271
گزیده شناخت نامه حدیث

۳۳۷.الكافى- به نقل از زُراره -: به امام صادق علیه السّلام گفتم: خبرى که مردم در باره برترى ۲۵ برابرى نماز جماعت بر نماز فُرادا مى‏گويند، چيست؟ فرمود: «راست گفته‏اند». گفتم: اگر دو نفر با هم نماز بخوانند، جماعت حساب مى‏شود؟ فرمود: «آرى. در اين صورت، مأموم، سمت راست امام مى‏ايستد».

۳۳۸.الكافى- به نقل از عامر بن عميره -: به امام صادق علیه السّلام گفتم: خبردار شدم که شما فرموده‏اى: «اگر کسى بميرد که حجّ واجب نگزارده باشد و يکى از خويشانش از طرف او حج بگزارد، اين حج از او کفايت مى‏کند».
فرمود: «آرى. در باره آن، گواهى مى‏دهم که پدرم، اين سخن را به من گفت که مردى نزد پيامبر خدا صلی الله علیه و آله آمد و گفت: اى پيامبر خدا! پدرم مُرد و حج نگزارد. پيامبر خدا صلی الله علیه و آله به او فرمود: «از طرف او حج بگزار که اين، از او کفايت مى‏کند».۱

۲. تبيين حديث

۳۳۹.الكافى- به نقل از مَسعَدة بن صَدَقه -: از امام صادق علیه السّلام شنيدم که وقتى از ايشان در باره حديثى از پيامبر صلی الله علیه و آله که: «بهترين جهاد، سخن عادلانه گفتن در برابر پادشاه ستمگر است»، پرسيده شد، فرمود: «اين، در صورتى است که امر به معروف کردن پادشاه پس از شناخت حکم باشد و با اين حال، سلطان از او بپذيرد، و گر نه، لازم نيست».

۳۴۰.الكافى- به نقل از سکونى از امام صادق علیه السّلام -: گفتم براى امام معناى اين جمله پيامبر صلی الله علیه و آله که: «کمترين آنها، امان مى‏دهد» چيست؟ امام فرمود: اگر سپاهى از مسلمانان، گروهى از مشرکان را محاصره کنند و در همين وضع، مردى از محاصره شدگان بيايد و بگويد: «به من، امان دهيد تا بيايم و با فرمانده شما، گفتگو کنم» و پايين‏ترين فرد سپاه مسلمانان، به آنان، امان دهد، بالاترين فرد آنان، بايد به اين امان، پاى‏بند باشد.

۳۴۱.معانى الأخبار- به نقل از عبد الأعلى بن اَعيَن -: به امام صادق علیه السّلام گفتم: فدايت شوم! حديثى را مردم از پيامبر خدا نقل مى‏کنند که فرمود: «از بنى اسرائيل، حديث نقل کن که اشکالى ندارد».
امام علیه السّلام فرمود: «آرى [. درست است]. گفتم: پس هر چه در باره بنى اسرائيل شنيديم، نقل کنيم و هيچ مسئوليتى نداريم؟ فرمود: «مگر نشنيده‏اى که فرمود: "در دروغ‏گويى مرد، کافى است که هر چه را شنيده است، نقل کند"»؟ گفتم: پس چگونه اين، صحيح مى‏شود؟ فرمود: «آنچه در قرآن در باره بنى اسرائيل است، بگو که در اين امّت هم خواهد شد و [اين] اشکالى ندارد».

1.. بصائر الدرجات: ص ۲۶۰ ح ۲، بحار الأنوار: ج ۲۶ ص ۱۴۰ ح ۱۲.


گزیده شناخت نامه حدیث
270

۳۳۷.الكافي عن زرارة: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ علیه السّلام: ما يَروِي النّاسُ: أنَّ الصَّلاةَ في جَماعَةٍ أفضَلُ مِن صَلاةِ الرَّجُلِ وَحدَهُ بِخَمسٍ وعِشرينَ صَلاةً؟ فَقالَ: صَدَقوا. فَقُلتُ: الرَّجُلانِ يَكونانِ جَماعَةً؟ فَقالَ: نَعَم، ويَقومُ الرَّجُلُ عَن يَمينِ الإِمامِ.۱

