349
گزیده شناخت نامه حدیث

۴۴۶.پيامبر خدا صلی الله علیه و آله: در آخرْ زمان، دجّال‏هاى دروغ‏گويى خواهند بود که احاديثى برايتان مى‏آورند که نه خودتان و نه پدرانتان نشنيده‏ايد. از آنها بر حذر باشيد تا شما را گم‏راه و مفتون نکنند.

۱۱ / ۵

خبر دادن امير مؤمنان صلی الله علیه و آله از فراوانى حديث‏سازى پس از خود

۴۴۷.امام على علیه السّلام: به زودى، پس از من، روزگارى بر شما مى‏آيد که در آن روزگار، چيزى نهان‏تر از حق و آشکارتر از باطل و فراوان‏تر از دروغ بستن به خداى متعال و پيامبرش صلی الله علیه و آله نباشد.

۱۱ / ۶

احاديث ساختگى در توصيف خداوند عز و جل

۴۴۸.الموضوعات- به نقل از ابو هُرَيره -: گفته شد: اى پيامبر خدا! خداى ما از چيست؟ فرمود: «از آبى تلخ. نه از زمين است و نه از آسمان. خداوند، اسبى آفريد و آن را دوانْد تا عَرَق کرد. آن گاه خود را از آن عَرَق آفريد».

۴۴۹.الكافى- به نقل از ابراهيم بن محمّد خزّاز و محمّد بن حسين -: خدمت ابو الحسن الرضا علیه السّلام رسيديم و براى ايشان [روايتى را] بازگو کرديم [که مى‏گويد]: محمّد صلی الله علیه و آله، پروردگارش را به صورت جوان رشيد سى‏ساله‏اى ديد. نيز گفتيم: هشام بن سالم و صاحب طاق [مؤمن طاق] و ميثمى مى‏گويند که خدا تا ناف، ميان‏تهى و بقيه‏اش توپُر است.
امام علیه السّلام براى خدا به سجده افتاد. سپس گفت: «پاکى تو. تو را نشناختند و يگانه‏ات ندانستند. از اين رو، تو را [چنين] وصف کردند. پاکى تو. اگر تو را شناخته بودند، بى‏گمان، همان گونه وصفت مى‏کردند که تو خود، خويشتن را وصف کرده‏اى. پاکى تو. چگونه حاضر شدند تو را به غيرتو مانند کنند؟ بار خدايا! من، تو را وصف نکنم، مگر به آنچه تو خود در وصف خويش گفته‏اى و تو را به آفريدگانت، مانند نکنم. تو اهل همه خوبى‏ها هستى. پس مرا از مردمان ستم‏کار، قرار مده».
سپس، رو به ما کرد و فرمود: «خدا را جز آن بدانيد که در وهم خويش آورديد».
آن گاه افزود: «ما، خاندان محمّد، راه ميانه‏ايم. جلو رونده (اهل غلوّ و افراط)، به سوى ما بر نگردد و واپس مانده (اهل کوتاهى و تفريط)، سوى ما نشتابد. اى محمّد! پيامبر خدا صلی الله علیه و آله، آن گاه که عظمت پروردگارش را ديد، جوانى رشيد و سى‏ساله بود. اى محمّد! خداوندگار من، بزرگ‏تر و والاتر از آن است که ويژگى آفريدگان را داشته باشد».
گفتم: فدايت گردم! چه کسى دو پايش در سبزه (/ حنا) بوده است؟ فرمود: «محمّد، [پيامبر خدا صلی الله علیه و آله]. آن گاه که با دل خويش به پروردگارش نگريست، خدا، او را در نورى مانند نور پرده‏ها[ى نورانى] قرار داد تا آنچه در پرده‏هاست، برايش آشکار شود. نور خدا، برخى از آن، سبز است، برخى سرخ، برخى سفيد و برخى رنگ‏هاى ديگر. اى محمّد! آنچه قرآن و سنّت گفته‏اند، ما نيز همان را مى‏گوييم».۱

1.. معنای این حدیث مشکل است و نسبت این سخنان به اصحاب بزرگ امام ثابت نیست. برای تبیین حدیث، ر.ک: شرح اُصول الکافى، ملا صالح مازندرانی: ج ۳ ص ۲۰۴، پانوشت ۱: سخن نغز محقق شعرانی، شرح اُصول الکافی، ملّا صدرا: ج ۳ ص ۱۸۲، الحاشیة علی أصول الکافي، رفیع الدین نائینى: ص ۳۴۲.


