تاريخ انتشار: سه شنبه 1403/7/24
کد خبر: 77211

نشست علمی منابع معرفت در مدرسه کوفه برگزار شد

ویژه برگزاری همایش علمی "مدرسه کلامی کوفه"

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، نشست علمی منابع معرفت در مدرسه کوفه، دومین نشست از همایش علمی "مدرسه کلامی کوفه"با سخنرانی حجت الاسلام دکتر علی امیرخانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث صبح امروز سه شنبه ۲۴  مهر ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

 

حجت الاسلام دکتر امیرخانی در ابتدای این نشست در خصوص منابع معرفت در مدرسه کوفه گفت: مکتب تشیع همواره مکتبی عقل گرا بوده و عقل در شمار منابع معرفتی این مکتب بوده است. وحی و فطرت از منابع معرفت امامیه است که بر آن در مدرسه کوفه تاکید شده است.

 

وی افزود: نکته مهم در این میان تبیین رابطه و جایگاه این منابع معرفتی است که همواره مورد مناقشه بوده است در طول تاریخ در مورد جایگاه منابع معرفتی اشاره شده دیدگاه هایی ارائه شده و اصطلاحات و تقسیم بندی هایی در این باب ارائه شده برخی عقل را مفتاحی دانسته و آن را تنها ابزار ورود به دین دانسته و آن را معرفت زا ندانسته اند که در میان اهل حدیث این دیدگاه رایج بوده برخی دیگر دیدگاه عقل به عنوان میزان را طرح کرده اند بدین معنا که تمامی معارف با عقل شناخته می شود و خود را بی نیاز از وحی می داند که در میان معتزلیان مطرح بود در این میان متکلمان امامیه در کوفه نگاهی متفاوت به جایگاه معرفتی عقل داشته اند.

 

ایشان در بیان دیدگاه متکلمان امامی در کوفه با تاکید بر اینکه آنان حجیت عقل را مستقل و ذاتی می دانستند و نگاهی ابزاری به عقل نداشتند اظهار داشت: این که متکلمان بر آن بودند این عقل باید در تعامل با وحی باشد و در فرایند تعقل نیازمند وحی است تا به اصطلاح اثاره شود و از خطا در نظریه پردازی  مصونیت یابد.

 

دکتر امیرخانی در ادامه به تبیین جزئیات این دیدگاه و چگونگی این تعامل بر به حاشیه رفتن این دیدگاه در ادامه تاریخ اندیشه اشاره کرد.

 

ایشان فطرت را از دیگر منابع معرفت در اندیشه متکلمان امامی کوفه دانست که در انسان ودیعه نهاده شده و توانایی شناخت معارف بنیادین را دارد و فعل خدا و صنع او می باشد.

 

لازم به ذکر است این نشست در راستای همایش علمی "مدرسه کلامی کوفهاز سومین مدرسه کلام اسلامی طهران با مشارکت و همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث، انجمن کلام اسلامی حوزه، معاونت پژوهش و فناوری مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری در روز سه شنبه ۲۴  مهر ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

همچنین بیش از ۴۰ اثر پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه در محل برگزاری همایش در معرض بازدید علاقه مندان به آثار تاریخ کلام قرار گرفت.

 

🌐اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث در پیام رسان ایتا👇

https://eitaa.com/quran_hadith

 

دریافت صوت جلسه 👇

  • صوت نشست دوم "منابع معرفت در مدرسه کوفه" (دانلود)