نیز به عقیده راغب اصفهانی به معنای خبر دادن از امری بیمآفرین است.۱ بنا بر این، «مُنذر» کسی است که با آگاه کردن دیگری بر امری پرهراس، به او هشدار و بیم میدهد.
واژه «هادی» در لغت به کسی گفته میشود که در پیشاپیش حرکت میکند و بقیّه را به دنبال خود پیش میبرد.۲ از این رو به سر و گردن اسب که سایر جسد را به دنبال میکشد، نوک پیکان،۳ اوایل شب، راهنمای قوم که در رأس قوم حرکت میکند و شتری که در جلوی قطار شترها قرار دارد نیز «هادی» میگویند.۴
تفسیر
این آیه در پاسخ یکى از ایرادهاى مشرکان لجباز در زمینه «نبوّت» است. آنان گمان مىکردند پیامبر صلی الله علیه و آله باید هر خواسته نامعقول و بلهوسانه آنان را روا دارد. به عبارت دیگر، به گمان آنان، پیامبر صلی الله علیه و آله ادّعا مىکند که: من مىتوانم هر کار خارق العادهاى انجام دهم و در این جا نشستهام تا به هوسهاى شما جامه عمل بپوشانم. خداوند در پاسخ آنان فرمود:
(إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ.
۰.[اى پیامبر!] تو تنها بیم دهندهاى [نه مدبّر و پروردگار جهان تا هر چه میخواهند، عملی سازی] و براى هر قومى، هادى [و راهنمایى] است).
به دیگر بیان، پیامبر صلی الله علیه و آله نمىتواند به درخواست هر کس و براى هر هدف و قصدى، اعجاز ارائه کند؛ بلکه وظیفه ابتدایىاش انذار و بیم دادن مردم است تا به کجراهه نروند و صراط مستقیم را بپیمایند. البتّه روشن است که یکى از وظایف پیامبر صلی الله علیه و آله، ارائه معجزات براى اثبات حقّانیت و پیوندش با وحى الهى است و مردم حقیقتجو، به هنگام شک و