۳۳۰.الكافى- به نقل از محمّد بن مسلم -: از امام باقر علیه السّلام در باره اين روايت که خدا، آدم علیه السّلام را به صورت خويش آفريد، پرسيدم. فرمود: «اين صورت [انسانى]، صورتى حادث و مخلوق است. خداوند، آن را برگزيد و بر صورتهاى گوناگون ديگر، برترى داد و آن را به خود نسبت داد، چنان که کعبه و روح را به خودش نسبت داد و فرمود: «خانه من» و «در او از روح خودم دميدم».
۳۳۱.بصائر الدرجات- به نقل از فضيل بن يَسار -: از امام باقر در باره اين روايت که: «هيچ آيهاى [از قرآن] نيست، مگر آن که ظاهرى دارد و باطنى»، پرسيدم....
فرمود: «ظاهر و باطنش، همان تأويل آن است که چيزهايى از آن، هستند که پيشتر تحقّق يافته و چيزهايى از آن، هنوز تحقّق نيافتهاند، [آنها هميشه] جارى اند، همان گونه که خورشيد و ماه، جريان دارند».
۳۳۲.الزهد، حسين بن سعيد - به نقل از زُراره -: به امام باقر علیه السّلام گفتم: مردم نقل مىکنند که پيامبر خدا صلی الله علیه و آله، فرمود: «گرامىترينِ شما در جاهليت، گرامىترينِ شما در دوران اسلام است».
امام باقر علیه السّلام فرمود: «راست مىگويند؛ ولى آن گونه نيست که شما گمان مىکنيد. شريفترينِ مردمان در جاهليت، کسانى بودند که از همه بخشندهتر، خوشْ اخلاقتر، همسايهدارتر و بى آزارتر بودند.اينان، چونمسلمان شوند، اسلام، جز بر خوبىشان نمىافزايد».
۳. انکار حديث
۳۳۳.تهذيب الأحكام- به نقل از ابو ورد -: به امام باقر علیه السّلام گفتم: ابو ظبيان، برايم نقل کرده که ديده است امام على علیه السّلام، آب را ريخته و سپس بر کفشهايش مسح کرده است. امام علیه السّلام فرمود: «ابو ظبيان، دروغ گفته است. آيا سخن امام على علیه السّلام به شما نرسيده است که فرمود: "قرآن، در مسح بر کفشها پيشى گرفته [و حکم مسح بر پاها را بيان کرده] است؟"». گفتم: آيا رخصتى در آن هست؟ فرمود: «نه. مگر از دشمنى که از او بيم دارى و خود را نگاه مىدارى يا برف و يخ و سرمايى که بر پاهايت از آن مىترسى».