مقدمه
پژوهشگاه قرآن و حدیث در راستای نیل به اهداف و انجام رسالت خود و نیز پاسخگویی به جامعه مخاطبان و نیازهای پژوهشی کشور و جهان اسلام، مفاد وظایف، اختیارات و قوانین هر یک از بخشهای مربوطه را به شرح ذیل ارائه مینماید.
ماده۱: ارکان پژوهشگاه عبارتند از:
۱-۱ مؤسس؛
۱-۲ هیأت امنا؛
۱-۳ رئیس پژوهشگاه؛
۱-۴ شورای عالی پژوهش؛
۱-۵ بازرس.
ماده۲: مؤسس پژوهشگاه، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث است.
وظایف و اختیارات مؤسس
ماده۳: وظايف و اختيارات مؤسس به شرح زیر است:
۳-۱ اخذ امتياز تأسيس و ديگر مجوزهاي لازم از شورای گسترش آموزش عالی و سایر مراجع ذيصلاح؛
۳-۲ تدوين اساسنامه پژوهشگاه و پيشنهاد آن به شورای گسترش آموزش عالی؛
۳-۳ ثبت پژوهشگاه در اداره ثبت شرکتها پس از صدور مجوز تأسیس شورای گسترش آموزش عالی؛
۳-۴ انتصاب اعضای حقیقی هيأت امنا و اعلام به شورای گسترش آموزش عالی و عزل هر يك از آنان؛
۳-۵ فراهم نمودن مقدمات و امكانات لازم براي شروع و ادامه فعاليت پژوهشگاه؛
۳-۶ نظارت برفعاليتهای علمی و محتوایی پژوهشگاه براي تحقق اهداف پژوهشگاه از طریق شورای علمی موسسه؛
۳-۷ بررسي، تأييد یا رد پيشنهاد هيأت امنا در مورد هر گونه تغییر در مفاد اساسنامه، دامنه فعالیتهای پژوهشگاه، انحلال یا توسعه آن و ارائه به شورای گسترش آموزش عالی ؛
۳-۸ بررسی، تأیید یا رد سایر پیشنهادات هیأت امنای پژوهشگاه؛
۳-۹ نصب، عزل و پذیرش استعفای رئیس پژوهشگاه پس از پیشنهاد هیأت امنا؛
۳-۱۰ بررسی، تأیید یا رد صلاحیت افراد پیشنهاد شده از سوی رئیس پژوهشگاه برای ریاست پژوهشکدهها؛
۳-۱۱ تأیید و ابلاغ برنامههای راهبردی ناظر به اهداف و وظایف پژوهشگاه؛
۳-۱۲ تعیین سقف اعتبارات جاری و سرمایهای پژوهشگاه و تایید و ابلاغ برنامه و بودجه سالیانه پس از تصویب هیات امناء؛
۳-۱۳ تامین نیازهای مالی پژوهشگاه از طریق اخذ تسهیلات بانکی، قرضالحسنه، هدایا و منابع دریافتی پژوهشگاه یا هیأت امنا از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی.
تبصره: مؤسس میتواند تمام یا بخشی از اختیارات خود را تفویض نماید.
ماده۴: هیأت امنای پژوهشگاه از اعضای زیر تشکیل میشود:
۴-۱ رئیس مؤسسه دارالحدیث (رئیس هیأت امنا)؛
۴-۲ رئیس پژوهشگاه (دبیر هیأت امناء)؛
۴-۳ چهار تا شش تن از شخصیتهای علمی فرهنگی و یا اجتماعی محلی و کشوری که نقش موثری در توسعه و پیشرفت پژوهشگاه داشته باشند؛
۴-۴ رئیس دانشگاه قرآن و حدیث.
تبصره۱: نحوه اداره جلسات هیأت امنا براساس آییننامه داخلی که در اولین جلسه هیأت تهیه و به تصویب میرسد خواهد بود تغییرات این آیین نامه نیز با تصویب هیأت امنا خواهد بود.
