391
گزیده شناخت نامه حدیث

راويان از پيامبر صلی الله علیه و آله، صادق و در يک درجه از وثاقت هستند، رد کرد و آنها را به چهار دسته منافقان دروغ‏پرداز، راويانى که درست شنيده، امّا به خوبى نفهميده‏اند، راويانى که درست نشنيده‏اند، نه آن که غرضِ خاصّى داشته باشند و راويان صادق، ضابط و قابل اعتماد، تقسيم کرد.

اين نکته در خور توجّه است که امام علیه السّلام در آغاز و پيش از يادکردِ دسته‏هاى ديگر، واضعان را معرّفى مى‏کند.۱ امام على علیه السّلام، سپس با هشدار به باقى ماندن اين دسته در جامعه اسلامى و ادامه فعّاليت در دوره پس از پيامبر، انگيزه و وضعيت آنان را توضيح داده و با اين روش، يکى از راه‏هاى شناسايى اين راويان حديث‏ساز را به دست مى‏دهد. امام علیه السّلام در باره اينان مى‏فرمايد: «اين عالمان، با تزوير و دروغ و تهمت، خود را به حاکمان گم‏راه و دعوتگران دوزخ، نزديک کردند و آنان هم ايشان را کارگزار خود و بر گردن مردم، سوار کردند و به وسيله ايشان، دنيا را خوردند.»۲

بر پايه اين ره‏نمود، اگر عالم دينى، حمايت از محرومان و قيام به حقوق مردم را کنار بنهد و به پيشوايان گم‏راهى و ره‏بَرَنده به آتش بگرود و از دين، سوء استفاده کند، بايد به ديده شک به او نگريست که از دروغ و تزوير، دور نيست.

امام صادق علیه السّلام نيز، نشانه‏اى مرتبط با محتوا را به دست مى‏دهد؛ «نشانه دروغ‏گو، آن است که تو را از آسمان و زمين و شرق و غرب عالم، آگاه مى‏کند؛ امّا چون از حرام و حلال خدايش بپرسى، چيزى در بساطش نيست.»۳

۴ - ۲. افشاى صريح حديث‏سازان

بيان ويژگى‏هاى کلّى، چهره واقعى جاعلان را هميشه براى مردم، هويدا نمى‏ساخت و محبوبيت نسبى و برخى ويژگى‏هاى ايشان، مانع از تطبيق نشانه‏هاى ارائه شده بر آنها و دقّت در محتواى گزارش‏هاى آنان مى‏شد. غاليان که با نام راوى، وکيل و نايب، خود را در

1.. ر.ک: شناخت‌نامۀ حدیث: ح ۲۵۹ - ۲۶۰.

2.. ر.ک: همان.

3.. الکافى: ج ۲ ص ۳۴۰ ح ۸، بحار الأنوار: ج ۷۲ ص ۲۴۸ ح ۱۱.


گزیده شناخت نامه حدیث
390

صورت مى‏گيرد. راوى جاعل، محتواى دلخواه را به صورت يک جمله يا عبارتى کامل، از ابتدا تا انتها مى‏سازد و آن را به معصوم نسبت مى‏دهد. اين متن‏ها، هر چند بسيار شبيه به متون ديگر احاديث هستند، امّا چون از اساس جعلى‏اند، قابل شناسايى‏اند. حديث جَسّاسه۱ و خلقت کهکشان از عَرَق افعى زير عرش،۲ در مجموعه‏هاى روايى اهل سنّت، از اين مواردند. گونه ديگر جعل، تطبيق نادرست يک حديث بر مصداق خارجی است، مانند احاديث جواز نوشیدن نبيذ غير مُسکر بر نبيذ مُسکر.۳

۴. رويارويى با حديث‏سازى

جريان جعل، با وجود پشتيبانى‏هاى سياسى و اجتماعى، نتوانست مسير اصلى نقل و نشر حديث را در دست بگيرد؛ زيرا پيش از آن که جريان جعل حديث پا بگيرد، پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امام على علیه السّلام با هشدارهاى خود، خطر آن را گوشزد کردند و سپس اهل بيت عصمت و طهارت، مبارزه با جعل حديث را بنا نهادند و آن را استوار ساختند. امامان علیهم السّلام، با معرّفى کلّى حديث‏سازان و افشاى صريح برخى از آنان، به ميدان آمدند و با ارائه معيارهاى درست و کارآمد نقد و نيز کاربرد عملى آنها، به آموزش ياران و راويان خود پرداختند. معيارها و چگونگى کاربرد آنها در دو توضيح جداگانه «اعتبار سنجى حديث»۴ و «پژوهشى درباره عرضه حديث»۵، آمده است. آنچه در اين‏جا مى‏آيد، معرّفى کلّى و افشاى صريح واضعان است.

۴ - ۱. معرّفى کلّى حديث‏سازان

امامان علیهم السّلام، در سرآغاز راه، تنها به بيان ويژگى‏هاى رفتارى و يا محتواى احاديث حديث‏سازان پرداختند. در نخستين اقدام، امام على علیه السّلام، اين تصوّر نادرست را که همه

1.. ر.ک: صحیح مسلم: ج ۴ ص ۲۲۶۲ ح ۱۱۹، سنن الترمذى: ج ۴ ص ۵۲۲ ح ۲۲۵۳.

2.. ر.ک: المعجم الأوسط: ج ۷ ص ۳۱ ح ۶۷۶۰، مسند الشامیین: ج ۳ ص ۲۷۳ ح ۲۲۴۱.

3.. براى آگاهى بیشتر در این باره، ر.ک: وضع و نقد حدیث: ص ۱۶۶ ـ ۱۶۸.

4.. ر.ک: شناخت‌نامۀ حدیث: ج ۲ ص ۵۶.

5.. ر.ک: همان: ص ۲۱۶.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1509
صفحه از 439
پرینت  ارسال به