چیزى چون ولایت، دعوت نشده است.
بر همین اساس، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله مىفرماید:
۰.نَحنُ الوَسیلَةُ إلَى اللّهِ، وَ الوُصلَةُ إلى رِضوانِ اللّهِ.۱
۰.ما وسیله تقرّب به سوى خدا و [راه] رسیدن به رضایت خداییم.
پیامبر صلی الله علیه و آله در سخنى دیگر مىفرماید:
۰.الأَئِمَّةُ مِن وُلدِ الحُسَینِ، مَن أطاعَهُم فَقَد أطاعَ اللّه، وَ مَن عَصاهُم فَقَد عَصىَ اللّهَ عز و جل، هُمُ العُروَةُ الوُثقىٰ، وَ هُمُ الوَسیلَةُ إلىَ اللّهِ عز و جل.۲
۰.امامان، از فرزندان حسین هستند. هر کس از آنان پیروى کند، به راستى که خدا را پیروى کرده است و هر کس از فرمانشان سر برتابد، خدا را عصیان کرده است. آنان، ریسمان محکم [الهى] و وسیله تقرّب به سوى خدا عز و جل هستند.
بنا بر این، اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از او، بزرگترین وسیلههاى قرب الهىاند و مصادیق آیه هستند. علّامه طباطبایى در تفسیر این آیه از تفسیر القمى نقل مىکند که «وسیله» به «امام» تفسیر شده است. آن گاه مىفرماید:
۰.یعنى به امام، با پیروى از او تقرّب بجویید و این از قبیل جَرْى و انطباق بر مصداق است۳ و شبیه همین را ابن شهرآشوب نقل مىکند که امام على علیه السلام در بیان (وَٱبْتَغُوا إِلَيْهِ ٱلْوَسِيلَةَ) فرمود: «أنَا وَسیلَتُه؛۴ من وسیله تقرّب به او هستم» و نزدیک همین معنا در بصائر الدرجات به روایت سلمان از امام على علیه السلام نقل شده است.۵
بر این اساس، مفهوم کلمه «وسیله» عام است و شامل هر مصداقی میشود که پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت او و یا پیروان آنها را به خداوند سبحان نزدیک میکند؛ لیکن کاملترین مصادیق