تاريخ انتشار: چهارشنبه 1393/2/24
کد خبر: 30122

ميراث حديث شيعه

ميراث حديث شيعه، عنوان سلسله دفترهايى است كه به عرضه ميراث مكتوب شيعى در حوزه حديث و علوم حديث، نظر دارد. در اين مجموعه، رساله‏‌هاى مختصرى كه در حجم يك كتاب نيستند، و تاكنون منتشر نشده يا به شكل مطلوبى در اختيار محققان قرار نگرفته‌‏اند، تصحيح و احيا می‌شود.

ميراث حديث شيعه، عنوان سلسله دفترهايى است كه به عرضه ميراث مكتوب شيعى در حوزه حديث و علوم حديث، نظر دارد. در اين مجموعه، رساله‏‌هاى مختصرى كه در حجم يك كتاب نيستند، و تاكنون منتشر نشده يا به شكل مطلوبى در اختيار محققان قرار نگرفته‌‏اند، تصحيح و احيا می‌‏شود.

 

 

ميراث حديث شيعه، عنوان سلسله دفترهايى است كه به عرضه ميراث مكتوب شيعى در حوزه حديث و علوم حديث، نظر دارد. در اين مجموعه، رساله‏هاى مختصرى كه در حجم يك كتاب نيستند، و تاكنون منتشر نشده يا به شكل مطلوبى در اختيار محققان قرار نگرفته‏اند، تصحيح و احيا مى‏شود. هر يك از اين دفترها داراى پنج بخش است:

 

يك . متون حديث: در اين بخش نسخه‏ها و رساله‏هايى كه حاوى اربعين‏هاى حديثى، كلمات قصار، گزيده‏هاى موضوعى و... باشد، جاى مى‏گيرد.

دو . شرح و ترجمه حديث: رساله‏هايى كه به شرح احاديث اختصاص دارد، با ترجمه‏هاى كهنى كه از پاره‏اى روايات صورت پذيرفته ـ چه به صورت نثر يا نظم ـ در اين بخش مى‏آيد.

سه . علوم حديث : رساله‏هايى در زمينه رجال، مصطلح الحديث، غريب‏الحديث، اصول و قواعد فقه‏الحديث و ديگر شاخه‏هاى علوم حديث، در اين بخش نشر مى‏يابد.

چهار . اجازات : اجازاتى كه در ميان عالمان شيعى، محدثان و فقيهان مبادله شده و پشتوانه صحت و درستى نقل‏هاست ـ و امانتدارى و دقت اين بزرگان را در حوزه سنّت معصومان عليهم‏السلام نشان مى‏دهد ـ در اين قسمت قرار مى‏گيرد.

پنج . معرفى نسخه‏ها: نسخه‏هاى مربوط به رساله‏هاى حجيم كه در حدّ يك كتاب است، يا نسخه تازه‏اى از كتب و رساله‏هاى چاپ شده كه بر اعتبار آن كتاب و رساله مى‏افزايد، در اين بخش معرفى خواهد شد.

اين مجموعه از سال ۱۳۷۷ كه هر سال، دو دفتر آن منتشر مى‏شود، تا كنون (۱۳۸۷)، هفده شماره منتشر شده است كه مشتمل بر بيش از يكصد و پنجاه رساله در موضوعات پيش گفته است.

ميراث حديث شيعه به كوشش مهدى مهريزى و على صدرايى خويى در مركز تحقيقات دارالحديث فراهم مى‏آيد و با اين‏كه از مجوز نشريات ادوارى برخوردار نيست، ولى دو فصل يك‏بار به صورت منظم انتشار مى‏يابد. حجم صفحات ميراث حديث شيعه در هر دفتر حدود پانصد تا ششصد صفحه است كه با جلد گالينگور همراه با كاور منتشر مى‏گردد. چند دفتر از اين مجموعه تاكنون به صورت ويژه‏نامه منتشر شده است كه عبارت‏اند از: ويژه‏نامه همايش علامه مجلسى (دفتر چهارم) و ويژه‏نامه محدث ارموى (دفتر دوازدهم).

در پايان هر دفتر، فهرست جامعى از شماره‏هاى گذشته درج مى‏گردد. براى نمونه در انتهاى آخرين شماره ـ دفتر چهاردهم ـ فهرستى از چهارده شماره ذيل اين عنوان‏ها آمده است: عنوان رساله‏ها، پديدآورندگان، مصححان و محققان. فهرستى موضوعى نيز از دفترهاى ۱ ـ ۷ با عنوان فهرست موضوعى ميراث حديث به صورت زيراكس در ۲۴ صفحه و به قطع رقعى ذيل اين موضوعات فراهم آمده است:

الف ـ متون حديث و دعا؛

ب ـ شرح حديث و دعا؛

ج ـ ترجمه حديث و دعا؛

د ـ علوم حديث؛

ه ـ اجازه‏ها و شرح‏حال محدثان و مشايخ اجازه؛

و ـ معرفى نسخه.

همچنين ميراث حديث شيعه تاكنون چند نشان علمى دريافت كرده است كه عبارت‏اند از:

۱ . پژوهش برتر در نخستين همايش دين‏پژوهان كشور در سال ۱۳۷۹؛

۲ . شايسته تقدير در مراسم بزرگداشت حاميان نسخه‏هاى خطى در سال ۱۳۸۰؛

۳. اثر برگزيده در نخستين جشنواره كتاب دين در سال ۱۳۸۳.

در تحقيق و تصحيح رساله‏هاى منتشر شده در پانزده دفتر ميراث حديث، بيش از پنجاه مصحح و محقق همكارى داشته‏اند كه اغلب آنها از نويسندگان حوزه علميه قم و در تحقيق متون اسلامى صاحب تجربه هستند. در طى اين هفده دفتر بالف بر صد و پنجاه رساله از بیش از صد و ده دانشمند و نويسنده شيعى تصحيح و عرضه شده است كه اغلب آنها از محدثان سرشناس شيعى به شمار مى‏روند.

جهت نمایش و مطالعه مجلات میراث حدیث شیعه  کلیک کنید