تبصره۲: حداقل دو تن از اعضای بند ۳ باید از اعضای هیات علمی پژوهشگاه باشند.
تبصره۳: اعضای بند ۳ با پیشنهاد رئیس پژوهشگاه و تایید مؤسس برای مدت چهار سال منصوب میشوند و پیشنهاد و انتصاب مجدد آنان بلامانع است.
وظایف و اختیارات هیأت امناء
ماده۵: هیأت امنای پژوهشگاه وظایف و اختیارت زیر را بر عهده دارد:
۵-۱ تصویب و اصلاح آییننامه داخلی هیأت امنا؛
۵-۲ تصویب برنامههای بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت پژوهشگاه و ارایه آن به مؤسس جهت تایید؛
۵-۳ پیشنهاد نصب و عزل رئیس پژوهشگاه به مؤسس؛
۵-۴ تصویب سازمان و تشکیلات پژوهشگاه و آییننامههای لازم بنا به پیشنهاد مؤسس و ارائه به ایشان جهت تأیید؛
۵-۵ بررسی و تصویب بودجه جاری، عمرانی و تحقیقاتی پژوهشگاه؛
۵-۶ بررسی و پیشنهاد طرحهای توسعه پژوهشگاه به مؤسس؛
۵-۷ بررسی و پیشنهاد انحلال پژوهشکدهها به مؤسس؛
۵-۸ تعیین ناظر، حسابرس و بازرس قانونی پژوهشگاه؛
۵-۹ تعیین افراد دارای حق امضاء جهت گشایش حسابهای بانکی به نام پژوهشگاه و حق برداشت از آن؛
۵-۱۰ تأیید حسابها و ترازنامه سالانه پژوهشگاه با توجه به گزارش حسابرس پژوهشگاه و ارسال آن به مؤسس؛
۵-۱۱ تلاش برای جذب کمکهای مالی و امکانات از اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت ضوابط و مقررات؛
۵-۱۲ پیشنهاد تأسیس، توسعه و یا انحلال پژوهشکدهها به مؤسس؛
۵-۱۳ تصویب مقررات استخدامی پژوهشگاه و تعرفه حقوق و دستمزد و مزایا و ارایه آن به مؤسس جهت تایید؛
۵-۱۴ تصویب حق التحقیق، حق التألیف و حق الترجمه؛
۵-۱۵ تصویب آییننامههای مالی و معاملاتی پژوهشگاه و ارایه آن به مؤسس جهت تایید؛
۵-۱۶ تصویب ظرفیت پذیرش هیأت علمی و پژوهشگران در پژوهشکدهها؛
۵-۱۷ پیشنهاد انحلال پژوهشگاه به مؤسس.
تبصره: هیأت امنا در انجام وظایف خود، باید مصوبات و ضوابط شورای گسترش آموزش عالی و سایر قوانین و مقررات جاری کشور را رعایت کند.
مادۀ ۶: رئیس پژوهشگاه، که نمایندۀ قانونی پژوهشگاه نزد مراجع حقیقی و حقوقی است، به پیشنهاد هیأت امناء و حکم رئیس مؤسسه برای مدت چهار سال منصوب میشود.
تبصرۀ۱: پیشنهاد و انتصاب مجدد وی بلامانع است.
تبصرۀ۲: پذیرش استعفا و یا عزل رئیس پژوهشگاه با تصویب هیأت امناء و حکم رئیس مؤسسه صورت میپذیرد.
