اين صفات نیز با هم مختلف باشند، بررسى نشده است، اما محتمل است مقصود از اين صفات، برترى مجموعىِ يک راوى بر راوى ديگر باشد.
۲ - ۵. شهرت روايى
در مقبوله عمر بن حنظله، راوى، فرض تساوى صفات هر دو حاکم را در دو سوى تعارض، مطرح مىکند و امام علیه السّلام، ترجيح را به سمت مستند حکم هر دو مىبرَد و مىفرمايد حکمى معتبر است که مستند روايى آن، ميان اصحاب، مشهورتر باشد. گفتنى است اين معنا، در روايات ديگر نيز مورد اشاره قرار گرفته است.۱ همچنين در باره معناى شهرت و تفاوت آن با اجماع و اتّفاق و يا روايى و عملى و فتوايى بودن آن، بحثهايى در گرفته که در کتابهاى اصول فقه، آمده است.
۲ - ۶. مخالفت با فتاوى رسمى
در مقبوله ياد شده و چندين حديث ديگر، اگر دو حديث متعارض، در موافقت با کتاب، موافقت با سنّت و نيز در صفات راوى و شهرت، همسان بودند و نتوانستيم به وسيله اين مرجّحها، يک سوى تعارض را بر ديگر سو ترجيح دهيم، آن گاه به سوى مرجّحى به نام «مخالفت با فتاوى رسمى» مىرويم. اين بدان معناست که در برخى موارد، امامان علیهم السّلام فتواى شايع و رسمى حکومت را در روزگار خود، درست نمىديدهاند. اين مرجّح، آخرين مرجّح منصوص است و در فروترين درجه قرار دارد، امّا چند حديث به آن اشاره کردهاند.۲ محتمل است که فراوانى گزارشها به مسئله نقلِ معنا باز مىگردد؛ زيرا بيشتر اين احاديث از امام صادق علیه السّلام و با متونى مشابه هم نقل شدهاند. گفتنى است اسناد برخى از اين نقلها معتبر نيستند.
۲ - ۷. احتياط يا تخيير
مرجّحات برشمرده شده، با همه فراوانىشان، گاه قادر به حلّ تعارض نيستند. دليل اين امر، در موارد بسيارى، پراکندگى مرجّحات موجود در دو سوى تعارض و گاه نبودِ کلّى آنهاست. در برخى موارد تعارض، يک سوى تعارض، برخى مرجّحات را دارد و سوى ديگر نيز برخى