63
گزیده شناخت نامه حدیث

۱۰۲.امام باقر علیه السّلام: اگر ما بر اساس رأى و نظر خود حديث بگوييم، گم‏راه شده‏ايم، همان گونه که افراد پيش از ما گم‏راه شدند؛ ولى ما از روى بيّنه‏اى از سوى خدايمان حديث مى‏گوييم که خداوند، آن را براى پيامبرش و او نيز براى ما تبيين کرده است.

۱۰۳.امام صادق علیه السّلام -در حالى که گروهى از کوفيان نزد ايشان بودند -: شگفت از مردمى که همه علم خود را از پيامبر خدا صلی الله علیه و آله ستاندند و بدان، عمل کردند و ره يافتند و گمان مى‏کنند اهل بيت او، علمش را نستانده‏اند، در حالى که ما، اهل بيت و ذرّيه او هستيم؛ وحى در خانه‏هاى ما فرود آمد و علم از سوى ما بديشان صادر شد. آيا آنها گمان مى‏کنند که آگاه شده‏اند و ره يافته‏اند؛ ولى ما نمى‏دانيم و گم‏راه شده‏ايم؟! اين، مُحال است».

۱۰۴.بصائر الدرجات- به نقل از محمّد بن مسلم -: به امام صادق علیه السّلام گفتم: ما برخى از احاديثمان را در دست مردم مى‏يابيم. امام علیه السّلام به من فرمود: «گويى تو نمى‏دانى که پيامبر خدا صلی الله علیه و آله [معارف الهى را] به مردم رساند و رساند» و با دستش به راست و چپ و جلو و پشتش اشاره کرد [و افزود:] «ولى ما اهل بيت هستيم که گنجينه علم و روشنگر کار و فيصله دهنده [اختلافات] ميان مردم، نزد ماست».

۱۰۵.الاختصاص- به نقل از هشام بن سالم -: به امام صادق علیه السّلام گفتم: نزد اهل سنّت هم احاديث صحيحى از پيامبر خدا صلی الله علیه و آله وجود دارد؟ فرمود: «آرى. پيامبر خدا صلی الله علیه و آله [معارف حق را] به مردم رساند و رساند و رساند، ولى گنجينه علم و حکم فصل ميان مردم نزد ماست».

۱۰۶.الاختصاص- به نقل از محمّد بن مسلم -: امام صادق علیه السّلام فرمود: «همانا پيامبر خدا صلی الله علیه و آله [معارف الهى را] به مردم رساند و رساند» و با دست خود، مرتّب [به اين سو و آن سو] اشاره مى‏کرد [و در ادامه فرمود:] «ولى اصول علم و دستاويزهاى آن و پرتو و بندهاى آن [که موجب حفظ آن است]، نزد ما اهل بيت است».


گزیده شناخت نامه حدیث
62

۱۰۲.عنه علیه السّلام: لَو أنّا حَدَّثنا بِرَأيِنا ضَلَلنا كَما ضَلَّ مَن كانَ قَبلَنا، ولكِنّا حَدَّثنا بِبَيِّنَةٍ مِن رَبِّنا بَيَّنَها لِنَبِيِّهِ فَبَيَّنَها لَنا.۱

۱۰۳.الإمام الصادق علیه السّلام - وعِندَهُ اُناسٌ مِن أهلِ الكوفَةِ -: عَجَبا لِلنّاسِ! أنَّهُم أخَذوا عِلمَهُم كُلَّهُ عَن رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله فَعَمِلوا بِهِ وَاهتَدَوا، ويَرَونَ أنَّ أهلَ بَيتِهِ لَم يَأخُذوا عِلمَهُ، ونَحنُ أهلُ بَيتِهِ وذُرِّيَتُهُ، في مَنازِلِنا نَزَلَ الوَحيُ، ومِن عِندِنا خَرَجَ العِلمُ إلَيهِم، أفَيَرَونَ أنَّهُم عَلِموا وَاهتَدَوا وجَهِلنا وضَلَلنا؟! إنَّ هذا لَمُحالٌ.۲

۱۰۴.بصائر الدرجات عن محمّد بن مسلم: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ علیه السّلام: إنّا نَجِدُ الشَّيءَ مِن أحاديثِنا في أيدِي النّاسِ، فَقالَ لي: لَعَلَّكَ لا تَرى أنَّ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله أنالَ، [النّاسَ۳] وأَنالَ ثُمَّ أومَأَ بِيَدِهِ عَن يَمينِهِ وعَن شِمالِهِ ومِن بَينَ يَدَيهِ ومِن خَلفِهِ، وإنّا أهلَ البَيتِ عِندَنا مَعاقِلُ العِلمِ وضِياءُ الأَمرِ وفَصلُ ما بَينَ النّاسِ.۴

۱۰۵.الاختصاص عن هشام بن سالم: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللهِ علیه السّلام: عِندَ العامَّةِ مِن أحاديثِ رَسولِ اللهِ صلی الله علیه و آله شَيءٌ يَصِحُّ؟ فَقالَ: نَعَم، إنَّ رَسولَ اللهِ صلی الله علیه و آله أنالَ النّاسَ وأَنالَ وأَنالَ، وعِندَنا مَعاقِلُ العِلمِ وفَصلُ ما بَينَ النّاسِ.۵

۱۰۶.الاختصاص عن محمّد بن مسلم عن الإمام الصادق علیه السّلام: إنَّ رَسولَ اللهِ صلی الله علیه و آله قَد أنالَ فِي النّاسِ وأَنالَ وأَنالَ - يُشيرُ كَذا وكَذا - وعِندَنا أهلَ البَيتِ اُصولُ العِلمِ وعُراهُ وضِياؤُهُ وأَواخيهِ۶.۷

1.. بصائر الدرجات: ص ۲۹۹ ح ۲ عن الفضيل بن يسار، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۱۷۲ ح ۲.

2.. الكافي: ج ۱ ص ۳۹۸ ح ۱، الأمالي للمفيد: ص ۱۲۲ ح ۶، کلاهما عن يحيى بن عبداللّٰه‏ بن الحسن.

3.. ما بين المعقوفين أثبتناه من الاختصاص.

4.. بصائر الدرجات: ص ۳۶۵ ح ۱۱، الاختصاص: ص ۳۰۸ نحوه، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۲۱۶ ح ۸.

5.. الاختصاص: ص ۳۰۸، بصائر الدرجات: ص ۳۶۳ ح ۲، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۲۱۴ ح ۲.

6.. الأَخِيَّةُ كَأَبِيَّةِ - ويُخفّف - : عود في حائط أو في حبل يدفن طرفاه في الأرض ويبرز وسطه كالحلقة تشدّ فيها الدّابة والجمع أخايا وأواخي ذكره الفيروزآبادي أي بنا يشدّ ويستحكم أمر الدين ولا يفارقنا علمه (بحار الأنوار: ج۲ ص۲۱۴).

7.. الاختصاص: ص ۳۰۸ و ۳۰۷ و ۳۰۹، بصائر الدرجات: ص ۳۶۳ ح ۶ و ۳ كلّها عن محمّد بن مسلم عن الإمام الباقر علیه السّلام نحوه، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۲۱۵ ح ۶.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1990
صفحه از 439
پرینت  ارسال به