وظایف و اختیارات رئیس پژوهشگاه
مادۀ۷ : رئیس پژوهشگاه مسئولیت اداره کلیه امور پژوهشگاه را به شرح زیر به عهده دارد:
۷-۱ برنامهریزی برای پژوهشگاه، هدایت و ادارۀ امور آن و نظارت بر حسن اجرای تمامی فعالیتهای آن در چارچوب اساسنامه، ضوابط و مقررات مربوط با تأکید بر مبانی ارزشی انقلاب اسلامی؛
۷-۲ نمایندۀ قانونی پژوهشگاه در مراجع حقیقی و حقوقی؛
۷-۳ پیشنهاد نمودار سازمانی و تشکیلات پژوهشگاه به هیأت امناء برای تصویب؛
۷-۴ صدور احکام مربوط به استخدام، انتصاب، ترفیع، ارتقا، مأموریت، اخراج و ... پژوهشگران و اعضای هیأت علمی و کارمندان پژوهشگاه در چارچوب قوانین و مقررات مربوط؛
۷-۵ انتخاب و انتصاب معاونان، مشاوران و مسؤولان پژوهشگاه و رؤسای پژوهشکدهها و عزل آنان؛
۷-۶ امضای قراردادها، اسناد تعهدآور، اسناد مالی، اداری و مکاتبات پژوهشگاه در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب؛
۷-۷ تنظیم و پیشنهاد بودجۀ سالانه و تفصیلی پژوهشگاه به هیأت امناء برای تصویب؛
۷-۸ ارائه برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پژوهشگاه به هیأت امناء برای بررسی و تصویب؛
۷-۹ پیشنهاد آییننامههای سفرهای علمی، بورسهای تحصیلی و فرصتهای مطالعاتی در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط به شورای پژوهشی پژوهشگاه؛
۷-۱۰ ارائه صورتهای مالی و گزارش عملکرد سالانۀ پژوهشگاه به هیأت امناء؛
۷-۱۱ پیشنهاد آییننامهها و شیوهنامهها اداری، رفاهی، اجرایی، مالی و معاملاتی پژوهشگاه به هیأت امناء برای تصویب؛
۷-۱۲ استیفای منافع و حفظ حقوق پژوهشگاه در مراجع قانونی (اعم از قضایی، اجرایی، اداری و ...) به نمایندگی از پژوهشگاه شخصاً و یا بوسیلۀ وکیل با حق توکیل غیر؛
۷-۱۳ اجرای مصوبات هیأت امناء و شورای پژوهشی پژوهشگاه در چارچوب قوانین و مقررات مربوط؛
۷-۱۴ پیشنهاد تأسیس و انحلال پژوهشکدهها و گروههای پژوهشی به معاونت پژوهشی «وزارت علوم» برای طی مراحل بعدی، پس از تأیید هیأت امناء.
تبصره: رئیس پژوهشگاه میتواند بخشی از وظایف و اختیارات اداری و مالی خود را با حفظ مسؤولیت خویش، با تأیید هیأت امناء و رعایت مقررات مربوط، به معاون پژوهشگاه تفویض کند.
مادۀ۸ : اعضای شورای پژوهشی عبارتند از:
۸-۱ رئیس پژوهشگاه (رئیس شورا)؛
۸-۲ معاون پژوهشی پژوهشگاه(دبیر شورا)؛
۸-۳ روسای پژوهشکده ها؛
۸-۴ یک تا سه تن از پژوهشگران و اعضای هیأت علمی به پیشنهاد رئیس پژوهشگاه و موافقت رئیس مؤسسه.
تبصره۱: یک تن از اعضای مذکور در ردیف ۴ از میان پژوهشگران و صاحبنظران خارج ازپژوهشگاه انتخاب میشود.
تبصرۀ۲: اعضای مذکور در ردیف ۴ با حکم رئیس مؤسسه دارالحدیث برای مدت دو سال منصوب میشوند و انتصاب مجدد آنان بلامانع است.
جلسات شورای پژوهشی
مادۀ۹: جلسات شورای پژوهشی دست کم هر ماه یک بار و با حضور دو سوم اعضا، به شرط حضور رئیس پژوهشگاه رسمیت مییابد و مصوبات آن با رأی اکثریت نصف به علاوۀ یک کل اعضای شورا معتبر است.
تبصره: ادارۀ جلسههای شورا طبق آییننامۀ داخلی شورا است.
