33
گزیده شناخت نامه حدیث

۴۳.امام على علیه السّلام: به خدا سوگند، اگر بخواهم در باره هر يک از شما بگويم که از کجا مى‏آيد و به کجا مى‏رود و از همه کارهايش خبر بدهم، مى‏توانم؛ امّا مى‏ترسم که با اين کارِ من، [مرا بالاتر بدانيد و در نتيجه] به پيامبر خدا صلی الله علیه و آله کافر شويد.

۴۴.امام باقر علیه السّلام: اگر سه دسته انگشت‏شمار مى‏يافتم که شايسته بودند تا علم را نزدشان امانت بگذارم، چيزهايى را مى‏گفتم که از کاوش در حلال و حرام و آنچه تا روز قيامت روى مى‏دهد، بى‏نياز مى‏کرد.حديث ما، سخت و ديرياب است که به آن ايمان نمى‏آورد، جز بنده‏اى که خداوند، قلبش را به ايمان آزموده است.

۴۵.تفسير العيّاشى- به نقل از حمران بن اَعيَن -: از امام باقر علیه السّلام، در باره امور عظيمى مانند رجعت و غير آن، سؤال کردم. فرمود: «اين چيزى که در باره آن از من سؤال مى‏کنيد، هنوز وقتش نرسيده است. خداوند مى‏فرمايد: «بلکه آنچه را که به دانش آن چيرگى نداشتند و هنوز تأويل آن به آنان نرسيده است، دروغ شمردند».

۴۶.امام صادق علیه السّلام: اگر بيم آن نبود که به دست غير شما بيفتد، چنان که پيش‏تر کتاب‏هاى ديگر به دست نااهلان افتاد، هر آينه، به شما کتابى مى‏دادم که تا قيام قائم به هيچ کس نياز پيدا نمى‏کرديد.

۴۷.امام صادق علیه السّلام -به ابو بصير -: به خدا سوگند، اگر در ميان شما سه مؤمن بيابم که حديث مرا پوشيده مى‏داشتند، هرگز روا نمى‏شمردم که حديثى را از آنان، پوشيده دارم.

۴۸.المحاسن- به نقل از ابو بصير -: به امام صادق علیه السّلام گفتم: ما چگونه هستيم که از آنچه روى مى‏دهد، به ما خبر نمى‏دهى، آن گونه که على علیه السّلام يارانش را باخبر مى‏کرد؟ فرمود: «به خدا سوگند، چنين نيست؛ امّا حديثى بياور که من آن را به تو گفته باشم و تو، پوشيده‏اش داشته باشى؟!».
ابو بصير گفت: به خدا سوگند، يک حديث هم نيافتم که آن را پوشيده داشته باشم!


گزیده شناخت نامه حدیث
32

۴۳.عنه علیه السّلام: وَاللّهِ، لَو شِئتُ أن اُخبِرَ كُلَّ رَجُلٍ مِنكُم بِمَخرَجِهِ ومَولَجِهِ وجَميعِ شَأنِهِ لَفَعَلتُ، ولكِن أخافُ أن تَكفُروا فِيَّ بِرَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله.۱

۴۴.الإمام الباقر علیه السّلام: لَو أجِدُ ثَلاثَةَ رَهطٍ أستَودِعُهُمُ العِلمَ وهُم أهلٌ لِذلِكَ لحَدَّثتُ بِما لا يَحتاجُ فيهِ إلى نَظَرٍ في حَلالٍ ولا حَرامٍ وما يَكونُ إلى يَومِ القِيامَةِ؛ إنَّ حَديثَنا صَعبٌ مُستَصعَبٌ لا يُؤمِنُ بِهِ إلّا عَبدٌ امتَحَنَ اللّهُ قَلبَهُ لِلإِيمانِ.۲

۴۵.تفسير العيّاشي عن حمران بن أعين: سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ علیه السّلام عَنِ الاُمورِ العِظامِ مِنَ الرَّجعَةِ وغَيرِها، فَقالَ: إنَّ هذَا الَّذي تَسأَ لونّي عَنهُ لَم يَأتِ أوانُهُ، قالَ اللّهُ: (بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ)۳.۴

۴۶.الإمام الصادق علیه السّلام: لَولا أن يَقَعَ عِندَ غَيرِكُم كَما قَد وَقَعَ غَيرُهُ، لَأَعطَيتُكُم كِتابا لا تَحتاجونَ إلى أحَدٍ حَتّى يَقومَ القائِمُ.۵

۴۷.عنه علیه السّلام ـ لِأَبي بَصيرٍ -: أما وَاللّهِ، لَو أنّي أجِدُ مِنكُم ثَلاثَةَ مُؤمِنينَ يَكتُمونُ حَديثي مَا استَحلَلتُ أن أكتُمَهُم حَديثا.۶

۴۸.المحاسن عن أبي بصير: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ علیه السّلام: ما لَنا لَن تُخبِرَنا بِما يَكونُ كَما كانَ عَلِيٌّ علیه السّلام يُخبِرُ أصحابَهُ؟ فَقالَ: بَلى وَاللّهِ، ولكِن هاتِ حَديثا واحِدا حَدَّثتُكَهُ فَكَتَمتَهُ؟!
فَقالَ أبو بَصيرٍ: فَوَاللّهِ ما وَجَدتُ حَديثا واحِدا كَتَمتُهُ.۷

1.. نهج البلاغة: الخطبة ۱۷۵، بحار الأنوار: ج ۴۰ ص ۱۹۰ ح ۷۵.

2.. بصائر الدرجات: ص ۴۷۸ ح ۱، عن ذريح عن الإمام الصادق، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۲۱۲ ح ۱.

3.. يونس: ۳۹.

4.. تفسير العيّاشي: ج ۲ ص ۱۲۲ ح ۲۰، مختصر بصائر الدرجات: ص ۲۴ بحار الأنوار: ج ۲ ص ۷۰ ح ۲۶.

5.. بصائر الدرجات: ص ۴۷۸ ح ۲ عن عنبسة بن مصعب، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۲۱۳ ح ۲.

6.. الكافي: ج ۲ ص ۲۴۲ ح ۳ عن علي بن رئاب، بحار الأنوار: ج ۶۷ ص ۱۶۰ ح ۵.

7.. المحاسن: ج ۱ ص ۴۰۳ ح ۹۰۹، بصائر الدرجات: ص ۲۶۱ ح۵، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۷۵ ح ۴۷.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2093
صفحه از 439
پرینت  ارسال به