303
گزیده شناخت نامه حدیث

ابوخطّاب غالى را بر ايشان، عرضه کند. امام علیه السّلام سپس به ردّ آنها پرداخت.۱

محمّد بن مسلم، بعضى رواياتى را که خود از امام باقر علیه السّلام شنيده بود، بر امام صادق علیه السّلام، عرضه کرد و امام علیه السّلام، آنها را تأييد و تبيين دقيق‏ترى را ارائه کرد. در روزگار امام صادق علیه السّلام کتاب‏هاى حديثى نيز بر ايشان عرضه شد.۲ عرضه‏هاى حديثى در اين دوران و نیز دوران امام کاظم علیه السّلام، بيشتر رنگ فقهى دارد. گسترش فعّاليت غاليان، موجب فزونى عرضه حديث بر امام رضا علیه السّلام شد. يونس بن عبد الرحمان، سردمدار عرضه حديث در اين دوره، گفته است: در عراق، برخى اصحاب امام باقر علیه السّلام و شمار فراوانى از اصحاب امام صادق علیه السّلام را يافتم. از آنان، حديث شنيدم و کتاب‏هايشان را اخذ کردم و سپس، آنها را بر امام رضا علیه السّلام عرضه داشتم. امام علیه السّلام، بسيارى از آنها را انکار کرد و انتساب آنها را به امام صادق علیه السّلام نپذيرفت.۳

از زمان امام جواد علیه السّلام، عرضه مکتوب اوج گرفت۴ و در روزگار امام هادى علیه السّلام و امام عسکرى علیه السّلام، ادامه يافت. عرضه مجموعه‏هاى حديثى، در اين دوران نيز رواج دارد که مى‏توان به عرضه کتاب‏هاى بنى فضّال و همچنين کتاب يوم و ليلة، اثر يونس بن عبد الرحمان، اشاره کرد.۵

در زمان غيبت صغرا، عرضه حديث بر امام زمان علیه السّلام، تنها از طريق مکاتبه، انجام شده است؛ همچنان که بر نائبان خاصّ امام نيز حديث، عرضه شده است. براى نمونه، کتاب‏ شلمغانی، بر نائب خاص امام علیه السّلام، حسين بن روح، عرضه شدند و از آنها سؤال شد.۶

1.. ر.ک: رجال الکشّى: ج ۱ ص ۲۹۱ ش ۵۱۵.

2.. ر.ک: ح ۳۳۶.

3.. ر.ک: ح ۳۶۷.

4.. ر.ک: شناخت نامۀ حدیث: ح ۶۵۸ گفتنى است عرضه مکتوبات حدیثى پیش از امام جواد علیه السّلام نیز بوده است. براى نمونه، کتاب «دیات» که بعدها به کتاب ظریف بن ناصح مشهور شد. بر امام صادق علیه السّلام و امام رضا علیه السّلام عرضه شده است (ر.ک: الکافى: ج ۷ ص ۳۲۴ ح ۹).

5.. ر.ک: ح ۶۵۹ و رجال النجاشى: ص ۴۴۷ ش ۴۴۵.

6.. ر.ک: ح ۳۸۳.


گزیده شناخت نامه حدیث
302

و مشکلات همگانى بود، امّا حل آنها از طريق عرضه به امامان علیهم السّلام، تنها براى کسانى ميسّر بود که به دانش، بينش و عصمت ائمّه علیهم السّلام باور داشتند. راويان شيعى، بر پايه باور خويش، مشکلات معرفتى و فقهى خود را به محضر امامان علیهم السّلام بردند و با عرضه آنها، از ايشان، استمداد کردند و دانسته‏هاى خود را تصحيح و تکميل کردند.

۷. تشويق اهل بيت علیهم السّلام. ائمّه، خود فرهنگ عرضه را ترويج و اصحاب خود را به آن، ترغيب نمودند. در يک نمونه، امام کاظم علیه السّلام به يکى از ياران خود فرمود: «برو و فقه بياموز و حديث، فرا گير». گفت: از چه کسى؟ فرمود: «از فقهاى اهل مدينه. سپس، احاديث را [که فرا مى‏گيرى] بر من عرضه کن».۱

سير تاريخى عرضه حديث

عرضه حديث، جريانى همزاد با نقل حديث است. جريانى که بر اساس نيازها، ضرورت‏ها و محدوديت‏ها، شدّت و ضعف پيدا کرده و انگيزه‏هاى مختلف، به آن سمت و سويى متعدّد بخشيده است.

نمونه‏هاى يافت شده، گواه اين ادّعايند که عرضه حديث، شيوه مستمرّ راويان و عالمان و پاسخ‏گويى به آن، سيره مداوم معصومان، از پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا امام زمان علیه السّلام بوده است.

يک نمونه از عصر پيامبر، پرسش از مفهوم «جماعت» در سفارش به همراهى با جماعت است. پيامبر در پاسخ فرمود: «جماعت امّت من، گروه بر حقّ است؛ حتّى اگر کم باشند».۲

در روزگار امام على علیه السّلام تا امام سجّاد نیز نمونه‏هايى از عرضه حديث، گزارش شده است.۳ با گسترش فرهنگ حديثى اما، عرضه حديث بر امام باقر علیه السّلام و امام صادق علیه السّلام گسترش يافت. پيدايش غاليان و احاديث ساختگى‏شان، به گسترش عرضه، دامن زد و امام صادق علیه السّلام، از برخى اصحاب خود، مانند عنبسه، خواست تا گفته‏هاى دروغ‏گويى مانند

1.. ر.ک: شناخت نامۀ حدیث: ح ۶۳۱.

2.. معانى الأخبار: ص ۱۵۴ ح ۱: «جَمَاعَةُ اُمَّتی أهلُ الحَقِّ وَإن قَلّوا».

3.. ر.ک: مجلّه علوم حدیث: شماره ۶ مقاله «عرضه حدیث» ص ۳۸ ـ ۴۲.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1955
صفحه از 439
پرینت  ارسال به