وظایف و اختیارات شورای پژوهشی
مادۀ۱۰: وظایف شورای پژوهشی به شرح زیر میباشد:
۱۰-۱تنظیم آییننامۀ داخلی شورا؛
۱۰-۲تعیین خط مشی و برنامههای علمی و پژوهشی پژوهشگاه در چارچوب اساسنامه، سیاستها و مصوبات وزارت علوم و سایر ضوابط و مقررات مربوط؛
۱۰-۳پیشنهاد آییننامهها و شیوهنامههای پژوهشی به هیأت امناء؛
۱۰-۴بررسی و تصویب طرحهای پژوهشی پژوهشگاه و نظارت بر کیفیت و حسن اجرای آنها؛
۱۰-۵بررسی و نظارت بر پیشرفت طرحهای پژوهشی طبق برنامۀ زمانبندی و در صورت لزوم تجدید نظر و تصویب تغییرات آنها؛
۱۰-۶تعیین داور یا هیأت داوران طرحهای پژوهشی خاتمه یافته که از سوی رئیس پژوهشگاه معرفی میشوند؛
۱۰-۷بررسی و ارزیابی مستقیم فعالیتهای پژوهشی و نتایج آن؛
۱۰-۸بررسی و تصویب تأسیس و انحلال گروههای پژوهشی؛
۱۰-۹زمینه سازی برای ایجاد و تعمیق ارتباط با سایر مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی برابر ضوابط و مقررات مربوط؛
۱۰-۱۰بررسی و تصویب برگزاری دورههای کوتاه مدت آموزشی و همایشها و بازدیدهای علمی طبق ضوابط و مقررات مربوط؛
۱۰-۱۱تصویب آییننامههای سفرهای علمی، بورسهای تحصیلی و فرصتهای مطالعاتی پژوهشگران پژوهشگاه در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط؛
۱۰-۱۲نیازسنجی و تصویب سفرهای علمی، بورسهای تحصیلی و فرصتهای مطالعاتی اعضای هیأت علمی و پژوهشگران پژوهشگاه در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط؛
۱۰-۱۳تعیین نیازهای تجهیزاتی، انتشاراتی، اطلاعاتی و علمی پژوهشگاه؛
۱۰-۱۴تصویب آییننامههای تألیف، ترجمۀ کتاب، مقاله و نحوۀ انتشار نتایج فعالیتهای علمی و پژوهشی پژوهشگاه؛
۱۰-۱۵بررسی و ارزیابی صلاحیت علمی متقاضیان هیأت علمی در پژوهشگاه و اظهار نظر نسبت به آنان؛
۱۰-۱۶انجام سایر اموری که در چارچوب ضوابط و مقررات از سوی هیأت امناء و رییس پژوهشگاه به شورا محول میشود؛
۱۰-۱۷ارائه گزارش عملکرد پژوهشی پژوهشگاه به مسئولان ذیربط؛
۱۰-۱۸ارزشیابی دورهای علمی پژوهشی پژوهشگران منطبق بر آییننامه مصوب؛
۱۰-۱۹تدوین آییننامه ارزشیابی علمی پژوهشی پژوهشگران و پیشنهاد آن به هیأت امنا برای تصویب؛
۱۰-۲۰برنامهریزی جهت مصوبات هیأت امنا در حوزه پژوهشی.
بازرس
مادۀ۱۱: بازرس توسط هیأت امناء از میان اعضای هیأت امناء یا خارج از آن برای مدت یک سال تعیین میشود. انتخاب مجدد وی بلامانع است.
مادۀ۱۲: بازرس باید دربارۀ صحت صورت دارایی و صورتحساب دورۀ عملکرد و حساب سود و زیان و ترازنامهای که رئیس پژوهشگاه برای تسلیم به هیأت امناء تهیه میکند و دربارۀ صحت مطالب و اطلاعاتی که رئیس پژوهشگاه در اختیار هیأت امناء گذاشته است و همچنین دربارۀ رعایت مقررات و آییننامهها و برنامه و بودجه مصوب هیأت امناء اظهار نظر و گزارش جامعی راجع به وضع موجود به هیأت امناء تسلیم کند. گزارش بازرس باید حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسۀ هیأت امناء در محل پژوهشگاه آماده باشد.
