علوم حديث 1 - صفحه 176

قبضتُ، أتى اصحابى مايوعدون، و اهل بيتى أمان لأمتى، فاذا ذهب اهل بيتى أتى امتى مايوعدون» ۱ .

دلايلى بر بطلان حديث «نجوم»:

با يادآورى اصل حديث، به طور مستوفى، اينك دلائلى را كه بر بطلان حديث «نجوم» از حيث متن و دلالت، مى توان اقامه كرد، از نظر گراميتان مى گذرانيم:
نخستين دليل بر بطلان حديث «نجوم»، مخالفت آن با اجماع و ضرورت است؛ گفته اند: حديث مزبور، دلالت بر صلاحيت تمام اصحاب رسول خدا ـ ص ـ دارد، و اين مطلب به اجماع باطل است. و نيز دلالت دارد بر اينكه همه آنان (صحابه) راهنمايان امت اند، كه اين نيز باطل است؛ زيرا عده بسيارى از صحابه، مردم را به گمراهى كشاندند. همچنين گفته اند: دلالت بر اين دارد كه همه صحابه سزاوارند كه امّت به آنها اقتدا كنند، و اين نيز ظاهر البطلان است؛ زيرا بسيارى از صحابه، بلكه بيشتر آنها، به دلايلى كه برخواهيم شمرد، شايستگى چنين مرتبه اى را ندارند.
دومين دليل بر عدم صحت حديث «نجوم»، اين است كه برخى صحابه، گناهان بزرگى مانند زنا، قتل نفس محترمه، فروش و شرب خمر، و شهادت دروغ و امثال آن را مرتكب شده اند. براى كسى كه در حالات آنان دقت كند، اين واقعيات به خوبى روشن است. بنابراين آيا معقول است كه رسول خدا ـ ص ـ هر يك از آنان را به عنوان رهبر و هدايت كننده امت معرّفى فرمايد؟!
سومين دليل اينكه آيات بسيارى از قرآن كريم، از جمله آياتى از سوره انفال، و سوره برائت، و سوره احزاب، و سوره جمعه، و سوره منافقين، در مذمت و نكوهش عده اى از صحابه وارد شده است؛ آيا پذيرفتنى است كه پيامبر گرامى اسلام، چنين صحابه اى را به رهبرى امت خويش، منصوب نموده باشد؟!
چهارمين دليل بر بطلان حديث «نجوم»، مخالفتِ آن حديث با ديگر روايات است. چه اينكه روايات بسيارى از رسول خدا ـ ص ـ در نكوهش صحابه رسيده كه مى توان آنها را در صحاح و مسانيد معتبره اهل سنت يافت از جمله:

1.مستدرك على الصحيحن، ج ۳، ص ۴۵۷

صفحه از 188