507
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

چیزهایی بهره‏مند می‏گردد و از چیزهای دیگری محروم. مثلاً یک معلّم، چیزهای بسیاری می‏داند؛ ولی ممکن است از مکانیکی، کشاورزی، نقاشی، کفّاشی و... بی‏خبر باشد. این، هرگز عیب نیست. این تفاوت‏ها وجود دارند و باید با کمال شهامت، آنها را پذیرفت. مهم این است که ارزش واقعی را درک کنیم. بدیهی است که فرزندان دنیا، از نعمت دنیا بهره‏مندند؛ باید دید آنها از چه چیزی محروم‏اند؟ قرآن کریم می‏فرماید:

۰.(مَن کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْأَخِرَةِ نَزِدْ لَهُ‏و فِی حَرْثِهِ‏ وَ مَن کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ‏ مِنْهَا وَ مَا لَهُ‏ فِی الْأَخِرَةِ مِن نَّصِیبٍ.۱

۰.و کسی که کِشت این دنیا را بخواهد، از آن به او می‏دهیم؛ ولی در آخرت، او را نصیبی نیست).

در این جا باید پذیرفت که «فرزند دنیا» از «دنیا» بهره‏مند است. در پذیرش این مطلب، هیچ ترسی نباید به خود راه داد. امّا باید پذیرفت که «فرزند دین» از نعمت «معرفت خدا» بهره‏مند است، هرچند از دنیای فرزندان دنیا بی‏بهره باشد. این تفاوت را با کمال شهامت می‏پذیریم؛ همان‏گونه که تفاوت میان معلّم و کفّاش را پذیرفتیم. دو راه وجود دارد: «دین» و «دنیا» و هر کدام بهره‏مندی‏ها و محرومیت‏های خاص خود را دارد.۲ تردیدی نیست که اهل دنیا در مقابل بهره‏مندی‏هایی که دارند، محرومیت‏هایی نیز در انتظار آنهاست. اهل دین نیز هرچند محرومیت‏هایی دارند، امّا بهره‏مندی‏هایی نیز نصیبشان می‏شود. این صحیح نیست که در یک مقایسه غیرمنطقی، «محرومیت دنیاییِ اهل دین» را با «بهره‏مندیِ دنیاییِ اهل دنیا» مقایسه کنیم و چشم بر «محرومیت‏هایِ اهل دنیا» و «بهره‏مندی‏هایِ اهل دین» ببندیم.

یکی از علل فشار روانی اهل دین، این است که بهره‏مندیِ دنیاگرایان را کامل و محرومیت خود را نیز کامل ارزیابی می‏کنند. این احساس محرومیت فراگیر، تنیدگی دینداران را به شدت افزایش می‏دهد و حال آن‏که اهل دین نیز بهره‏مندی‏های فراوانی دارند که با بهره‏مندی اهل دنیا، قابل مقایسه نیست. اگر این غفلت، به توجّه و شناخت تبدیل شود، مقایسه صعودی، رخت برمی‏بندد و فشارهای روانی کاهش می‏یابد و زندگی دینی، لذّت خود را نشان می‏دهد و بدین‏سان، درجه شادمانی و رضامندی افزایش می‏یابد.

1.. سورۀ شورا، آیۀ ۲۰.

2.. (مَن یُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن یُرِدْ ثَوَابَ الْأَخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا) (سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۴۵).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
506

احساس بهره‏مندی به او دست خواهد داد. دینداران، نعمت معرفت خدا را دارند؛ امّا به این دلیل، احساس بهره‏مندی ندارند و ممکن است احساس محرومیت نیز پیدا کنند که نمی‏دانند آنچه دارند چه قدر ارزشمند است. اگر ارزش آنچه را که دارند، بدانند، بدون شک، به احساس بهره‏مندی دست خواهند یافت. آگاه نبودن از ارزش یک چیز، گاهی ممکن است سبب فراموش شدن آن شود (غفلت). بنا بر این، لازمه احساس بهره‏مندی، آگاه بودن از ارزش آن است و این، به شناخت انسان برمی‏گردد.

نکته بعدی این است که اگر احساس بهره‏مندی به وجود آمد، به دنبال آن، «لذّت بردن» نیز خواهد آمد. صِرف داشتن یک چیز، لذّت‏بخش نیست؛ هنگامی وجود چیزی لذّت‏بخش می‏شود که انسان، احساس بهره‏مندی پیدا کند. اکنون روشن می‏شود که چرا بعضی از انسان‏ها از معرفت خدا لذّت نمی‏برند. ما چون از ارزش آن آگاه نیستیم، احساس بهره‏مندی پیدا نمی‏کنیم و وقتی احساس بهره‏مندی نداشته باشیم، از آن، لذّت نیز نمی‏بریم و بدین‏سان، زندگی بر ما تلخ‏تر و تلخ‏تر می‏شود و درجه رضایت از زندگی، بیشتر و بیشتر، پایین می‏آید.

نکته مهم دیگر این‏که دین، طرفدار زندگی بدون لذّت نیست؛ بلکه بهترین لذّت‏ها را برای زندگی می‏خواهد؛ امّا یک لذّت واقعی. لذّت باید دو ویژگی داشته باشد: یکی این‏که پایدار و ماندگار باشد نه آنی و زودگذر. و دیگر این‏که پیامد منفی و سوء نداشته باشد. لذّت‏های دنیوی، نه پایدارند و نه بی‏زیان؛ امّا لذّت‏های معنوی، هم پایدارند و هم بی‏زیان. زندگی با خدا، زندگی بسیار لذّت‏بخشی است. شاید از بهترین لذّت‏ها این باشد که انسان در مکانی بسیار زیبا و دل‏انگیز، و در کنار دوستانی صمیمی و مهربان به تفریح بپردازد و این تفریح، پایانی نداشته باشد. امام صادق‏ علیه السلام می‌فرماید: «... تَلَذُّذَ مَن لَم یَزَل فی رَوضاتِ الجِنانِ مَعَ أولِیاءِ اللَّهِ».۱

بنا بر این، اصلی‏ترین عامل اصلاح مقایسه صعودی، اصلاح شناخت و واقعی کردن آن است. باید با کمال شهامت پذیرفت که دنیاگرایان، چیزهایی دارند و دینداران چیزهای دیگری. یکی از واقعیت‏های زندگی، «تفاوت» است. هرکسی در مسیری که قرار دارد، از

1.. الکافی، ج۸، ص۲۴۷، ح۳۴۷.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64852
صفحه از 839
پرینت  ارسال به