تاريخ انتشار: سه شنبه 1403/7/24
کد خبر: 77216

نشست علمی رابطه فعل الهی با فعل انسان در اندیشه متکلمان نخستین امامیه برگزار شد

ویژه برگزاری همایش علمی "مدرسه کلامی کوفه"

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، نشست علمی "رابطه فعل الهی با فعل انسان در اندیشه متکلمان نخستین امامیه"، سومین نشست از همایش علمی "مدرسه کلامی کوفه"با سخنرانی حجت الاسلام دکتر سیداکبر اقوام کرباسی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صبح امروز سه شنبه ۲۴  مهر ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

 

حجت الاسلام دکتر کرباسی در ابتدای این نشست در خصوص مسئله رابطه فعل الهی با افعال انسان در اندیشه متکلمان نخستین امامیه گفت: مسئله رابطه فعل انسان با فعل الهی پیشینه ای طولانی در تاریخ تفکر بشر داشته و زمینه های آن در قرآن و احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام اشاره شده است.

 

وی افزود: مسئله قدر و جبر و اختیار از نخستین مسائل کلامی در میان مسلمانان است که مورد توجه متکلمان امامی در مدرسه کوفه نیز بوده و در آن بر محور آموزه های اهل بیت علیهم السلام نظریه پردازی کرده اند.

 

ایشان اظهار داشت: متکلمان امامیه در میان دو دیدگاه جبر و تفویض، دیدگاهی خاص خود را با عنوان امربین الامرین که برگرفته از روایات اهل بیت علیهم السلام است را ارائه کرده اند.

 

حجت الاسلام دکتر کرباسی در ادامه به چگونگی وقوع فعل اختیاری انسان و نیز به اشکالات دیدگاه جبر و تفویض که از سویی با عدل الهی ناسازگار بوده و از سوی دیگر توحید افعالی را زیر سوال می برد اشاره کرد.

 

ایشان در تبیین دیدگاه متکلمان کوفه گفت: آنان قدرت و اختیار انسان و مشیت و قدرت پروردگار را ذیل آموزه امر بین الامرین و تبیین دقیق معنای استطاعت قابل جمع می دانستند که در روایات اهل بیت علیهم السلام به آن اشاره شده است. 

  

لازم به ذکر است این نشست در راستای همایش علمی "مدرسه کلامی کوفه" از سومین مدرسه کلام اسلامی طهران با مشارکت و همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث، انجمن کلام اسلامی حوزه، معاونت پژوهش و فناوری مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری در روز سه شنبه ۲۴  مهر ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

 

همچنین بیش از ۴۰ اثر پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه در محل برگزاری همایش در معرض بازدید علاقه مندان به آثار تاریخ کلام قرار گرفت.

 

🌐اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث در پیام رسان ایتا👇

https://eitaa.com/quran_hadith

 

دریافت صوت جلسه 👇

  • صوت نشست سوم "رابطه فعل الهی با فعل انسان در اندیش (دانلود)