گزیده شناخت نامه حدیث
348

۴۴۶.عنه صلی الله علیه و آله: يَكونُ في آخِرِ الزَّمانِ دَجّالونَ كَذّابونَ يَأتونَكُم مِنَ الأَحاديثِ بِما لَم تَسمَعوا أنتُم ولا آباؤُكُم، فَإِيّاكُم وإيّاهُم! لا يُضِلّونَكُم ولا يَفتِنونَكُم.۱

۱۱ / ۵

إخبارُ أميرِ المُؤمِنينَ علیه السّلام بِكَثرَةِ وَضعِ الحَديثِ بَعدَهُ

۴۴۷.الإمام عليّ علیه السّلام: إنَّهُ سَيَأتي عَلَيكُم مِن بَعدي زَمانٌ لَيسَ في ذلِكَ الزَّمانِ شَيءٌ أخفى مِنَ الحَقِّ، ولا أظهَرَ مِنَ الباطِلِ، ولا أكثَرَ مِنَ الكَذِبِ عَلَى اللّهِ تَعالى ورَسولِهِ صلی الله علیه و آله.۲

۱۱ / ۶

ما يَلوحُ مِنهُ الوَضعُ في وَصفِ اللّهِ عز وجل

۴۴۸.الموضوعات عن أبي هريرة: قيلَ: يا رَسولَ اللّهِ، مِمَّ رَبُّنا؟ فَقالَ: مِن ماءٍ مرور، لا مِن أرضٍ ولا مِن سَماءٍ، خَلَقَ خَيلاً فَأَجراها فَعَرِقَت فَخَلَقَ نَفسَهُ مِن ذلِكَ العَرَقِ.۳

۴۴۹.الكافي عن إبراهيم بن محمّد الخزّاز ومحمّد بن الحسين: دَخَلنا عَلى أبِي الحَسَنِ الرِّضا علیه السّلام فَحَكَينا لَهُ أنَّ مُحَمَّدا صلی الله علیه و آله رَأى رَبَّهُ في صورَةِ الشّابِّ المُوَفَّقِ في سِنِّ أبناءِ ثَلاثينَ سَنَةً، وقُلنا: إنَّ هِشامَ بنَ سالِمٍ وصاحِبَ الطّاقِ وَالميثَمِيَّ يَقولونَ: إنَّهُ أجوَفُ إلَى السُّرَّةِ، وَالبَقِيَّةُ صَمَدٌ؟
فَخَرَّ ساجِدا لِلهِ، ثُمَّ قالَ: سُبحانَكَ! ما عَرَفوكَ ولا وَحَّدوكَ، فَمِن أجلِ ذلِكَ وَصَفوكَ، سُبحانَكَ! لَو عَرَفوكَ لَوَصَفوكَ بِما وَصَفتَ بِهِ نَفسَكَ، سُبحانَكَ! كَيفَ طاوَعَتهُم أنفُسُهُم أن يُشَبِّهوكَ بِغَيرِكَ؟! اللّهُمَّ لا أصِفُكَ إلّا بِما وَصَفتَ بِهِ نَفسَكَ، ولا اُشَبِّهُكَ بِخَلقِكَ، أنتَ أهلٌ لِكُلِّ خَيرٍ، فَلا تَجعَلني مِنَ القَومِ الظّالِمينَ. ثُمَّ التَفَتَ إلَينا فَقالَ: ما تَوَهَّمتُم مِن شَيءٍ فَتَوَهَّمُوا اللّهَ غَيرَهُ.
ثُمَّ قالَ: نَحنُ آلُ مُحَمَّدٍ النَّمَطُ الأَوسَطُ الَّذي لا يُدرِكُنَا الغالي ولا يَسبِقُنَا التّالي. يا مُحَمَّدُ، إنَّ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله حينَ نَظَرَ إلى عَظَمَةِ رَبِّهِ كانَ في هَيئَةِ الشّابِّ المُوَفَّقِ وسِنِّ أبناءِ ثَلاثينَ سَنَةً. يا مُحَمَّدُ، عَظُمَ رَبّي عز و جل أن يَكونَ في صِفَةِ المَخلوقينَ. قالَ: قُلتُ: جُعِلتُ فِداكَ، مَن كانَت رِجلاهُ في خُضرَةٍ؟
قالَ: ذاكَ مُحَمَّدٌ، كانَ إذا نَظَرَ إلى رَبِّهِ بِقَلبِهِ جَعَلَهُ في نورٍ مِثلِ نورِ الحُجُبِ حَتّى يَستَبينَ لَهُ ما فِي الحُجُبِ، إنَّ نورَ اللّهِ مِنهُ أخضَرُ ومِنهُ أحمَرُ ومِنهُ أبيَضُ ومِنهُ غَيرُ ذلِكَ. يا مُحَمَّدُ، ما شَهِدَ لَهُ الكِتابُ وَالسُّنَّةُ فَنَحنُ القائِلونَ بِهِ.۴

1.. صحيح مسلم: ج ۱ ص ۱۲ ح ۷، الكفاية في علم الرواية: ص ۴۶۹، كنز العمّال: ج ۱۰ ص ۱۹۴ ح ۲۹۰۲۴.

2.. الكافي: ج ۸ ص۳۸۷ ح ۵۸۶ عن محمّد بن الحسين عن أبيه عن جدّه عن أبيه، نهج البلاغة: الخطبة ۱۴۷.

3.. الموضوعات: ج ۱ ص ۱۰۵، لسان الميزان: ج ۲ ص ۲۳۹ الرقم ۱۰۰۵، اللآلي المصنوعة: ج ۱ ص ۳، تنزيه الشريعة: ج ۱ ص ۱۳۴ الرقم ۱ كلّها نحوه وراجع الإيضاح: ص ۱۱.

4.. الكافي: ج ۱ ص ۱۰۰ ح ۳، التوحيد: ص ۱۱۳ ح ۱۳، بحار الأنوار: ج ۳ ص ۳۰۰ ح ۳۳.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1898
صفحه از 439
پرینت  ارسال به