۳۳۸.الكافي عن عامر بن عميرة: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ علیه السّلام: بَلَغَني عَنكَ أنَّكَ قُلتَ: لَو أنَّ رَجُلاً ماتَ ولَم يَحُجَّ حَجَّةَ الإِسلامِ فَحَجَّ عَنهُ بَعضُ أهلِهِ أجزَأَ ذلِكَ عَنهُ؟ فَقالَ: نَعَم، أشهَدُ بِها عَن أبي أنَّهُ حَدَّثَني أنَّ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله أتاهُ رَجُلٌ فَقالَ: يا رَسولَ اللّهِ! إنَّ أبي ماتَ ولَم يَحُجَّ؟ فَقالَ لَهُ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: «حُجَّ عَنهُ، فَإِنَّ ذلِكَ يُجزِئُ عَنهُ».۲

۲. تَبيينُ الحَديثِ

۳۳۹.الكافي عن مسعدة بن صدقة: سَمِعتُ أبا عَبدِ اللّهِ علیه السّلام يَقولُ وسُئِلَ عَنِ الحَديثِ الَّذي جاءَ عَنِ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله: «إنَّ أفضَلَ الجِهادِ كَلِمَةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائِرٍ» ما مَعناهُ؟ قالَ: هذا عَلى أن يَأمُرَهُ بَعدَ مَعرِفَتِهِ، وهُوَ مَعَ ذلِكَ يُقبَلُ مِنهُ، وإلّا فَلا.۳

۳۴۰.الكافي عن السكوني عن الإمام الصادق علیه السّلام: قالَ: قُلتُ لَهُ ما مَعنى قَولِ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله: يَسعى بِذِمَّتِهِم أدناهُم؟ قالَ: لَو أنَّ جَيشا مِنَ المُسلِمينَ حاصَروا قَوما مِنَ المُشرِكينَ فَأَشرَفَ رَجُلٌ فَقالَ: أعطونِي الأَمانَ حَتّى ألقى صاحِبَكُم واُناظِرَهُ، فَأَعطاهُ أدناهُمُ الأَمانَ وَجَبَ عَلى أفضَلِهِمُ الوَفاءُ بِهِ.۴

۳۴۱.معاني الأخبار عن عبد الأعلى بن أعين: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ علیه السّلام: جُعِلتُ فِداكَ، حَديثٌ يَرويهِ النّاسُ أنَّ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله قالَ: «حَدِّث عَن بَني إسرائيلَ ولا حَرَجَ». قالَ: نَعَم. قُلتُ: فَنُحَدِّثُ عَن بَني إسرائيلَ بِما سَمِعناهُ ولا حَرَجَ عَلَينا؟
قالَ: أما سَمِعتَ ما قالَ: «كَفى بِالمَرءِ كَذِبا أن يُحَدِّثَ بِكُلِّ ما سَمِعَ»؟! فَقُلتُ: فَكَيفَ هذا؟ قالَ: ما كانَ فِي الكِتابِ أنَّهُ كانَ في بَني إسرائيلَ فَحَدِّث أنَّهُ كائِنٌ في هذِهِ الاُمَّةِ ولا حَرَجَ۵.۶

1.. الكافي: ج ۳ ص ۳۷۱ ح ۱، تهذيب الأحكام: ج ۳ ص ۲۴ ح ۸۲، بحار الأنوار: ج ۸۸ ص ۹۷ ح ۶۷.

2.. الكافي: ج ۴ ص ۲۷۷ ح ۱۳، تهذيب الأحكام: ج ۵ ص ۴۰۴ ح ۱۴۰۷ عن عمّار بن عمير .

3.. الكافي: ج ۵ ص ۶۰ ذيل ح ۱۶، تهذيب الأحكام: ج ۶ ص ۱۷۸ ح ۳۶۰ .

4.. الكافي: ج ۵ ص ۳۰ ح ۱، تهذيب الأحكام: ج ۶ ص ۱۴۰ ح ۲۳۴ نحوه .

5.. قال المجلسي رحمه الله: لأنّه أخبر النبيّ: أنّه كلّ ما وقع في بني إسرائيل يقع في هذه الاُمّة. ويدلّ على أنّه لاينبغي نقل كلام لايوثق به (بحار الأنوار: ج ۲ ص ۱۶۰ ذيل ح ۵).

6.. معاني الأخبار: ص ۱۵۹ ح ۱، قصص الأنبياء للراوندي: ص ۱۸۷ ح ۲۳۴، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۱۵۹ ح ۵.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1964
صفحه از 439
پرینت  ارسال به