411
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1

۲۷۹.دلائل النبوّة ، بيهقى - به نقل از ابن عبّاس ، در باره اين سخن خداوند متعال: (الف. لام. ميم! روميان، شكست خوردند) -:اين آيه ، در باره ايرانيان و روميان بود. نخست ، ايرانيان ، آنان را شكست دادند و سپس روميان ، به پيروزى رسيدند . [هم‏زمان ، ]پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله با مشركان عرب ، رويارو شد و روميان ، با ايرانيان . پس خداوند عزّ وجلّ ، پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و ياران مسلمان او را بر مشركان عرب ، پيروز گردانيد و اهل كتاب (رومى‏ها) را بر مشركان عجم (ايرانيان)، و مؤمنان ، از اين كه خداوند ، آنان را يارى داده است ، و نيز اهل كتاب را بر عجم ، پيروزى بخشيده است، شادمان گشتند .

۲۸۰.تفسير الطبرى - به نقل از عكرمه -:روميان و ايرانيان ، در نزديك‏ترين سرزمين ، با يكديگر به جنگ برخاستند. گفته‏اند كه نزديك‏ترين سرزمين در آن روز، اَذرِعات بوده است. در آن جا با هم درگير شدند و روميان ، شكست خوردند. اين خبر به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و يارانش كه در مكّه بودند، رسيد و بر آنان ، سخت آمد. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله خوش نداشت كه مجوسيانِ بى‏كتاب ، بر روميانِ اهل كتاب ، پيروز شوند ؛ امّا كفّار مكّه ، خوش‏حال شدند و از اين كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و مسلمانان ، ناراحت بودند، شادمانى كردند. آنان ، نزد ياران پيامبر صلى اللَّه عليه و آله رفتند و گفتند: شما اهل كتاب هستيد و نصارا نيز اهل كتاب اند ، در حالى كه ما بى‏كتابيم و برادران ايرانى ما ، بر برادران اهل كتاب شما ، پيروز شده‏اند. شما نيز اگر با ما بجنگيد، حتماً بر شما پيروز خواهيم شد.
پس خداوند ، اين آيات را فرو فرستاد: (الف. لام. ميم ! روميان در نزديك‏ترين سرزمين، شكست خوردند؛ ولى پس از شكستشان، به زودى در اندى سال، پيروز خواهند گرديد. [ فرجامِ ]كار در گذشته و آينده ، از آنِ خداست، و در آن روز است كه مؤمنان ، از يارى خدا ، شاد مى‏گردند...) ادامه آيات .
[با فرود آمدن اين آيات ،] ابو بكر صدّيق ، به سوى كفّار رفت و گفت: آيا از پيروز شدن برادرانتان بر برادران ما ، شاد شديد؟ شادمان نباشيد - خدا ، ديدگانتان را روشن نكند - ؛ زيرا - به خدا سوگند - قطعاً روميان بر ايرانيان ، پيروز خواهند شد. اين را پيامبرمان به ما خبر داده است. اُبَىّ بن خَلَف ، برخاست و گفت: دروغ مى‏گويى ، اى ابو فُضَيل !
ابو بكر گفت: تو دروغگوترى ، اى دشمن خدا !
اُبَى گفت: بر سر ده ناقه جوان از من و ده ناقه جوان از تو ، شرط مى‏بندم كه اگر تا سه سال ديگر ، روميان بر ايرانيانْ پيروز شدند ، من باخته‏ام، و اگر ايرانيان بر روميانْ پيروز شدند ، تو باخته‏اى . آن گاه، ابو بكر نزد پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آمد و ماجرا را به ايشان گفت . پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود: «من، چنين نگفتم ؛ بلكه "اندى" ، از سه تا نُه [سال‏] را شامل مى‏شود. پس برو و هم بر تعداد شرط بيفزاى ، هم بر زمان».
ابو بكر ، نزد اُبَى رفت. اُبَى گفت: نكند پشيمان شده‏اى !
ابو بكر گفت: نه ؛ بلكه آمده‏ام كه هم به تعداد ناقه‏ها بيفزاييم ، هم بر زمان شرط.
پس تعداد را صد ناقه جوان ، در برابر صد ناقه جوان ، قرار بده و مدّت زمان را هم نه سال. اُبَى گفت: باشد .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
410

۲۷۹.دلائل النبوّة للبيهقي عن ابن عبّاس في قَولِهِ تَعالى‏ : (الم * غُلِبَتِ الرُّومُ ) - : كانَ ذلِكَ في أهلِ فارِسَ وَالرّومِ ، وكانَت فارِسُ قَد غَلَبَتهُم ثُمَّ غَلَبَتِ الرّومُ بَعدَ ذلِكَ ، و لَقِيَ نَبِيُّ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله مُشرِكِي العَرَبِ ، وَ التَقَتِ الرّومُ و فارِسُ فَنَصَرَ اللَّهُ عزّ وجلّ النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه و آله و مَن مَعَهُ مِنَ المُسلِمينَ عَلى‏ مُشرِكِي العَرَبِ ، ونَصَرَ أهلَ الكِتابِ عَلى‏ مُشرِكِي العَجَمِ ، فَفَرِحَ المُؤمِنونَ بِنَصرِ اللَّهِ إيّاهُم و نَصرِ أهلِ الكِتابِ عَلَى العَجَمِ. ۱