مادۀ۱۳: تصمیماتی که بدون دریافت گزارش بازرس راجع به تصویب صورت دارایی و ترازنامه و حساب سود و زیان پژوهشگاه از طرف هیأت امناء اتخاذ شود از درجۀ اعتبار ساقط است.
مادۀ۱۴: هیأت امناء در هر موقع میتواند بازرس را عزل کند به شرط آنکه در همان موقع جانشین وی را انتخاب نماید.
مادۀ۱۵: اعضای هیأت علمی و پژوهشگران بایستی واجد شرایط مذکور در مادۀ ۱ ـ ۱ ـ ۲ شیوۀ نامۀ تأسیس واحدهای پژوهشی خصوصی مصوب شورای گسترش آموزش عالی باشند.
مادۀ۱۶: فضا، امکانات و تجهیزات پژوهشگاه باید مطابق با ضوابط وزارت علوم باشد.
مادۀ۱۷: پژوهشگاه تابع تمامی قوانین، مقررات، ضوابط و آییننامههای مربوط وزارت علوم و سایر مراجع ذیربط است.
مادۀ۱۸: وزارت علوم بر تمامی امور پژوهشگاه نظارت دارد، در صورتیکه پژوهشگاه بر خلاف اساسنامه، ضوابط و مقررات مصوب وزارت علوم و سایر مراجع ذیربط رفتار کند، با توجه به میزان تخلف از اخطار تا تعطیل موقت و انحلال آن اقدام خواهد شد.
تبصره: چگونگی رسیدگی به این تخلفات و اعمال تنبیهات طبق آییننامهای است که به تصویب مراجع ذی صلاح خواهد رسید.
مادۀ۱۹: سال مالی پژوهشگاه عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین ماه هر سال شروع و به پایان اسفند ماه سال بعد ختم میشود. اولین سال مالی از تاریخ تأسیس پژوهشگاه شروع و به پایان اسفند همان سال ختم میشود.
ماده۲۰: وظایف مدیریت حوزه ریاست و روابط عمومی عبارتند از:
۲۰-۱ برنامهریزی، ساماندهی و اجرای فعالیتهای حوزه ریاست اعم از ابلاغ دستورات، برگزاری جلسات، هماهنگی ملاقات، بازدیدها، دیدارها رسمی و پیگیری مکاتبات؛
۲۰-۲ جمعآوری، تهیه و تنظیم اطلاعات مورد نیاز حوزه ریاست؛
۲۰-۳ مدیریت تشریفات و استقبال از مسئولان، میهمانان داخلی و خارجی رئیس پژوهشگاه.
ماده۲۱ : وظایف و اختیارات معاون پژوهش به صرح زیر میباشد:
۲۱-۱ طراحی و پیشنهاد اهداف، برنامهها و اولویتهای پژوهشی پژوهشگاه با همکاری معاونت پژوهشکده برای ارائه به رئیس پژوهشگاه؛
۲۱-۲ بررسی طرحهای پژوهشی و ارجاع آن به مراجع ذیصلاح؛
۲۱-۳ تدوین طرحهای خاص و سفارشی پژوهشی پژوهشگاه برای طرح در شورای عالی پژوهش؛
۲۱-۴ برنامهریزی، ساماندهی و نظارت بر فرآیند اجرای طرحها و برنامه ها و ارائه گزارش عملکرد به رئیس پژوهشگاه؛
۲۱-۵ ارزیابی نهایی تولیدات علمی و ارائه به رئیس پژوهشگاه برای تایید نهایی؛
۲۱-۶ تهیه و تدوین طرحهای آموزشی با همکاری معاونان پژوهشکدهها و ارائه آن به رئیس پژوهشگاه برای طرح در شورای عالی پژوهش؛
۲۱-۷ تهیه و تنظیم برنامههای سالانه و تقویم اجرائی فعالیتهای پژوهشی و ارائه آن به ریاست پژوهشگاه؛
۲۱-۸ زمینهسازی برای ارتباط با دیگر مراکز علمی- پژوهشی و پیگیری عقد تفاهمنامه ها و قراردادهای فیمابین؛
۲۱-۹ برنامه ریزی برای ارتقاء پژوهشگران و استفاده از فرصت های مطالعاتی داخل و خارج و شرکت در سفرهای علمی با همکاری پژوهشکده ها برابر ضوابط مصوب؛
۲۱-۱۰برنامهریزی و هماهنگی برای برگزاری نشستها و سمینارهای علمی با همکاری پژوهشکده ها و نظارت بر محتوای علمی آنها و ارائه آن به شورای عالی پژوهش جهت تصویب؛
۲۱-۱۱پیگیری نشر محصولات علمی پژوهشگاه.
