۰.اى مردم! من در میان شما دو دستاویز به یادگار گذاردم که اگر به آن دو دست یازید، پس از من هرگز گمراه نخواهید شد. یکى از آن دو ـ که بزرگتر از دیگرى است ـ، کتاب خداست که ریسمانى آویخته از آسمان به زمین است و دیگرى خانواده و اهل بیت من است. آگاه باشید که آنها هرگز از یکدیگر جدا نمىشوند تا وقتى که در حوض [کوثر] بر من وارد شوند.
جمله اخیر حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله، تأییدى بر همیشگى بودن اتّصال مُلک و ملکوت و آویخته بودن حبل الهى است. پس مصداق «حبل اللّٰه»، قرآن و عترت هستند که تا قیامت در کنار یکدیگر، هدایتگر امّت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله خواهند بود.
در حدیث دیگرى که نعمانى در کتاب الغیبة از جابر بن عبد اللّٰه انصارى نقل نموده، این مطلب به گونهاى دیگر مورد تأکید پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله قرار گرفته است. در این حدیث طولانى، گروهى از اهل یمن به جهت شناسایى جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله به خدمت ایشان شرفیاب گردیده، عرضه داشتند: ای رسول خدا! جانشین تو کیست؟ پیامبر فرمود:
۰.هُوَ الَّذی أَمَرَکُمُ اللّهُ بِالاِعتِصامِ بِهِ، فَقالَ عز و جل: (وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعًا وَ لاَ تَفَرَّقُوا).
۰.همان کسى که خداوند، شما را به تمسّک به او امر نمود و فرمود: (همگى به ریسمان الهى چنگ زنید و متفرّق نشوید).
عرضه داشتند: اى پیامبر خدا! این ریسمان را براى ما بیان فرما. فرمود:
۰.هُوَ قَوْلُ اللّهِ: (إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ)،۱ فَالحَبلُ مِنَ اللّهِ کِتابُهُ، وَ الحَبلُ مِنَ النّاسِ وَصِیّى.
۰.او (مصداق) همان گفته خداوند است که فرمود: (مگر در پناه ریسمانى از سوى خدا و ریسمانى از مردم). پس ریسمان از سوى خدا، همان کتاب خداست و ریسمان از مردم، جانشین من است.
آن گاه با معرّفى امام على علیه السلام به عنوان جانشین و وصىّ پیامبر صلی الله علیه و آله، میهمانان رسول خدا با جانشین او بیعت کردند. پیامبر صلی الله علیه و آله هم خبر یارى رساندن آنان به امام على علیه السلام در