57
گزیده شناخت نامه حدیث

اکرم در طول زندگى‏ و حتی پیش از بعثتش، فردى امین و راستگو، شمرده می‌‌شد و مورد اعتماد دوستان و حتّى دشمنان خويش بود. پيامبر با تکيه بر همین اعتبار ومقبولیت، با مشرکان احتجاج کرد و فرمود: «اگر شما را از دشمنى در پشت کوه خبر دهم، باور مى‏کنيد؟» همه مخاطبان، اقرار کردند. پس پیامبر با اتّکا به همین، مردم را از آتش دوزخ، بيم داد و آنان را به خداپرستى دعوت کرد.۱ روشن است که پذيرش صداقت پيامبر و خطا نکردنش در بازگويى پیام پروردگار، به معناى قبول همه سخنان او است.

۸. روايات نبوى

پيامبر، خود سخنان خويش را معتبر و پيروى از آن را لازم دانسته است. اگر چه‌‌این استدلال گونه‌‌ای دور است، ولى مى‏توان آن را مؤّید دلیل های عقلى و نقلی دانست. گفتنی است این اعتباربخشی براى پيشگيرى از آسیب پیش بینی شده‌‌ای بود که پس از رحلت پيامبر پديد آمد. برخی صحابيان رأی و برداشت شخصی خود را معتبر خواندند و آن را همتراز سنّت پيامبر و گاه مقدّم بر آن قرار ‏دادند.۲

نتیجه: از مجموع دلیل‏ها، حجّيت سنّت نبوى، خواه گفتارى يا رفتارى، ثابت مى‏شود. اين دلیل‏ها مبتنى بر عقل و قرآن و هماهنگ با باورهاى عموم مسلمانان است. از این رو، نظر کسانى که سنّت نبوى را کنار مى‏نهند، پذيرفتنى نيست، خواه ادّعاى آنان، بى‏اعتبارى سنّت در همه جا باشد يا آن را در برخی جاها بپذیرند و در جاهایی دیگر نپذیرند.

1.. صحیح البخارى: ج ۴ ص ۱۹۰۲ ح ۴۶۸۷.

2.. ر. ک: سنن ابن ماجة: ج ۱ ص ۶ ح ۱۲ و سنن أبى داوود: ج ۳ ص ۱۷۰ ح ۳۰۵۰.


گزیده شناخت نامه حدیث
56

خداوند ما را در آن جا که گفتار و رفتار پیامبر نامعتبر و نادرست فرض شده، به سوی تقلید از رفتار نادرست و هلاکت سوق داده است! نتیجه‌‌ای که نمی توان پذیرفت و حاصل فرض نادرست نخست است.

۵. وحيانى بودن سخنان پيامبر

قرآن کريم، در آیات آغاز ین سوره نجم سخنان پيامبر را وحيانى و واقع‏نما، خوانده و ايشان را از گفتار هواپرستانه، دور دانسته است.۱ اين آيات، سخنان پيامبر را القا شده از جانب خدا می‌‌داند بی آن که دستخوش تمايلات انسانى قرار بگیرد. آيه در پى نفى اين توهم ابراز شده است که گفتار و رفتار پیامبر را از حب و بغض و خشنودی ایشان، متأثر می‌‌پندارد.

گفتنی است واژه «وحى»، معنايى گسترده‏تر از وحى قرآنى دارد و شامل انواع آگاهى‏هايى است که از طريق شعور مرموز درونى به صورت نهانى و سريع براى انسان حاصل مى‏شود. از این رو مقصود از وحى در آیه مزبور، منحصر به وحى قرآنى نيست؛ بلکه همه سخنان و افعال ايشان را که به القا و تعليم خدا بوده و نمايان‏گر واقع است، در برمی گیرد.

۶. تبيين‏گرى پيامبر

بر پایه آیاتی چند از قرآن کریم۲، پيامبر اکرم تبيين‏کننده و مفسّر آن است. او وظيفه دارد تعالیم قرآن را براى مردم روشن سازد، ظرايف و ويژگى‏هاى آن را برنماید و مردم را با حقيقت معارف آن آشنا سازد. روشن است که لازمه مبيّن و مفسّر بودن پيامبر، مقبول و معتبر بودن سخنان اوست در غير اين صورت، مُفسّر دانستن پيامبر، بى‏فایده خواهد بود. پيامبر همچنین بايد در موارد اختلافى، راه حقّ را بر مسلمانان، آشکار کند و با تفسير صحيح خويش، معارف واقعى قرآن را برایشان روشن کند.

۷. اعتماد بر راستگو

شیوه خردمندان، اعتماد بر سخن راستگویان و ارزش نهادن به سخنان ایشان است. پيامبر

1.. نجم: آیۀ ۲ ـ ۷.

2.. نحل: آیۀ ۴۴ و ۶۴.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1572
صفحه از 439
پرینت  ارسال به