369
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

آنچه می‏نوشد، حرام و آنچه می‏پوشد، حرام و آنچه به وسیله آن مال، ازدواج می‏کند، حرام و آنچه سوار می‏شود، حرام است.

عبارت «این، مالِ من است»، شایع‏ترین کلامی است که ما در باره آنچه در اختیار داریم، به کار می‏بریم. این، ناشی از همان تصوّری است که نسبت به اموال دنیا داریم. مال انسان فقط آن چیزی است که خورده و از بین برده و یا پوشیده و پاره کرده و یا بخشیده و پایدار ساخته است. هر چیزی جز این را برای مردم باقی می‏گذارد و خودْ می‏رود.۱ بنا بر این، بهترین کار، این است که انسان، مال را امانتی بداند که باید به صاحبش برگرداند، و با این اعتقاد که از دست رفتن مال را «بازپس‏گیری» بداند و گیرنده را مالک اصلی آن بداند، دیگر به خاطر از دست رفتن مال، ناراحت و غمگین نمی‏شود. زمانی انسان نسبت به مال، غمگین می‏گردد که یا مال او را گرفته باشند و یا امانتی را که دست او بوده، کسی غیر از مالک اصلی، ستانده باشد؛ امّا اگر بدانیم مالک نیستیم، بلکه امانتداریم و در اصل، گیرنده مال، صاحب آن است نه سارق و غاصب، در این صورت، نسبت به از دست رفتن مال، متأثّر و اندوهگین نمی‏شویم.

این همان چیزی است که در قرآن کریم از آن، این گونه یاد شده است: (وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ الَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِیبَة قالُوا إِنَّا للهِ وَإِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ). نکته اساسی‏ای در عبارت (إِنَّا للهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ) نهفته است که به «کلمه استرجاع» معروف است. استرجاع، از دو جمله تشکیل شده است: جمله نخست، به مالکیت خداوند بر انسان تأکید دارد و جمله دوم، به ناپایداری انسان و هلاکت او اشاره دارد. روزی امام علیعلیه السلام نزد اشعث بن قیس آمد و مرگ برادرش را به او تسلیت گفت و اشعث در جواب، استرجاع کرد. امیر مؤمنانعلیه السلام فرمود: «آیا می‏دانی تأویل آن چیست؟». اشعث گفت: نه! شما اوج و منتهای دانشی. امامعلیه السلام فرمود:

1.. پیامبر صلی الله علیه و آله: یقولُ العَبدُ: مالی مالی! وإنَّما لَهُ مِن مالِهِ ثَلاثٌ: ما أکلَ فَأَفنی‏، أو لَبِسَ فَأَبلی‏، أو أعطی‏ فَاقتَنی‏، ما سِوی‏ ذلِک فَهُوَ ذاهِبٌ وتارِکهُ لِلنّاسِ (مسند ابن حنبل، ج‏۲، ص۳۶۸؛ صحیح مسلم، ج۸، ص‏۲۱۱؛ الترغیب والترهیب، ج‏۴، ص‏۱۷۲، ح‏۳۶).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یقولُ ابنُ آدَمَ: مِلکی مِلکی! ومالی مالی! یا مِسکینُ! أینَ کنتَ حَیثُ کانَ المِلک ولَم تَکن؟ وهَل لَک إلّا ما أکلتَ فَأَفنَیتَ أو لَبِستَ فَأَبلَیتَ أو تَصَدَّقتَ فَأبقَیتَ؟ إمّا مَرحومٌ بِهِ وإمّا مُعاقَبٌ عَلَیهِ. فَاعقِل أن لا یکونَ مالُ غَیرِک أحَبَّ إلَیک مِن مالِک (مصباح الشریعة، ص‏۸۲؛ بحار الأنوار، ج‏۷۱، ص‏۳۵۶، ح‏۱۷).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
368

انسان است. این، به جهت احساس مالکیتی است که نسبت به آن داریم. جدا شدن از آنچه مال ماست و دل‌بسته آن هستیم، تنش‏زا و دردناک است. بی‏تابی کردن و شکایت نمودنِ هنگام فقدان، به این دلیل است که تصوّر می‏شود قدرتِ قاهری، چیزهایی را که ما «مالک» آن بوده‏ایم، تصاحب کرده و یا نابود ساخته است.

بسیاری از کسانی که در مصیبت‏های فقدان، بی‏تاب می‏شوند و از خدا شکایت می‏کنند، چنین می‏پندارند که خداوند، به زور، آنچه را مال آنان و حقّ مسلّم آنان بوده، از دستشان خارج کرده است؛ کاری که نباید انجام می‏داده است. امّا آیا واقعیت همین است که ما تصوّر کرده‏ایم؟ آیا تصوّر ما در باره دارایی‏های مالی و انسانی، مطابق واقع است؟ آیا آنچه از آنِ ما بوده، از ما گرفته‏اند و یا آنچه را به عنوان امانتْ نزد ما بوده است، پس گرفته‏اند؟

همه سخن، این جاست: «مال» بوده یا «امانت»؟ «گرفته‏اند» یا «پس گرفته‏اند»؟ «گرفتن» یعنی آنچه مال ما و ملک ما بوده است از مالک آن، به ناحق گرفته‏اند؛ امّا «پس گرفتن» یعنی گیرنده، آنچه را مال خود او بوده و به عنوان امانت به ما سپرده بوده، بازپس گرفته است. واقعیت، این است که آنچه در زمین و آسمان است، همه از آنِ خداوند متعال است و آنچه در دست ماست، امانتی از جانب خداوند متعال است.۱ امام صادق‏علیه السلام در این باره می‏فرماید:

۰.المالُ مالُ اللّهِ عزّ و جلّ جَعَلَهُ وَدائِعَ عِندَ خَلقِهِ، وأمَرَهُم أن یأکلوا مِنهُ قَصداً، ویشرَبوا مِنهُ قَصداً. ویلبَسوا مِنهُ قَصداً وینکحوا مِنهُ قَصداً، ویرکبوا مِنهُ قَصداً، ویعودوا بِما سِوی‏ ذلِک عَلی‏ فُقَراءِ المُؤمِنینَ؛ فَمَن تَعَدّی‏ ذلِک کانَ ما أکلَهُ حَراماً وما شَرِبَ مِنهُ حَراماً و ما لَبِسَهُ مِنهُ حَراماً وما نَکحَهُ مِنهُ حَراماً وما رَکبَهُ مِنهُ حَراماً.۲

۰.اموال، از آنِ خداوند عزّ و جلّ است و آنها را نزد آفریدگان خویش، امانت نهاده است و فرمانشان داده که از آن، با میانه‏روی بخورند و با میانه‏روی بنوشند و با میانه‏روی بپوشند و با میانه‏روی ازدواج کنند و با میانه‏روی، بر وسیله نقلیه سوار شوند و افزون بر آن را به مؤمنان نیازمند ببخشند. هر که از این حد (میانه‏روی) فراتر رود، آنچه از آنْ مال می‏خورد، حرام است و

1.. امام علی علیه السلام: المالُ عارِیة (غرر الحکم، ح‏۸۳۲۷؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۶۱). وقتی خداوند می‏خواهد مؤمنان را به انفاقْ ترغیب کند، می‏فرماید: (یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَکم) (سورۀ بقره، آیۀ ۲۴۵).

2.. أعلام الدین، ص‏۲۶۹؛ بحار الأنوار، ج‏۱۰۳، ص‏۱۶، ح‏۷۴.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64856
صفحه از 839
پرینت  ارسال به