند، قرآن میمیرد؛ امّا آیات، انسانهای کنونی را در بر میگیرد، چنان که گذشتگان را شامل میشود.... قرآن، زنده است و نمرده و همچون شب و روز و ماه و خورشید در جریان و حرکت است. قرآن، همان گونه که اوّلینِ ما را در بر میگیرد، شامل آخرین فرد ما نیز میگردد.
پاسخ به یک ایراد
بنا بر تفسیر و روایات، شأن نزول این آیه نورانی بیان میکند که پیامبر صلی الله علیه و آله مدبّر عالم نیست؛ بلکه منذرِ اوست و علی علیه السلام نیز ادامه دهنده خطّ رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و هدایتگر مردم به فرامین نبوی است. از این رو، از این آیه میتوان در یافت که ولایت بلافصل امام علی علیه السلام از سوی خداوند، تعیین شده است.
آلوسی در برابر این استدلال شیعه اشکال میکند که:
اوّلاً ما صحّت اخبار تفسیر کننده «هادی» به علی بن ابی طالب را نمیپذیریم و آن