79
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

تأثیرگذاری آنها به چه شکلی است؟

بررسی روایات نشان می‏دهد از آن‏جا که «دنیا، مزرعه آخرت است»، سعادت دنیوی «بستر و زمینه» سعادت اُخروی است و از آن‏جا که سعادت اُخروی، هدف نهایی است، «جهت دهنده» به سعادت دنیوی نیز هست. بررسی مجموع آیات و روایات سعادت، نشان می‏دهد که هر چند اسلام، سعادت دنیوی را با همان معیارهای مادی‏اش به رسمیت می‏شناسد، امّا آن را در جهت تأمین سعادت اُخروی تعریف می‏کند و از مسائلی که سعادت اُخروی را تهدید می‏کنند، دوری می‏گزیند و آنها را ضدّ سعادت می‏داند. لذا در روایات این بخش، معمولاً قید یا نکته‏ای وجود دارد که عوامل مادی و دنیوی سعادت را از اطلاق خود خارج می‏کند و به آنها جهت می‏دهد. برای نمونه می‏توان اشاره کرد که هر چند در روایات، ازدواج۱ و همسر زیبا به عنوان یک عامل دنیوی سعادت معرفی شده، امّا آن را به دیندار بودن،۲ صالح بودن۳ و پاک‏دامن و امانت‏دار بودن۴ مقیّد کرده‏اند. هنگام بررسی دقیق روایات این بخش، این مسئله به خوبی روشن می‏شود.

بنا بر این هر چند اسلام برای سعادت، دو سطح قائل است، امّا نحوه ارتباط آنها با یکدیگر از الگوی خاصّی پیروی می‏کند. از این رو، مدل سعادت اسلامی، پیچیدگی خاصی دارد. بر اساس این مدل، سعادت دنیوی در دل سعادت اُخروی قرار می‏گیرد و در مسیری قرار دارد که تأمین کننده سعادت اُخروی باشد. از این رو، هر چند سعادت دنیوی، محدود به دنیاست و با مرگ پایان می‏یابد، امّا بر سعادت اُخروی تأثیرگذار است. از طرف دیگر، هر چند سعادت اُخروی، مخصوص آخرت و زندگی جاویدان انسان است، با این حال، تأمین آن، از دنیا شروع می‏شود، بلکه به عبارت دقیق‏تر، به لحاظ زمانی، دنیا تنها ​

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مَن تَزَوَّجَ فَقَد اُعطِیَ نِصفَ السَّعادَةِ (مستدرک الوسائل، ج۱۴، ص۱۵۴، ح۱۶۳۵۲).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مِن سَعادَةِ المَرءِ المُسلِم ان یُشبِهَهُ وَلَدُهُ، و المَرأةُ الجَملاءُ ذاتُ دَینٍ و... (قرب الإسناد، ص۷۷).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مِن سَعادَةِ المَرءِ المُسلِم الزَّوجَةُ الصالِحَةُ و... (الجعفریات، ص۹۹؛ مسند ابن حنبل، ج۱، ص۱۶۸).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ثَلاثٌ مِنَ السَّعادَةِ:... المَرءَةُ تَراها تُعجِبُکَ وتَغیبُ فَتَأمنُها عَلی نَفسِها و مالِکَ (همان، ص۱۶۲). نیز، ر.ک: الدر المنثور، ج۲، ص۱۵۲.
امام زین العابدین علیه السلام: مِن شَقاءِ المَرءِ أن تَکونَ عِندَهُ امرَأةٌ مُعجَبُ بِها و هِیَ تَخونَهُ (الکافی، ج۵، ص۲۵۸، ح۳).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
78

معلول واقعیت حیات انسانی است. حیات انسان، دو سطح دنیوی و اُخروی دارد. لذا سعادت او نیز دو سطحی خواهد بود و به تناسب هر سطح، عوامل خاصی نیز خواهد داشت. معلوم می‏شود که اسلام، نه به بهانه آخرت، سعادت دنیوی را فراموش کرده است و نه به بهانه دنیا، سعادت اُخروی را. امام صادقعلیه السلام در این باره می‏فرماید: «از ما نیست کسی که دنیای خود را به خاطر آخرتش و یا آخرت خود را به خاطر دنیایش، رها کند».۱

در حدیث دیگری پیامبر خداصلی الله علیه و آله می‏فرماید: «بهترینِ شما، کسی است که نه آخرتش را به خاطر دنیایش، و نه دنیایش را به خاطر آخرتش رها کند».۲

لذا پیامبرصلی الله علیه و آله بهترین فرد را کسی نمی‏داند که یکی را به خاطر دیگری ترک کند؛ بلکه باید از هر دو برگرفت، چرا که دنیا وسیله آخرت است.۳ به همین جهت، ایشان با همّت‏ترین مردم را کسی می‏داند که به هر دو سطح بپردازد.۴ بر این اساس، اسلام، سعادت تک‏سطحی را نمی‏پذیرد، حتی اگر سطح اُخروی باشد.

نکته بسیار مهمّ موجود در روایات این موضوع، پیوستگی و درهم‏تنیدگی هر دو سطح سعادت با یکدیگر است. بررسی روایات نشان می‏دهد که سعادت دنیوی و اُخروی، دو مسئله جدا از یکدیگر نیستند؛ بلکه کاملاً با هم ارتباط تنگاتنگ دارند و بر هم تأثیرگذارند. این مسئله، از اصول اساسی در مفهوم سعادت است که کمتر مورد توجّه قرار می‏گیرد. به لحاظ روش‏شناختی، این اصل در هیچ روایتی، مورد تصریح قرار نمی‏گیرد؛ امّا معمولاً روایات حوزه سعادت دنیوی، قیدی دارند که آن را در راستای آخرت قرار می‏دهند. این موضوع، موجب به وجود آمدن این اندیشه می‏گردد که دو سطح سعادت با یکدیگر مرتبط‏اند و از یکدیگر بیگانه نیستند. لذا در مرحله نخست می‏توان استفاده کرد که سطوح سعادت با هم ارتباط دارند. سپس آنچه اهمیت بیشتری می‏یابد، الگوی تأثیرگذاری این دو سطح بر یکدیگر است. پرسش این است که: اگر این دو سطح بر یکدیگر تأثیرگذارند، نحوه ​

1.. لَیسَ مِنّا مَن تَرَک دُنیاهُ لآخِرَتِهِ، ولا آخِرَتَهُ لِدُنیاهُ (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۱۵۶، ح۳۵۶۸).

2.. خَیرُکم مَن لَم یترُک آخِرَتَهُ لِدُنیاهُ، ولا دُنیاهُ لآخِرَتِهِ (تاریخ بغداد، ج۴، ص۲۲۱، ح۱۹۱۸).

3.. لَیسَ خَیرُکم مَن تَرَک الدُّنیا لِلآخِرَة ولا الآخِرَة لِلدُّنیا، ولکن خَیرُکم مَن أخَذَ مِن هذِهِ وهذِهِ (ربیع الأبرار، ج۱، ص۵۳). نیز، ر.ک: الفردوس، ج۳، ص۴۵۵، ح۵۲۹۰ و ص۴۰۹، ح۵۲۴۹.

4.. أعظَمُ النّاسِ هَمّا، المُؤمِنُ الَّذی یهُمُّ بِأمرِ دُنیاهُ وأمرِ آخِرَتِه (سنن ابن ماجة، ج۲، ص۷۲۵، ح۲۱۴۳).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64846
صفحه از 839
پرینت  ارسال به