415
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1

۲۸۲.الكافى - به نقل از ابو عبيده -:از امام باقر عليه السلام در باره اين سخن خداوند عزّ وجلّ : (الف. لام. ميم ! روميان ، در نزديك‏ترين سرزمين ، شكست خوردند) پرسيدم .
فرمود: «اى ابو عبيده! براى اين سخن ، تأويلى است كه آن را جز خداوند و راسخانِ در علم از خاندان محمّد - كه درودهاى خداوند بر آنان باد - ، كسى نمى‏داند . پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله پس از آن كه به مدينه مهاجرت كرد و اسلام را آشكار نمود، دعوت‏نامه‏اى به اسلام براى پادشاه روم نوشت و آن را توسّط پيكى ، به سوى او فرستاد . دعوت‏نامه‏اى هم به پادشاه ايران نوشت و آن را با پيكى براى او فرستاد . پادشاه روم ، نامه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله را ارج نهاد و فرستاده او را گرامى داشت ؛ امّا پادشاه ايران ، به نامه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله بى‏احترامى نمود و آن را پاره كرد و به فرستاده او ، بى‏حرمتى روا داشت. در آن ايّام، پادشاه ايران با پادشاه روم ، در جنگ بود و مسلمانان ، دوست داشتند كه پادشاه روم بر پادشاه ايران ، پيروز گردد، و به [پيروزى ]ناحيه او اميدوارتر بودند تا به پادشاه ايران . چون پادشاه ايران بر پادشاه روم چيره آمد، مسلمانان ، از اين اتّفاق ، ناراحت و غمگين شدند. پس خداوند عزّ وجلّ در اين باره ، اين آيات قرآن را فرو فرستاد: (الف. لام. ميم ! روميان ، در نزديك‏ترين سرزمين ، شكست خوردند) ، يعنى ايرانيان بر آنان ، پيروز شدند . (پس از چيره آمدنشان) ، يعنى بعد از چيره آمدن بر روميان . (به زودى غلبه مى‏كنند) ، يعنى مسلمانان بر آنان (ايرانيان) ، پيروز مى‏شوند . ([ فرجامِ ]كار در گذشته و آينده ، از آنِ خداست، و در آن روز است كه مؤمنان ، از يارى خدا شاد مى‏گردند. خداوند ، هر كه را بخواهد ، يارى مى‏كند) . پس چون مسلمانان به ايران حمله و آن را فتح كردند، مسلمانان ، از اين يارى خداوند عزّ وجلّ شادمان گشتند .
گفتم : مگر نه اين است كه خداوند عزّ وجلّ مى‏فرمايد: (در اندى سال)؟ در حالى كه
مؤمنان ، بعد از آن ، سال‏هاى بسيارى را با پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و نيز در زمان حكومت ابو بكر ، سپرى كردند، تا آن كه در زمان حكومت ابو بكر ، بر ايرانيان، پيروز شدند؟
فرمود: «مگر به شما نگفتم كه براى اين آيه ، تأويل و تفسيرى است، اى ابو عبيده ! قرآن ، داراى ناسخ و منسوخ است. آيا اين سخن خداوند عزّ وجلّ را كه: ([ فرجامِ ]كار ، در گذشته و آينده ، از آنِ خداست) ، نمى‏شنوى ؟ يعنى خواست ، با خداست كه آنچه را گفته است ، پس و پيش مى‏افكند تا روزى كه قضا[ى خود] را قطعى سازد و در آن روز ، پيروزى را بر مؤمنان ، فرو فرستاد. اين است كه فرمود: (و در آن روز است كه مؤمنان ، از يارى خدا ، شاد مى‏گردند. خداوند ، هر كه را بخواهد ، يارى مى‏كند) ؛ يعنى در روزى كه در آن ، با يارى [خود] ، حكم پيروزى را قطعى مى‏سازد» .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
414

