255
گزیده شناخت نامه حدیث

خدا صلی الله علیه و آله، امام على علیه السّلام، امام صادق علیه السّلام و امام کاظم علیه السّلام روايت شده است.۱ اين حديث را بزرگانى مانند کلينى، شيخ مفيد و شيخ صدوق، در کتاب‏هاى خود آورده‏اند.۲ برخى اين روايت را ردّ و انکار کرده‏اند۳ در حالى که مشکلى در آن به چشم نمى‏آيد. مرد، باید هزينه زندگى را تأمين کند و زن، مجبور نيست خانه‏دارى کند، امّا شوهردارى، وظيفه اخلاقى و اجتماعى اوست و پاداش جهاد دارد و اين براى زن، نه توهين، که افتخار است.

1.. جهاد زن، خوب شوهردارى کردن است (تحف العقول: ص ۶۰، الکافى: ج ۵ ص ۹ ح ۱ و ص ۵۰۷ ح ۴، نهج البلاغة: حکمت ۱۳۶، کتاب من لا یحضره الفقیه: ج ۴ ص ۴۱۶ ح ۵۹۰۴).

2.. ر.ک: موارد پیشین و نیز، الخصال: ص ۵۸۷ ح ۱۲، .

3.. مجلّه زنِ روز، مهرماه ۱۳۷۶ به نقل از: مجله علوم حدیث، شماره ۵ ص ۸۲.


گزیده شناخت نامه حدیث
254

خود و جنس ديگر، عرضه کرده است. اين شناخت‏ها، چه در حيطه فردى و چه در آن جا که زن و مرد، نقش‏هاى خانوادگى و اجتماعى را به عهده مى‏گيرند، در صورتى کامل و معتبر هستند که برخاسته از مجموع احاديث معصومان علیهم السّلام باشند و نمى‏توان براى ارائه اين تصوير کامل، منسجم و قابل انتساب به دين، تنها به يک حديث، يا احاديث يک کتاب، هر چند بزرگ و معتبر، استناد کرد. در اين بررسى، احاديث قوى و ضعيف را بايد در کنار هم گذارد و بر پايه ضوابط دانش رجال و فقه الحديث، به برايند نهايى آنها حکم داد. در اين ميان، پژوهشگر بايد از خواست‏ها و جانبدارى‏هاى جنسيتى خود، بپرهیزد. نه مى‏توان به دليل مرد بودن، احاديث قيموميت مردان بر زنان را چنان معتبر و مطلق گرفت که هيچ خدشه‏اى نداشته باشد و هيچ محدوديتى نپذيرد و نه مى‏توان به دليل زن بودن، احاديث نقصان عقل زن را از همان آغاز و بدون بررسى، رد کرد و بدون پيمودن مسير فهم متن و مقصود، آن را جعلى خواند.

بررسى اين گونه روايات اثرگذار، آن گاه به نتيجه مى‏رسد که زمينه‏های دستيابى به آنها فراهم شده باشد و نگاه پژوهشگر، خواه مرد و خواه زن، از گرايش‏ها و تمايلات شخصى، جنسيتى و صنفى، تهى باشد. از پژوهشگرى که پيش‏تر نظر خود را برگزيده وحديث را بى‏تامّل، پذيرفته، يا لجوجانه رد کرده است، نمى‏توان انتظار يک پژوهش منطبق با واقع را داشت. ما بايد بر پايه فرموده خردمندانه امام على علیه السّلام، خواسته‏هاى خود را به پيروى از هدايت در آوريم، نه آن که هدايت را پيرو خواسته خود کنيم.۱

گفتنى است که خواسته‏هاى پژوهشگر، گاه شخصى نيست و حتّى در برخى موارد، خيرخواهانه است. برخى احاديث مربوط به ديه و قصاص جنايت زن و مرد، ارث زن و مرد و تعدّد زوجات که همگى در قرآن نيز آمده‏اند، دست خوش انکار شده ولى خوشبختانه کتاب‏ها و مقاله‏هاى گوناگونى در تحليل و اثبات آنها، نوشته شده‏اند.۲

نمونه در خور ذکر، حديث: «جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَبَعُّلِ» است که از زبان پيامبر

1.. نهج البلاغة: خطبه ۱۳۸.

2.. ر.ک: نظام حقوق زن در اسلام و مسئله حجاب، و زن در آینه جمال و جلال.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2040
صفحه از 439
پرینت  ارسال به