تاريخ انتشار: سه شنبه 1403/7/24
کد خبر: 77210

نشست علمی جریان شناسی فکری امامیه در کوفه برگزار شد

ویژه برگزاری همایش علمی "مدرسه کلامی کوفه"

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، نشست علمی جریان شناسی فکری امامیه در کوفه، اولین نشست از همایش علمی "مدرسه کلامی کوفه"با سخنرانی حجت الاسلام دکتر سیدحسن طالقانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث صبح امروز سه شنبه ۲۴  مهر ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

حجت الاسلام دکتر طالقانی در ابتدای این نشست در خصوص جریان شناسی فکری امامیه در کوفه گفت: مدرسه کلامی کوفه توسط شاگردان امام سجاد و امام باقر علیهما السلام در اوایل قرن دوم در کوفه شکل گرفت و تلاش این شاگردان برای اخذ احادیث اعتقادی و تبیین این روایات و همچنین نظریه پردازی بر اساس معارف اهل بیت علیهم السلام منجر به شکل گیری یک مدرسه کلامی در اوایل قرن دوم در کوفه گردید.

 

وی افزود: درون این مدرسه جریان هایی کلامی شکل گرفته که اگرچه در اصول فکری و اعتقادی همنوا هستند اما تفاوت هایی روشی و محتوایی با هم دارند که مهمترین این جریان ها دو جریان محدث متکلمان و متکلمان متن محور است.

 

ایشان اظهار داشت: جریان محدث متکلمان تلاش داشتند ضمن اخذ روایات از اهل بیت علیهم السلام در فهم و تبیین آنها تلاش می کردند اما  از متن و ساختار درونی و ادبیات روایات خارج نمی شدند و بر آن بودند که همین روش پاسخگوی سوالات جامعه مومنین است از این رو کمتر در حوزه مواجهه با مخالفان ورود می کردند.  متکلمان نظریه پرداز علاوه بر اخذ حدیث و فهم و تبیین آن ، با تکیه بر عقل و بر اساس روایات به نظریه پردازی در حوزه اعتقادات می پرداختند و معتقد بودند ادبیات و ساختار روایات برای پاسخگویی به جریان های رقیب کافی نیست و باید با بهره گیری از مبانی عقلی به این روایات توجه کرد و نظریه ها و ادبیات علمی اعتقادی بازتولید کرد و از این رو در حوزه مناطره و مواجهه با مخالفان فعال بودند.

 

ایشان در پایان این نشست با نام بردن از برخی اصحاب ائمه که رهبری این دو جریان فکری امامیه در کوفه  را بر عهده داشتند به نمونه هایی از تفاوت روش کلامی این اصحاب در برخی موضوعات کلامی اشاره کرد.

 

لازم به ذکر است این نشست در راستای همایش علمی "مدرسه کلامی کوفهاز سومین مدرسه کلام اسلامی طهران با مشارکت و همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث، انجمن کلام اسلامی حوزه، معاونت پژوهش و فناوری مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری در روز سه شنبه ۲۴  مهر ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

 

همچنین بیش از ۴۰ اثر پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه در محل برگزاری همایش در معرض بازدید علاقه مندان به آثار تاریخ کلام قرار گرفت.

 

🌐اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث در پیام رسان ایتا👇

https://eitaa.com/quran_hadith

 

 

دریافت صوت جلسه 👇

  • صوت نشست اول "جریان شناسی فکری امامیه در کوفه" (دانلود)