۲ - ۲. انگيزههاى فرقهاى
فرقهگرايى و دستهبندىهاى اجتماعى و دينى نيز در حديثسازى مؤثّر بودهاند. دستههايى مانند زنديقان و خوارج، براى گسترش و تقويت حزب و فرقه خود، به جعل حديث نيز اقدام کردند، هر چند ادّعاهاى غلوآميز در تعداد جعليات زنديقان، قابل اثبات و تصديق نيستند.۱ غاليان نيز احاديثى در تطبيق و تفسير آيات قرآن مطرح کردند که برخى تحريف و تأويلهاى نادرست و برخى از اساس، ساختگى بودند. عرصه ديگر جعليات ايشان، در فضائل ائمّه علیهم السّلام و اثبات عقايد انحرافى و ايجاد جايگاه ارزشى براى خود بود.۲
در کنار اين دو گروه، مىتوان به فضيلتسازى گروههاى دينى براى مُحق جلوه دادن خود و بزرگ کردن رهبرانشان، يا کوبيدن جبهه مخالف، اشاره کرد. بىگمان، دست کم يکى از اين دو حديث منسوب به پيامبر صلی الله علیه و آله، يعنى «يَکونُ فى اُمَّتى رَجُلٌ يُقالُ لَهُ: مُحَمَّدُ بنُ إدريسَ، أضَرَّ عَلى اُمَّتى مِن إبليسَ»۳ و «مَن أرادَ مَحَبَّتى وَ سُنَّتى فَعَلَيهِ بِمُحَمَّدِ بنِ إدريسَ الشّافِعِىِّ»،۴ ساختگى است.
مُرجئه و صوفيه نيز از ديگر فرقههاى مذهبى و اجتماعىاند که احاديث ساختگى از سوى آنها نشر يافته است.۵
برخى روايات ستاينده و نکوهنده زبانها و نژادها نيز مىتواند در اين دسته جاى گيرند. دست کم، يکى از دو حديثى که زبان نزول وحى را هنگام غضب و شادى خداوند متفاوت مىداند، بربسته به پيامبر صلی الله علیه و آله و ساختگى است.۶
۲ - ۳. انگيزههاى فردى
در کنار جريانهاى سياسى حاکم و انگيزههاى حزبى و فرقهاى و نژادى، انگيزههاى
1.. ر.ک: الوضع فى الحدیث: ج ۱ ص ۲۳۰، وضع و نقد حدیث: ص ۴۷ ـ ۴۹.
2.. نمونههایى از هر دو دسته را در کتاب وضع و نقد حدیث: ص ۱۲۷ ـ ۱۳۱ آوردهایم.
3.. . الموضوعات، ابن الجوزى: ج ۱ ص ۴۳.
4.. تاریخ بغداد: ج ۲ ص ۶۷، تاریخ دمشق: ج ۵۱ ص ۴۲۴.
5.. ر.ک: وضع و نقد حدیث: ص ۱۳۳ ـ ۱۳۷.
6.. ر.ک: شناختنامۀ حدیث: ح ۸۲۹ و ۸۳۰.