85
گزیده شناخت نامه حدیث

اثرگذارى گسترده آن در نهاد آدمى است. حديث اهل بيت، غبار از جان مى‏شويد،۱ دل را زنده مى‏کند۲و پيروان ایشان را به هم مى‏پيوندد؛ امرى که تنها در دست قدرت خداست.۳

نکته مهم، زمان يادگيرى است. اگر چه هيچ زمانى براى يادگيرى دير نيست، امّا فراگيرى حديث در کودکى و پيش از آن که ذهن و جان به شبهه‏ها و کژى‏ها دچار و آلوده شود، برکات افزون‏ترى دارد. در حديثى از امام صادق علیه السّلام آمده است:

به فرزندانتان، حديث بياموزيد، پيش از آن که مُرجِئه۴ به سوى آنان بشتابند.۵

روشن است که ذکر فرقه مُرجِئه، به دليل خطر فورى در آن روزگار است، امّا حديث، در اين زمان و هر عصر ديگرى ظرفيت آن را دارد که به مصاف شبهه‏ها و کژى‏ها برود و فرهنگ ناب قرآنى را به ميدان آورَد. حديث را می‌‌توان دست‏مايه کارهاى فرهنگى و سرمايه آموزش‏هاى دينى نمود. حديث، مى‏تواند نسل نو را به گونه‏اى ژرف و مانا با آموزه‏هاى ناب اسلام، آشنا کند، بى آن که به جمود و تندروى دچار شوند.

يادسپارى حديث نيز فراتر از يادگيرى، ارزشى دو چندان دارد. هر حرف از حديث به ياد سپرده شده، نورى مى‏شود که حافظ حديث را روز قیامت از دل ظلمات محشر به سوى پرديس روشن خدا، ره مى‏برد. حافظ حديث، در قيامت، عالِم محشور مى‏شود۶ و شفاعت پيامبر اکرم او را در بر مى‏گيرد۷ و بى آن که عذابى ببيند،۸ همراه پيامبران، صدّيقان، شاهدان و صالحان، به بهشت گام مى‏نهد۹. اينان، همان نعمت يافتگان‏اند که در هر نماز، از خدا مى‏خواهيم ما را با آنان همراه کند، گو اين که حفظ حديث، نعمتى سترگ است.

1.. ر.ک: ح ۱۴۴ و ۱۴۷.

2.. ر.ک: ح ۱۴۵ - ۱۴۶.

3.. ر. ک: انفال: آیۀ ۶۳.

4.. مُرجِئه به گروهى گفته مى‌شود كه خود را مسلمان مى‌دانستند ولى عقايد ويژه‌اى داشتند از جمله: «معصيت، به ايمان، زيان نمى‌رساند، چنان كه اطاعت، كفر را زائل نمى‌كند» و نيز گفته‌اند: «ايمان، گفتار است، نه عمل». عقايد اين گروه در جهت تقويت رهبران سياسى حاكم بر مسلمانان در دوران بنى اميه بود.(شناخت‌نامۀ حدیث: ج۱ ص۱۳۳ پانوشت ۱.

5.. ر.ک: ح ۱۳۶.

6.. ر.ک: ح ۱۴۸ - ۱۴۹ و ح ۱۵۱و ۱۵۴ و ۱۵۵.

7.. ر.ک: ح ۱۵۱ - ۱۵۲.

8.. ر.ک: ح ۱۵۵.

9.. ر.ک: ح ۱۵۳.


گزیده شناخت نامه حدیث
84

مى‏شود.۱ در عرصه اخلاق و تاريخ و سيره نيز چنين است.

امامان علیهم السّلام، راویان و شاگردان خود را تشويق مى‏کردند تا به تعلّم و گردآورى حديث بپردازند و از فرصت نهادن براى بررسى و نقد آنها نيز دريغ نمى‏کردند.۲ در گزارش‏هاى تاريخى مى‏خوانيم که همين وضعيت، ميان راويان درجه يک با شاگردانشان برقرار بوده و آنان با تشکيل حلقه‏هاى علمى، به مذاکره حديث و احياى امر اهل بيت پرداخته‏اند.۳ در يک گزارش شايان توجّه، مى‏خوانيم که محبوب، پدر راوى بزرگ شيعى، حسن بن محبوب، براى هر حديثى که او مى‏نوشت، يک درهم به او جايزه مى‏داد.۴ ظهور حلقه‏ها، مدرسه‏ها و حوزه‏هاى حديثى در مدينه و کوفه را مى‏توان برخاسته از اهتمام ائمّه به تعليم حديث دانست؛ امرى که سفارش مکرّر اهل بيت بوده است.۵

تعليم و تعلم حديث و فراگیری آثار و سيره پيامبر اکرم و اهل بيت او، چندان مهم است که فراگيرى سنّت نبوى، یادگیری تعاليم اصلى دين و نقل اخبار امامان و نشر آن را عالَم، از علّت‏هاى وجوب حج شمرده است. اين، به معناى نيکو بودن هزينه‏کرد ميلياردها تومان و صرف وقت چند ميليون حج‏گزار در هر سال براى اين امر است.

افزون بر اين، يادگيرى حديث از فردى راست‏گو، از همه دنيا و اشياى قيمتى آن، ارزشمندتر ۶؛ تعليم و تعلّم حديث، عبادت و يادگيرى دو حديث سودمند به حال خود يا ديگرى، برتر از عبادت شصت ساله دانسته شده است. همچنين مايه مباهات الهى به فرشتگان، خوانده شده۷ و برخى مجلس‏هاى آن، محبوبِ امامان و زمينه احياى امر ايشان۸ شمرده شده است. اين همه، اغراق و گزاف نيست؛ که برخاسته از ارزش والاى حديث و

1.. ر.ک: وسائل الشیعة و جامع أحادیث الشیعة.

2.. ر.ک: فصل ۹: عرضه حدیث.

3.. همانند: جمیل و زراره، سلمه بن محرز و زراره.

4.. ر.ک: ح ۱۳۷.

5.. ر.ک: ص ۷۹ (گفت و شنود حدیث). ۶. ر.ک: ح ۱۳۵.

6.. ر.ک: ح ۱۳۰ و ۱۳۳. ۷. ر.ک: ح ۱۳۱.

7.. ر.ک: ح ۱۴۲. ۱۰. ر.ک: ح ۱۴۰.

8.. ر.ک: ح ۱۴۷.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1944
صفحه از 439
پرینت  ارسال به