روایات را نپذيرفتهاند،۱ با آن که مشکلى در محتواى آن به چشم نمى آيد. پيام اصلى حديث آن است که عقل، مىتواند فرمانهاى الهى را دريابد و آنها را اجرا کند؛ همانى که موجب اکتساب بهشت مىشود.
نکته مهم آن است که گاه فهم ناتمام ما، ناشى از آسيبهاى روى داده در متن حديث است که در اين صورت، بايد توجّه بيشترى به فرايند فهم حديث و پيشنيازهاى آن، مانند اصالت و صحّت متن داشته باشيم.۲
۳ - ۲. شتابزدگى
يکى از مشکلات پژوهشهاى دامنهدار، دست نيافتن به همه اسناد مؤثّر در زمانى کوتاه است؛ اسنادى که گاه به شدّت اثرگذار، ولى ديرياباند. اين اسناد، در حوزه کار حديثى، گاه قيدها و تخصيصهايى با خود دارند که کارگشا و از ميانبرنده ترديدها و مانع پذيرش معناى روايات ديگر هستند. اگر هنگام پژوهش با روايتى رو به رو شويم که معنايى ناپذيرفتنى دارد و با باورها و ضرورتهاى از پيش پذيرفته شده ما معارض است، نمىتوانيم بدون ادامه دادن پژوهش، آن را کنار بگذاريم. اين، گونهاى کوتاهى در امر تحقيق است.
ردّ احاديث مربوط به نکوهش دنيا، زراندوزى (کَنْز) و ستايش فقر، همه از نبود جامعنگرى برخاسته است. پژوهشگرانى که رنج گردآورى دهها روايت مشابه، متناظر و متعارض را بر خود هموار کرده، توانستهاند تحليلهايى بر آمده از انديشهورزى در مجموع آنها به دست دهند و به احاديثى پذيرفته و پُرمعنا مبدّلشان سازند.۳
احاديثى که شفاعت پيامبر صلی الله علیه و آله را شامل مرتکبان گناه کبيره نيز دانستهاند،۴ با انکار برخى
1.. ر.ک: الموضوعات: ج ۱ ص ۱۷۶ ـ ۱۷۷، لسان المیزان: ج ۶ ص ۱۴۰.
2.. ر.ک: ج ۱ ص ۲۲۳ آسیبهاى صدور و نقل حدیث و ص ۴۷۷ (تحلیلى درباره آسیبهاى فهم حدیث).
3.. مانند الحیاة، نوشته برادران حکیمى و دانشنامه قرآن وحدیث، نوشته محمّد محمّدى رىشهرى و همکاران.
4.. «قال رسول اللّه: إنَّما شَفاعَتِی لِأَهلِ الکَبائِرِ مِن اُمَّتی؛ شفاعت من، در حقیقت براى آن افراد از امت من است که مرتکب گناهان کبیره شوند» (کتاب من لا یحضره الفقیه: ج ۳ ص ۵۷۴ ح ۴۹۶۳).