فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51 - صفحه 136

شارح دربارة‌ سند حديثي ديگر از كتاب «العقل و الجهل» چنين مي‌نويسد:
ضعف خبر به لحاظ سند، به صحت مضمون آن ضرر نمي‌رساند؛ چون مشتمل بر علوم عقلي و حكمت‌هاي برهاني و آثار الهي و دلايل وجداني و شواهد ربوبي و مواعظ لقمان( است كه مناهج ايمان و معارج عرفان است. ۱
شارح در بررسي سند احاديث، به نسخه‌هاي مختلف نيز مراجعه نموده است. سند روايت دوازدهم كتاب «العقل و الجهل» چنين است:
ووو ... عن هشام بن الحكم قال: قال لي أبو الحسن بن جعفر(: يا هشام! إن الله تبارك و تعالي بشّر أهل العقل... . ۲ قثقث
ملا صالح دربارة اختلاف اين سند با نسخه‌هاي ديگر مي‌نويسد:
نسخه‌ها در اينجا مختلف‌اند. در بعضي به همين صورت آمده است و در برخي، «أبوعبدالله الأشعري عن بعض أصحابنا رفعه» و در بعضي، «أبوعبدلله الأشعري و معه» و در بعضي ديگر، «أبوعلي الأشعري رفعه» آمده است. ۳
ملا صالح در بررسي سند، اقوال دانشمندان علم رجال را نقل نموده است. بعضي از اين دانشمندان عبارت‌اند از: علامه حلي، ۴ ابن الغضائري، ۵ شيخ طوسي، ۶ كشي ۷ و... .
ملا صالح، به ندرت، اقوال رجال را نقد نموده است. او دربارة سند حديث نهم از باب «النهي عن القول بغير علم»، به طور مختصر، نظر خود را بيان نموده است. سند اين حديث چنين است:
ووو علي بن ابراهيم، عن محمد بن عيسي، عن يونس، عن داود بن فرقد، عمن حدثه، عن ابن شبرمه قال: ما ذكرت حديثاً سمعته عن جعفر بن محمد( إلا كان أن يتصدع قلبي، قال... ۸ قثقث
ملا صالح مي‌نويسد:
ابن‌شبرمه، اسم او عبدالله است و ابن‌داوود او را در ميان ممدوحين ذكر نموده است.
و درباره او مي‌نويسد:
در حومه شهر كوفه، قاضي منصور بود. او فقيه و شاعر بود. علامه در خلاصة الاقوال، او را در ميان رجالي ذكر نموده كه مورد جرح واقع شده‌اند.

1.. همان، ج۱، ص۱۰۰.

2.. الکافي، ج۱، ص۱۳.

3.. شرح الکافي، ج۱، ص۱۰۵.

4.. همان ج۱، ص۷۸؛ ج۲، ص۸ و... .

5.. همان، ج۱، ص۸۶؛ ج۲، ص۷۴ و... .

6.. الفهرست، ج۱، ص۷۸؛ ج۲، ص۸ .

7.. همان، ج۲، ص۲۰.

8.. الکافي، ج۱، ص۴۳؛ شرح الکافي، ج۲، ص۱۵۳.

صفحه از 171