ماده۲۲: معاون اداری و پشتیبانی پژوهشگاه وظایف و اختیارات زیر را بر عهده دارد:
۲۲-۱ برنامهریزی، ساماندهی و اجرای امور اداری و پشتیبانی پژوهشگاه و برنامه راهبردی؛
۲۲-۲ وصول و انتقال درآمدها به حساب پژوهشگاه و پرداخت دیون مربوط مطابق با ضوابط و مقررات؛
۲۲-۳ پرداخت هزینههاي پژوهشگاه از محل اعتبارات بودجه مصوب و تنظیم اسناد و نگهداري دفاتر مربوط و همچنین تنظیم و نگهداري حساب اموال در دفاتر ذيربط؛
۲۲-۴ بررسی گزارشهای حسابرسی و برنامهریزي برای رفع اشکالها و ابهامهای آنها؛
۲۲-۵ همکاری با مدیریت طرح، برنامه و نظارت در تدوین بودجه عمومی سالیانه پژوهشگاه؛
۲۲-۶ همکاری با مدیریت طرح، برنامه و نظارت در برآورد نیروی انسانی مورد نیاز پژوهشگاه و برنامهریزی برای تأمین آن بر اساس قوانین و مقررات مربوط؛
۲۲-۷ صدور احکام و قراردادهاي استخدامی، نقل و انتقالات و مأمور به خدمت عمومی کارکنان و برنامهریزی برای تأمین آنها بر اساس قوانین و مقررات موجود؛
۲۲-۸ برنامهریزي و اجراي برنامههاي کارآموزي و آموزش ضمن خدمت کارکنان پژوهشگاه بر اساس آییننامه آموزش ضمن خدمت کارکنان پژوهشگاه؛
۲۲-۹ رسیدگی به تخلفات و مسایل انضباطی کارکنان بر اساس آییننامه انضباطی پژوهشگاه؛
۲۲-۱۰انجام ارزشیابی دورهاي کارکنان پژوهشگاه براساس آییننامه ارزشیابی کارکنان پژوهشگاه؛
۲۲-۱۱فراهم آوردن امکانات رفاهی و ورزشی برای کارکنان و پژوهشگران پژوهشگاه؛
۲۲-۱۲ارائه خدمات عمومی، تعمیر و نگهداري وسایل، تجهیزات و ساختمان پژوهشگاه؛
۲۲-۱۳برآورد تجهیزات و ملزومات مورد نیاز پژوهشگاه و برنامهریزی برای تأمین آنها بر اساس برنامه و بودجه مصوب؛
۲۲-۱۴اجراي طرحهاي عمرانی متناسب با نیازمندیها پس از تصویب شورای پژوهشگاه؛
۲۲-۱۵ایجاد بانک آمار و اطلاعات اداري و مالی پژوهشگاه؛
۲۲-۱۶تهیه وارایه گزارش از حسابهای مالی پژوهشگاه و نحوه هزینه کرد منابع به ریاست پژوهشگاه .
ماده۲۳: مفاد شرح وظایف ارکان و واحدهای پژوهشگاه در ۲۳ ماده، ۱۲ تبصره در تاریخ ۱۱/۰۳/۱۳۹۲ در چهارمین جلسه شورای پژوهشگاه به تصویب رسید.
محمد محمدی ریشهری
رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث