333
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

بهشت وارد کنید». وی را به بهشت وارد می‏کنند و آن گاه به او می‏گویند: «فلانی! آیا تاکنون رنج و بلایی به تو رسیده است؟». می‏گوید: هرگز رنج و بلایی به من نرسیده است.۱

بنا بر این، انسان، چیزی را که در آینده، شر به ارمغان می‏آورد، نباید خیر بداند، حتی اگر در حال، خوشایند باشد،۲ و چیزی را که در آینده، خیر به ارمغان می‏آورد، نباید شر بداند، حتّی اگر در حال، ناخوشایند باشد.۳

پس روشن می‏شود که انسان از برخی نعمت‏ها و لذّت‏ها نباید راضی باشد و از برخی محنت‏ها و رنج‏ها نیز نباید ناراضی باشد. این جا دو زیرشاخه جدید مطرح می‏شود که در روایات بدان پرداخته شده است: یکی «لذّت تلخ» ـ‏ که چیزی جز شرّ و بدی نیست ـ ‏، و دیگری «محنت شیرین» ـ‏ که چیزی جز خیر و خوبی‏ نیست ـ. لذّت تلخ نیز خود بر دو قسم است: یکی، وضعیت خوشایندی که ثروتِ همراه با غفلت از خداوند متعال است و در ادبیات دین، به عنوان «نعمت استدراج» از آن یاد می‏شود، و دیگری، انجام دادن کارهای لذّت‏بخشی است که پیامد منفی دارد و در ادبیات دین، از آن به عنوان «حرام» یاد می‏شود. محنت شیرین نیز خود بر دو قسم است: یکی وضعیت ناخوشایندی که همراه با یاد خداست و در ادبیات دین، به عنوان «نعمت بلا» یاد می‏شود و دیگری، انجام دادن تکالیف دشواری است که پیامد مثبت دارند و در ادبیات دین، از آن به عنوان «واجب» یاد می‏شود.

این چهار موضوع را به تفصیل، در جای خود بحث خواهیم کرد: نعمت استدراج را در رضامندی دوران خوشایند؛ نعمت بلا را در رضامندی دوران ناخوشایند؛ ترک حرام را در رضامندی از نهی خدا؛ انجام دادن واجب را در رضامندی از امر خداوند. آنچه این جا مهم

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یؤتى یومَ القِیامَة بِأَنعَمِ أهلِ الدُّنیا مِنَ الکفّارِ فَیقالُ: اِغمِسوهُ فِی النّارِ غَمسَة. فَیغمَسُ فیها. ثُمَّ یقالُ لَهُ: أی فُلانُ، هَل أصابَک نَعیمٌ قَطُّ؟ فَیقولُ: لا، ما أصابَنی نَعیمٌ قَطُّ. ویؤتى بِأَشَدِّ المُؤمِنینَ ضُرّاً وبَلاءً فَیقالُ: اِغمِسوهُ غَمسَة فِی الجَنَّة. فَیغمَسُ فیها غَمسَة. فَیقالُ لَه: أی فُلانُ، هَل أصابَک ضُرٌّ قَطُّ أو بَلاءٌ؟ فَیقولُ: ما أصابَنی قَطُّ ضُرٌّ ولا بَلاءٌ (سنن ابن ماجة، ج۲، ص۱۴۴۵، ح۴۳۲۱).

2.. امام علی علیه السلام: لا تَعُدَّنَّ خَیرا ما أدرَکتَ بِهِ شَرّاً (غرر الحکم، ح۱۰۱۸۶؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۵۲۰، ح۹۴۵۸).

3.. امام علی علیه السلام: لا تَعُدَّنَّ شَرّاً ما أدرَکتَ بِهِ خَیراً (غرر الحکم، ح۱۰۱۸۵؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۵۲۰، ح۹۴۵۷).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
332

درازمدّت انسانْ نهفته است.۱ بنا بر این، ملاک خیر و شرّ انسان، آینده است.۲ امام صادقعلیه السلام در بخشی از سفارش خود به عبد اللّه بن جُندب می‏فرماید:

۰.یابنَ جُندَبٍ، الخَیرُ کلُّهُ أمامَک وإنَّ الشَّرَّ کلَّهُ أمامَک. ولَن تَرَی الخَیرَ وَالشَّرَّ إلّا بَعدَ الآخِرَةِ؛ لِأَنَّ اللّهَ عزّ و جلّ جَعَلَ الخَیرَ کلَّهُ فِی الجَنَّةِ وَالشَّرَّ کلَّهُ فِی النّارِ.۳

۰.ای پسر جندب! همه نیکی، پیش روی تو، و همه بدی، در برابر توست. تو نیکی و بدی را نخواهی دید، مگر پس از [فرا رسیدن] آخرت؛ چرا که خداوند، همه نیکی را در بهشت و همه بدی را در دوزخْ قرار داده است.

بنا بر این، اگر حال زودگذر، امری خوشایند و آینده پایدار آن، شرّ و ناخوشایند باشد، نمی‏توان آن را خیر دانست. این خیر زودگذر، موجب نارضایتی می‌شود و در نتیجه، ناشادکامی پایدار را در آینده فراهم می‏آورد. این یک اصل اساسی است.۴ نقل شده که پیامبر خداصلی الله علیه و آله هنگام ساخت مسجد النبی، این بیت را زمزمه می‏کردند:

۰.اللّهُمَّ لا خَیرَ إلّا خَیرُالآخِرَة فَاغفِر لِلأَنصارِ وَالمُهاجِرَة.۵

۰.خدایا! هیچ خیری جز خیر آخرت نیست؛ پس مهاجران و انصار را بیامرز!

همچنین پیامبر خداصلی الله علیه و آله نقل می‏کند که: روز قیامت، برخوردارترینِ مردم دنیا را از میان کافران می‏آورند و می‏گویند: «او را یک بار در آتش فرو ببَرید». وی را در آتش فرو می‏بَرند و آن گاه به او می‏گویند: «فلانی! آیا هیچ نعمتی به تو رسیده است؟». می‏گوید: نه؛ از هیچ نعمتی برخوردار نبوده‏ام.

از سوی دیگر، گرفتارترین و بینواترین مؤمن را نیز می‏آورند و می‏گویند: «او را یک بار به

1.. نهج الدعاء، ص۲۰.

2.. به همین جهت، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‏فرماید: خَیرُ الاُمورِ، خَیرُها عاقِبَةً (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۰۲، ح۵۸۶۸؛ الأمالی، صدوق، ص۵۷۶، ح۷۸۸).

3.. تحف العقول، ص۳۰۶؛ بحار الأنوار، ج۷۸، ص۲۸۴، ح۱.

4.. امام علی علیه السلام: ما شَرٌّ بِشَرٍّ بَعدَهُ الجَنَّةُ، وما خَیرٌ بِخَیرٍ بَعدَهُ النّارُ، وکلُّ نَعیمٍ دونَ الجَنَّةِ مَحقورٌ، وکلُّ بَلاءٍ دونَ النّارِ عافِیةٌ (الکافی، ج۸، ص۲۴، ح۴؛ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۰۷، ح۵۸۸۰؛ نهج البلاغة، حکمت ۳۸۷؛ تحف العقول، ص۸۸).

5.. صحیح البخاری، ج۱، ص۱۶۶، ح۴۱۸؛ صحیح مسلم، ج۱، ص۳۷۴، ح۹؛ سنن النسائی، ۲ج، ص۴۰.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64853
صفحه از 839
پرینت  ارسال به