341
گزیده شناخت نامه حدیث

ديگر را. از آن‏جا که بجز موافقت قرآن و سنّت، دليل محکمى بر ترجيح درونى ميان مرجّحات در دست نداريم، توزيع آنها در هر دو سوى تعارض، موجب پايدارى تعارض و حل نشدن آنها مى‏شود. در اين‏جا برخى احاديث، امر به توقّف کرده‏اند تا آن که بيانى از پيشوايان برسد و مسئله را حل کند.۱ در چنين فرضى و در مقام عمل، بر پايه برخى روايت‏ها، مى‏توان به يک سوى تعارض، به صورت دلخواه، عمل نمود۲ و بر پايه برخى روايت‏ها بايد احتياط کرد.۳ مستند هر دو دستور، رواياتى هستند که پذيرش آنها، نيازمند بررسى سندى و دلالى يکايک آنهاست. گفتنى است، اگر چه احتياط، نزد عقلا نيکوست، امّا روايات تخيير، در منابع خوبى نقل شده و محدّثان بزرگى، مانند شيخ کلينى به آنها عمل کرده‏اند، همچنين، همسو با سهولت و سماحت دين اسلام بوده و به عملکرد امامان علیهم السّلام در پاسخ‏گويى به راويان در باره مسائل اختلافى، نزديک‏تر است.۴ از اين رو، مى‏توان تخيير را مقبول‏تر دانست.

در پايان، خاطرنشان مى‏کنيم که حلّ تعارض احاديث، بسى گسترده و نيازمند يارى گرفتن از دانش اصول فقه و نيز آسيب‏شناسى حديث است. از دير باز، عالمان فقه و اصول، در اين باره انديشيده و حاصل تلاش فکرى خويش را در ابواب مربوط، با نام‏هايى مانند تعادل و تراجيح، عرضه کرده‏اند. در برخى کتاب‏هاى دانش حديث نيز به اختلاف اخبار و زمينه‏ها و راه حل‏هاى آن، پرداخته شده است.۵

1.. ر.ک: شناخت نامۀ حدیث: ح ۲۴۵.

2.. ر.ک: ح ۳۲۶ (حلّ اختلاف احادیث / تخییر هنگام نبودن مرجّح).

3.. ر.ک: ح ۳۲۴ (حلّ اختلاف احادیث / احتیاط).

4.. ر.ک: ح ۴۲۸.

5.. براى آگاهى از برخى فعّالیت‏ها در عرصه اختلاف حدیث، ر.ک: أسباب اختلاف الحدیث: ص ۲۶ - ۳۲ السابقون بالتألیف فى مختلف الحدیث، دروس فى اختلاف الحدیث: ص ۴۷ - ۵۵ (ما کتب فى اختلاف الحدیث)، مبانى رفع تعارض اخبار: ص ۴۰ ـ ۴۴، مجلّه علوم حدیث، شماره ۹: سرمقاله «تعارض اخبار».


گزیده شناخت نامه حدیث
340

اين صفات نیز با هم مختلف باشند، بررسى نشده است، اما محتمل است مقصود از اين صفات، برترى مجموعىِ يک راوى بر راوى ديگر باشد.

۲ - ۵. شهرت روايى

در مقبوله عمر بن حنظله، راوى، فرض تساوى صفات هر دو حاکم را در دو سوى تعارض، مطرح مى‏کند و امام علیه السّلام، ترجيح را به سمت مستند حکم هر دو مى‏برَد و مى‏فرمايد حکمى معتبر است که مستند روايى آن، ميان اصحاب، مشهورتر باشد. گفتنى است اين معنا، در روايات ديگر نيز مورد اشاره قرار گرفته است.۱ همچنين در باره معناى شهرت و تفاوت آن با اجماع و اتّفاق و يا روايى و عملى و فتوايى بودن آن، بحث‏هايى در گرفته که در کتاب‏هاى اصول فقه، آمده است.

۲ - ۶. مخالفت با فتاوى رسمى

در مقبوله ياد شده و چندين حديث ديگر، اگر دو حديث متعارض، در موافقت با کتاب، موافقت با سنّت و نيز در صفات راوى و شهرت، همسان بودند و نتوانستيم به وسيله اين مرجّح‏ها، يک سوى تعارض را بر ديگر سو ترجيح دهيم، آن گاه به سوى مرجّحى به نام «مخالفت با فتاوى رسمى» مى‏رويم. اين بدان معناست که در برخى موارد، امامان علیهم السّلام فتواى شايع و رسمى حکومت را در روزگار خود، درست نمى‏ديده‏اند. اين مرجّح، آخرين مرجّح منصوص است و در فروترين درجه قرار دارد، امّا چند حديث به آن اشاره کرده‏اند.۲ محتمل است که فراوانى گزارش‏ها به مسئله نقلِ معنا باز مى‏گردد؛ زيرا بيشتر اين احاديث از امام صادق علیه السّلام و با متونى مشابه هم نقل شده‏اند. گفتنى است اسناد برخى از اين نقل‏ها معتبر نيستند.

۲ - ۷. احتياط يا تخيير

مرجّحات برشمرده شده، با همه فراوانى‏شان، گاه قادر به حلّ تعارض نيستند. دليل اين امر، در موارد بسيارى، پراکندگى مرجّحات موجود در دو سوى تعارض و گاه نبودِ کلّى آنهاست. در برخى موارد تعارض، يک سوى تعارض، برخى مرجّحات را دارد و سوى ديگر نيز برخى

1.. ر.ک: شناخت نامۀ حدیث: ح ۷۲۶ و ح ۷۳۳ - ۷۳۴.

2.. ر.ک: همان: ح ۷۲۵ ـ ۷۳۳.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1652
صفحه از 439
پرینت  ارسال به