شیوه دستیابی به سنّت۱
پس از اثبات اعتبار سنّت، مسئله مهم، چگونگی دستیابی به سنّت پيامبر است. توضیح اینکه معاصران پيامبر با ایشان رفت و آمد و به گونه مستقیم یا با واسطههايى اندک، به گفتار و رفتار ایشان دسترسی داشتند. از اين رو، احراز سنّت، يا ارزيابى حکايت از آن، آسان و قابل اطمينان بود.
پس از رحلت پيامبر امّا، مسلمانان تنها به حکايت سنّت پیامبر دسترسی داشتند که میتوان آنها را در دو گروه متمايز جاى داد: گزارش اهل بيت و گزارش دیگران.
پس از تشکيل نهاد خلافت و کنار نهادن اهل بيت و بويژه پس از حاکميت امویان و عبّاسیان، دو مسير پيشگفته، از يکديگر جدا شدند و گاه رويکردى متفاوت و حتّى متعارض در پيش گرفتند. برخى، اين دو رويکرد و شیوه گزارش از سنّت نبوى را «مدرسه اهل بيت » و «مدرسه خلفا» نامیدهاند.۲
پرسش این است که کدام گزارش و رويکرد، مسيرى مطمئن و به دور از گمراهى و کژروی براى دستيابى به سنّت نبوى است؟
پاسخ بهاین پرسش و معرفی طريق صحيح دستيابى به سنّت، دغدغه پيامبر بوده و ايشان در حيات خويش، بويژه در سالهاى پايانى عمر خود، به آن پرداخته اند.حديث متواتر ثقلين۳ نمونهاى روشن از تلاش در این راه است. حديث ثقلين، عترت را همتراز و قرين همیشگی قرآن براى رهايى امت از گمراهى معرّفى میکند و روشن است که عترت نه تنها سنّت را کنار ننهادند که خود مبیّن و مروّج آن بودند. این مفروض است. که حجّيت سنّت، در هندسه معارف وحيانى و نزد همگان بویژه عترت پیامبر، امرى پذيرفته شده است و