297
گزیده شناخت نامه حدیث

۳۸۴.الاحتجاج: [محمّد بن عبد اللّه‏ حِميَرى] سؤال کرد و گفت: براى ما روايت شده است که در باره نماز خواندن در لباس خَز که با کُرْکِ خرگوش آميخته شده، از امام هادى علیه السّلام پرسيدند. ايشان نوشت: «جايز است» و نيز از ايشان روايت شده است که «جايز نيست». به کدام حديث، عمل کنيم؟
امام علیه السّلام جواب داد: «تنها در کُرْک‏هايى که همراه پوست است، حرام شده است؛ امّا همه کُرْک‏ها، به تنهايى، حلال‏اند».

۹ / ۱۴

عرضه حديث بر یاران پیامبر و امامان

۳۸۵.الكافى- به نقل از عمر بن اُذَينه -: به زُراره گفتم: کسانى براى من چيزهايى در باره فرائضِ ارث از امام صادق علیه السّلام و پدرش علیه السّلام نقل کرده‏اند. آنها را بر تو عرضه مى‏کنم. هر کدام که باطل است، بگو: «اين، باطل است» و هر کدام که حقّ است، بگو: «اين، حق است و [لى] آن را روايت مکن [که ممکن است تقيّه‏اى بوده يا معارض داشته باشد و...] و ساکت بمان».

۳۸۶.الكافى- به نقل از عمر بن اُذَينه -: به زُراره گفتم: شنيدم که محمّد بن مسلم و بُکَير از امام باقر علیه السّلام در باره شوهر و پدر و مادر و دختر [وارث فرد متوفّا] روايت کرده‏اند که شوهر، يک‏چهارم، يعنى سه سهم از دوازده سهم و پدر و مادر، دو ششم، يعنى چهار سهم از دوازده سهم را دارند و پنج سهم باقى مانده، از آنِ دختر است؛ زيرا اگر او پسر بود، جز پنج سهم از دوازده تا، حقّ ديگرى نداشت، امّا اگر دو دختر بودند، پنج سهم از دوازده سهم را دارند؛ زيرا آن دو اگر پسر بودند، غير از آنچه باقى مانده، يعنى پنج سهم از دوازده سهم نداشتند.
زُراره گفت: اين، حقّ است. هنگامى که خواستى زياده سهام [و تقسيم به روش معمول] را کنار بيفکنى، سهم اضافى را بر فريضه و سهم معيّن شده، بار نمى‏کنى. نقصان، تنها بر کسانى وارد مى‏شود که سهم آنان، افزون بر فرائض است [و سهم تعيين شده] ندارند، مانند فرزندان و خواهران از يک پدر و مادر؛ امّا در باره شوهر و برادران مادرى، چيزى از سهمى که برايشان تعيين شده است، کم نمى‏شود.


گزیده شناخت نامه حدیث
296

۳۸۴.الاحتجاج: سَأَلَ [مُحَمَّدُ بنُ عَبدِ اللّهِ الحِميَرِيُّ] فَقالَ: رُوِيَ لَنا عَن صاحِبِ العَسكَرِ علیه السّلام أنَّهُ سُئِلَ عَنِ الصَّلاةِ فِي الخَزِّ الَّذي يُغَشُّ بِوَبَرِ الأَرانِبِ، فَوَقَّعَ: يَجوزُ، ورُوِيَ عَنهُ أيضا: أنَّهُ لا يَجوزُ. فَأَيُّ الخَبَرَينِ نَعمَلُ بِهِ؟ فَأَجابَ علیه السّلام: إنَّما حَرَّمَ في هذِهِ الأَوبارِ وَالجُلودِ، فَأَمَّا الأَوبارُ وَحدَها فَكُلٌّ حَلالٌ.۱

۹ / ۱۴

عَرضُ الحَديثِ عَلى أصحابِ النَّبِيِّ وَ الأَئِمَّةِ

۳۸۵.الكافي عن عمر بن اُذينة: قُلتُ لِزُرارَةَ: إنَّ اُناسا حَدَّثوني عَنهُ - يَعني أبا عَبدِ اللّهِ علیه السّلام - وعَن أبيهِ علیه السّلام بِأَشياءَ فِي الفَرائِضِ، فَأَعرِضُها عَلَيكَ؛ فَما كانَ مِنها باطِلاً فَقُل: هذا باطِلٌ، وما كانَ مِنها حَقّا فَقُل: هذا حَقٌّ، ولا تَروِهِ وَاسكُت.۲

۳۸۶.الكافي عن عمر بن اُذينة: قُلتُ لِزُرارَةَ: إنّي سَمِعتُ مُحَمَّدَ بنَ مُسلِمٍ وبُكَيرا يَروِيانِ عَن أبي جَعفَرٍ علیه السّلام في زَوجٍ وأَبَوَينِ وَابنَةٍ؛ فَلِلزَّوجِ الرُّبُعُ ثَلاثَةُ أسهُمٍ مِنِ اثنَي عَشَرَ سَهما، ولِلأَبَوَينِ السُّدُسانِ أربَعَةُ أسهُمٍ مِنِ اثنَي عَشَرَ سَهما، وبَقِيَ خَمسَةُ أسهُمٍ فَهُوَ لِلاِبنَةِ؛ لِأَ نَّها لَو كانَت ذَكَرا لَم يَكُن لَها غَيرُ خَمسَةٍ مِنِ اثنَي عَشَرَ سَهما، وإن كانَتَا اثنَتَينِ فَلَهُما خَمسَةٌ مِنِ اثنَي عَشَرَ سَهما؛ لِأَ نَّهُما لَو كانا ذَكَرَينِ لَم يَكُن لَهُما غَيرُ ما بَقِيَ: خَمسَةٌ مِنِ اثنَي عَشَرَ.
قالَ زُرارَةُ: هذا هُوَ الحَقُّ، إذا أرَدتَ أن تُلقِيَ العَولَ فَتَجعَلَ الفَريضَةَ لا تَعولُ فَإِنَّما يَدخُلُ النُّقصانُ عَلَى الَّذينَ لَهُمُ الزِّيادَةُ مِنَ الوَلَدِ وَالأَخَواتِ مِنَ الأَبِ وَالاُمِّ، فَأَمَّا الزَّوجُ وَالإِخوَةُ لِلاُمِّ فَإِنَّهُم لا يُنقَصونَ مِمّا سَمَّى اللّهُ لَهُم شَيئا.۳

1.. الاحتجاج: ج ۲ ص ۵۸۹ ح ۳۵۷، بحار الأنوار: ج ۸۳ ص ۲۲۳ ح ۱۱.

2.. الكافي: ج ۷ ص ۹۱ ح ۱ و ص ۹۵ ح ۳، تهذيب الأحكام: ج ۹ ص ۲۷۲ ح ۹۸۳ و ص ۲۸۰ ح ۱۰۱۳.

3.. الكافي: ج ۷ ص ۹۶ ح ۱، تهذيب الأحكام: ج ۹ ص ۲۸۸ ح ۱۰۴۱ نحوه، وسائل الشيعة: ج ۱۷ ص ۴۶۵.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1755
صفحه از 439
پرینت  ارسال به