۲۸۰.تفسير الطبري عن عكرمة : إنَّ الرّومَ و فارِسَ اقتَتَلوا في أدنَى الأَرضِ ، قالوا : و أدنَى الأَرضِ يَومَئِذٍ أذرِعاتٌ ، بِهَا التَقَوا فَهُزِمَتِ الرّومُ ، فَبَلَغَ ذلِكَ النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه و آله و أصحابَهُ و هُم بِمَكَّةَ فَشَقَّ ذلِكَ عَلَيهِم ، و كانَ النَّبِيُّ صلى اللَّه عليه و آله يَكرَهُ أن يَظهَرَ الاُمِّيّونَ مِنَ المَجوسِ عَلى‏ أهلِ الكِتابِ مِنَ الرّومِ ، فَفَرِحَ الكُفّارُ بِمَكَّةَ و شَمِتوا ، فَلَقوا أصحابَ النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه و آله فَقالوا : إنَّكُم أهلُ كِتابٍ وَ النَّصارى‏ أهلُ كِتابٍ ونَحنُ اُمِّيّونَ ، و قَد ظَهَرَ إخوانُنا مِن أهلِ فارِسَ عَلى‏ إخوانِكُم مِن أهلِ الكِتابِ ، و إنَّكُم إن قاتَلتُمونا لَنَظهَرَنَّ عَلَيكُم ، فَأَنزَلَ اللَّهُ : (الم * غُلِبَتِ الرُّومُ * فِى أَدْنَى الْأَرْضِ وَ هُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ * فِى بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِن قَبْلُ وَ مِن بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ * بِنَصْرِ اللَّهِ) الآياتِ .
فَخَرَجَ أبو بَكرٍ الصِّدّيقُ إلَى الكُفّارِ فَقالَ : أفَرِحتُم بِظُهورِ إخوانِكُم عَلى‏ إخوانِنا؟ فَلا تَفرَحوا ، ولا يُقِرَّنَّ اللَّهُ أعيُنَكُم ، فَوَاللَّهِ لَيَظهرَنَّ الرّومُ عَلى‏ فارِسَ ، أخبَرَنا بِذلِكَ نَبِيُّنا صلى اللَّه عليه و آله . فَقامَ إلَيهِ اُبَيُّ بنُ خَلَفٍ فَقالَ : كَذَبتَ يا أبا فُضَيلٍ ، فَقالَ لَهُ أبو بَكرٍ : أنتَ أكذَبُ يا عَدُوَّ اللَّهِ ، فَقالَ : اُناحِبُكَ عَشرَ قَلائِصَ مِنّي و عَشرَ قَلائِصَ مِنكَ ، فَإِن ظَهَرَتِ الرّومُ عَلى‏ فارِسَ غَرِمتُ ، و إن ظَهَرَت فارِسُ عَلَى الرّومِ غَرِمتَ إلى‏ ثَلاثِ سِنينَ .
ثُمَّ جاءَ أبو بَكرٍ إلَى النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه و آله فَأَخبَرَهُ فَقالَ : ما هكَذا ذَكَرتُ ، إنَّمَا البِضعُ ما بَينَ الثَّلاثِ إلَى التِّسعِ ، فَزايِدهُ فِي الخَطَرِ و مادِّهِ فِي الأَجَلِ . فَخَرَجَ أبو بَكرٍ فَلَقِيَ اُبَيّاً فَقالَ : لَعَلَّكَ نَدِمتَ ، فَقالَ : لا ، فَقالَ : اُزايِدُكَ فِي الخَطَرِ و اُمادُّكَ فِي الأَجَلِ ، فَاجعَلها مِئَةَ قَلوصٍ لِمِئَةِ قَلوصٍ إلى‏ تِسعِ سِنينَ ، قالَ : قَد فَعَلتُ. ۲

1.دلائل النبوّة للبيهقي : ج ۲ ص ۳۳۲ ، تفسير الطبري : ج ۱۱ الجزء ۲۱ ص ۱۷ ، تاريخ دمشق : ج ۱ ص ۳۷۱ ؛ مجمع البيان : ج ۸ ص ۴۶۱ ، بحار الأنوار : ج ۱۷ ص ۱۹۸ .

2.تفسير الطبري : ج ۱۱ الجزء ۲۱ ص ۱۷ ، سنن الترمذي : ج ۵ ص ۳۴۳ ح ۳۱۹۳ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۵۹۲ ح ۲۵۹۵ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۴۴۵ ح ۳۵۴۰ والثلاثة الأخيرة عن ابن عبّاس ، تفسير ابن كثير : ج ۶ ص ۳۰۷ ، دلائل النبوّة للبيهقي : ج ۲ ص ۳۳۳ عن قتادة وكلّها نحوه .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 123956
صفحه از 500
پرینت  ارسال به