269
گزیده شناخت نامه حدیث

۳۳۴.معانى الأخبار- به نقل از عبد اللّه‏ بن عطا -: به امام باقر علیه السّلام گفتم: مردم مى‏گويند: على بن ابى طالب - درودهاى خدا بر او باد - فرموده است: «بهترين اِحرام، آن است که در همان محلّ سکونت خود مُحرِم شوى». امام باقر علیه السّلام، انکار کرد و استدلال کرد که پيامبر خدا صلی الله علیه و آله ساکن مدينه بود و ميقات او ذو الحليفه بود و ميان اين دو، شش ميل فاصله است. اگر اين، فضيلت بود، ايشان مى‏بايد از مدينه، مُحرِم مى‏شد. بلکه، على - درودهاى خدا بر او باد - مى‏فرمود: "تا ميقات، از لباس خود بهره جوييد"».

۹ / ۷

عرضه حديث بر امام صادق علیه السّلام

۱. تأييد حديث

۳۳۵.الكافى- به نقل از عبد اللّه‏ بن سنان -: ذَريح مُحاربى گفت: به امام صادق علیه السّلام گفتم: خداوند در کتابش به من دستورى داده که دوست دارم آن را انجام دهم. فرمود: «آن چيست؟». گفتم: اين سخن خداوند[عز و جل درباره حج]: «بايد آلودگى‏شان را بزُدايند و به نذرهاى خود، وفا نمايند». فرمود«: «بايد آلودگى شان را بزُدايند»، ديدار امام است و «به نذرهايشان وفا کنند»، همين مناسک است».
عبد اللّه‏ بن سنان مى‏گويد: خدمت امام صادق علیه السّلام رسيدم و گفتم: فدايت گردم! معناى: «بايد آلودگى شان را بزُدايند و به نذرهاى خود وفا نمايند»، چيست؟
فرمود: «کوتاه کردن سبيل و چيدن ناخن و شبيه اينها».
گفتم: فدايت گردم! ذَريح مُحاربى، از شما براى ما نقل کرد که به او گفته‏ايد: «بايد آلودگى‏شان را پاک کنند»، ديدار امام است و «به نذرهاى خود وفا نمايند»، انجام همين مناسک است»؟
فرمود: «ذَريح، راست گفته است. قرآن، ظاهر و باطنى دارد؛ امّا آنچه ذَريح فهميده و پذيرفته، چه کسى آن را درک مى‏کند و مى‏پذيرد؟».

۳۳۶.شيخ طوسى در شرح حال عبيد اللّه‏ بن على حلبى: کتابى دسته‏بندى شده و مدوّن دارد که به آن، استناد و اتّکا مى‏شود و گفته شده که بر امام صادق علیه السّلام عرضه شد و امام، چون آن را ديد، نيکويش شمرد.


گزیده شناخت نامه حدیث
268

۳۳۴.معاني الأخبار عن عبد اللّه‏ بن عطاء: قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ علیه السّلام: إنَّ النّاسَ يَقولونَ: إنَّ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ - صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ ـ قالَ: «إنَّ أفضَلَ الإِحرامِ أن تُحرِمَ مِن دُوَيرَةِ أهلِكَ»، قالَ: فَأَنكَرَ ذلِكَ أبو جَعفَرٍ علیه السّلام فَقالَ: إنَّ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله كانَ مِن أهلِ المَدينَةِ ووَقَّتَهُ مِن ذِي الحُلَيفَةِ، وإنَّما كانَ بَينَهُما سِتَّةُ أميالِ، ولَو كانَ فَضلاً لَأَحرَمَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله مِنَ المَدينَةِ، ولكِنَّ عَلِيّا - صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ - كانَ يَقولُ: «تَمَتَّعوا مِن ثِيابِكُم إلى وَقتِكُم».۱

۹ / ۷

عَرضُ الحَديثِ عَلَى الإِمامِ الصّادِقِ علیه السّلام

۱. تَأييدُ الحَديثِ

۳۳۵.الكافي عن عبد اللّه‏ بن سنان عن ذريح المحاربي: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ علیه السّلام: إنَّ اللّهَ أمَرَني في كِتابِهِ بِأَمرٍ فَاُحِبُّ أن أعمَلَهُ، قالَ: وما ذاكَ؟ قُلتُ: قَولُ اللّهِ عز و جل: (ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَ لْيُوفُوا نُذُورَهُمْ)۲، قالَ: (لِيَقْضُوا تَفَثَهُمْ) لِقاءُ الإِمامِ، (وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ) تِلكَ المَناسِكُ.
قالَ عَبدُ اللّهِ بنُ سِنانٍ: فَأَتَيتُ أبا عَبدِ اللّهِ علیه السّلام فَقُلتُ: جُعِلتُ فِداكَ، قَولُ اللّهِ عز و جل: (ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَ لْيُوفُوا نُذُورَهُمْ)؟ قالَ: أخذُ الشّارِبِ وقَصُّ الأَظفارِ وما أشبَهَ ذلِكَ، قالَ: قُلتُ: جُعِلتُ فِداكَ، إنَّ ذَريحَ المُحارِبِيَّ حَدَّثَني عَنكَ بِأَنَّكَ قُلتَ لَهُ: (لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ) لِقاءُ الإِمامِ، (وَ لْيُوفُوا نُذُورَهُمْ) تِلكَ المَناسِكُ؟ فَقالَ: صَدَقَ ذَريحٌ وصَدَقتَ؛ إنَّ لِلقُرآنِ ظاهِرا وباطِنا، ومَن يَحتَمِلُ ما يَحتَمِلُ ذَريحٌ؟!۳

۳۳۶.الشيخ الطوسي في ترجمة عُبَيدُ اللّهِ بنُ عَلِيٍّ الحَلَبِي: لَهُ كِتابٌ مُصَنَّفٌ مُعَوَّلٌ عَلَيهِ. وقيلَ: إنَّهُ عُرِضَ عَلَى الصّادِقِ علیه السّلام، فَلَمّا رَآهُ استَحسَنَهُ.۴

1.. معاني الأخبار: ص ۳۸۲ ح ۱۲، تهذيب الأحكام: ج ۵ ص ۵۹ ح ۱۸۷ عن رباح بن أبي نصر عن الصادق علیه السّلام.

2.. الحج: ۲۹.

3.. الكافي: ج ۴ ص ۵۴۹ ح ۴، كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۲ ص ۴۸۵ ح ۳۰۳۶.

4.. الفهرست للطوسي: ص ۱۷۴ الرقم ۴۶۶، وسائل الشيعة: ج ۲۰ ص ۸۳.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1783
صفحه از 439
پرینت  ارسال به