۲۸۲.الكافي عن أبي عبيدة : سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام : عَن قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : (الم * غُلِبَتِ الرُّومُ * فِى أَدْنَى الْأَرْضِ) ، قالَ : فَقالَ : يا أبا عُبَيدَةَ ، إنَّ لِهذا تَأويلاً لا يَعلَمُهُ إلَّا اللَّهُ وَ الرّاسِخونَ فِي العِلمِ مِن آلِ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِم ، إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله لَمّا هاجَرَ إلَى المَدينَةِ و أظهَرَ الإِسلامَ كَتَبَ إلى‏ مَلِكِ الرّومِ كِتاباً ، وبَعَثَ بِهِ مَعَ رَسولٍ يَدعوهُ إلَى الإِسلامِ ، و كَتَبَ إلى‏ مَلِكِ فارِسَ كِتاباً يَدعوهُ إلَى الإِسلامِ و بَعَثَهُ إلَيهِ مَعَ رَسولِهِ ، فَأَمّا مَلِكُ الرّومِ فَعَظَّمَ كِتابَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله وأكرَمَ رَسولَهُ ، و أمّا مَلِكُ فارِسَ فَإِنَّهُ استَخَفَّ بِكِتابِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله و مَزَّقَهُ وَ استَخَفَّ بِرَسولِهِ ، و كانَ مَلِكُ فارِسَ يَومَئِذٍ يُقاتِلُ مَلِكَ الرّومِ ، و كانَ المُسلِمونَ يَهوَونَ أن يَغلِبَ مَلِكُ الرّومِ مَلِكَ فارِسَ ، و كانوا لِناحِيَتِهِ أرجى‏ مِنهُم لِمَلِكِ فارِسَ ، فَلَمّا غَلَبَ مَلِكُ فارِسَ مَلِكَ الرّومِ كَرِهَ ذلِكَ المُسلِمونَ وَ اغتَمّوا بِهِ ، فَأَنزَلَ اللَّهُ عزّ وجلّ بِذلِكَ كِتاباً قُرآناً (الم * غُلِبَتِ الرُّومُ * فِى أَدْنَى الْأَرْضِ) يَعني غَلَبَتها فارِسُ (فِى أَدْنَى الْأَرْضِ) وهِيَ الشّاماتُ وما حَولَها (وَ هُم) يَعني وفارِسُ (مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ) الرّومَ (سَيَغْلِبُونَ) يَعني يَغلِبُهُمُ المُسلِمونَ ۱(فِى بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِن قَبْلُ وَ مِن بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ * بِنَصْرِ اللَّهِ يَنصُرُ مَن يَشَاءُ) عزّ وجلّ ، فَلَمّا غَزَا المُسلِمونَ فارِسَ وَ افتَتَحوها فَرِحَ المُسلِمونَ بِنَصرِ اللَّهِ عزّ وجلّ .
قالَ : قُلتُ : ألَيسَ اللَّهُ عزّ وجلّ يَقولُ : (فِى بِضْعِ سِنِينَ) ، وقَد مَضى‏ لِلمُؤمِنينَ سِنونَ كَثيرَةٌ مَعَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله و في إمارَةِ أبي بَكرٍ ، و إنَّما غَلَبَ المُؤمِنونَ فارِسَ في إمارَةِ عُمَرَ ؟!
فَقالَ : ألَم أقُل لَكُم إنَّ لِهذا تَأويلاً وتَفسيراً ، وَالقُرآنُ يا أبا عُبَيدَةَ ناسِخٌ و مَنسوخٌ، أما تَسمَعُ لِقَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : (لِلَّهِ الْأَمْرُ مِن قَبْلُ وَ مِن بَعْدُ) ؟ يَعني إلَيهِ المَشيئَةُ فِي القَولِ أن يُؤَخِّرَ ما قَدَّمَ و يُقَدِّمَ ما أخَّرَ فِي القَولِ إلى‏ يَومٍ يَحتِمُ القَضاءَ بِنُزولِ النَّصرِ فيهِ عَلَى المُؤمِنينَ ، فَذلِكَ قَولُهُ عزّ وجلّ (وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ * بِنَصْرِ اللَّهِ يَنصُرُ مَن يَشَاءُ) أي يَومَ يَحتِمُ القَضاءَ بِالنَّصرِ. ۲

1.قال العلّامة المجلسي قدس سرّه : الظاهر أنّه كان في قراءتِهِم عليهم السلام «غُلِبَت» و«سَيُغلَبونَ» كلاهما على المجهول (بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۰۱) .

2.الكافي : ج ۸ ص ۲۶۹ ح ۳۹۷ ، تفسير القمّي : ج ۲ ص ۱۵۲ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۰۰ ح ۱۰ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 123917
صفحه از 500
پرینت  ارسال به