تاريخ انتشار: سه شنبه 1403/7/24
کد خبر: 77212

نشست علمی بداء در اندیشه متکلمان امامیه در عصر حضور برگزار شد

ویژه برگزاری همایش علمی "مدرسه کلامی کوفه"

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، نشست علمی "بداء در اندیشه متکلمان امامیه در عصر حضور"، چهارمین نشست از همایش علمی "مدرسه کلامی کوفه" با سخنرانی حجت الاسلام دکتر سیدجمال الدین موسوی، عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث صبح امروز سه شنبه ۲۴  مهر ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

 

حجت الاسلام موسوی در ابتدای این نشست در خصوص بداء در اندیشه متکلمان امامیه در عصر حضور گفت: بدا همانند رجعت از آموزه های خاص شیعه بوده که همواره در تاریخ از سوی مخالفان مورد هجمه واقع شده است. در حالی که اهمیت این آموزه در روایات اهل بیت علیهم السلام  و نتایج عملی آن در امور مختلف مورد تاکید قرار گرفته است.

 

وی افزود: برخی جریان ها و ادیان چون یهودیت در تقابل با آموزه بدا دست خدا را پس از خلقت عالم بسته و هر گونه تغییری در مقدرات الهی را محال دانسته اند.

 

دکتر موسوی در ادامه به بیان کارکرد این آموزه بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام پرداخت که در میان متکلمان عصر حضور رایج بوده است و آن را متفاوت از نسخ دانست که بعد از عصر حضور متکلمان امامی بدا را بدان معنا کردند.

 

وی افزود: بر اساس دیدگاه متکلمان کوفه که برگرفته از آیات و روایات است بدا متفاوت از نسخ و ابدا بوده و تغییر در اراده الهی است و با نظام اراده الهی و علم پروردگار و همچنین آموزه امر بین الامرین در هم آمیخته است.

 

ایشان گفت: ظرافت تبیین کوفیان از مسئله بدا در آن است که تغییر اراده الهی به گونه ای تبیین شده که موجب تغییر در علم الهی به معنای جهل پروردگار نمی شود.

 

لازم به ذکر است این نشست در راستای همایش علمی "مدرسه کلامی کوفه از سومین مدرسه کلام اسلامی طهران با مشارکت و همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث، انجمن کلام اسلامی حوزه، معاونت پژوهش و فناوری مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری در روز سه شنبه ۲۴  مهر ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

 

همچنین بیش از ۴۰ اثر پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه در محل برگزاری همایش در معرض بازدید علاقه مندان به آثار تاریخ کلام قرار گرفت.

 

🌐 اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث در پیام رسان ایتا👇

https://eitaa.com/quran_hadith

 

 

دریافت صوت جلسه 👇

  • صوت نشست چهارم "بداء در اندیشه متکلمان امامیه در ع (دانلود)