245
گزیده شناخت نامه حدیث

خواب۱، با دريافت‏هاى عقلى بشر و نيز قرآن کريم، مخالف‏اند۲ و معصومان علیهم السّلام به شدّت با آنها مقابله کرده‏اند.۳ نمونه‏هاى ديگر، مانند صدا داشتن حرکت عرش خدا۴ و کشته شدن چهارصد هزار نفر از سپاه عمر سعد در عاشورا به دست امام حسين علیه السّلام،۵ قابل ارائه و نقد عقلى هستند. صدا داشتن، مستلزم مادّى و محدود بودن است و اين با مفروضات و دريافت‏هاى ما از خداوند، ناسازگار است. جبر مطلق، آشکارا با ترديدهاى ما و تصميم‏هاى گونه‏گون ما در زندگى، سازگار نيست و کشتن چهارصد هزار نفر با شمشير، حتّى اگر زمان کشتن هر جنگجو را يک ثانيه فرض کنيم، زمانى، بيش از صد ساعت را در روز عاشورا لازم خواهد داشت.

گفتنى است برخى احاديث به ظاهر ناسازگار با عقل، قابليت حمل بر معانى مجازى و استعارى دارند. احاديث اثبات کننده اعضايى، مانند دست و انگشت براى خدا۶، بايد بسان آيات قرآنى متشابه،۷ با توجّه به احاديث محکم، تفسير شوند، نه

1.. ر.ک: سنن الترمذى: ج ۵ ص ۳۶۸ ح ۳۲۳۵.

2.. ر.ک: بقره: آیۀ ۵۵، نساء: آیۀ ۱۵۳، شورا: آیۀ ۱۲.

3.. ر.ک: الکافى: ج ۱ ص ۹۵ - ۱۰۰ ح ۱ - ۱۲.

4.. ر.ک: المعجم الکبیر: ج ۲ ص ۱۲۹ح ۱۵۴۷، البدایة والنهایة: ج ۱ ص ۱۱.

5.. ر.ک: اکسیر العبادة فى أسرار الشهادة: ج ۳ ص ۳۵ و ۳۶.

6.. مانند حدیثِ ابو هُرَیره: «یُقالُ لِجَهنَّمَ هَلِ امتَلَأتِ وتَقولُ هَل مِن مَزیدٍ فَیَضَعُ الرَّبُّ - تَبارَکَ وتَعالى - قَدَمَهُ عَلَیها فَتَقولُ قَطُّ قَطُّ؛ به دوزخ گفته مى‏شود: آیا پر شدى؟ و دوزخ مى‏گوید: آیا باز هم هست؟ و خداوند تبارک و تعالى، گام بر آن مى‏نهد و دوزخ مى‏گوید: هرگز، هرگز» (ر.ک: صحیح البخارى: ج ۴ ص ۱۸۳۶ ح ۴۵۶۸).

7.. مانند: (وَ مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَمِیعاً قَبْضَتُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ السَّماواتُ مَطْوِیاتٌ بِیمِینِهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى عَمَّا یشْرِكُونَ؛ آنها خدا را آن گونه که شایسته است نشناختند، در حالى که تمام زمین در روز قیامت در قبضه اوست و آسمان‏ها پیچیده در دست او خداوند منزّه و بلندمقام است از شریک‏هایى که براى او مى‏پندارند) زمر: آیۀ ۶۷، (الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى؛ همان بخشنده‏اى که بر عرش مسلّط است) (طه: آیۀ ۵)، (وَ قَالَتِ الْیهُودُ یدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیدِیهِمْ وَ لُعِنُوا بِمَا قَالُوا بَلْ یداهُ مَبْسُوطَتانِ ینْفِقُ كَیفَ یشَاءُ؛ و یهود گفتند: «دست خدا (با زنجیر) بسته است.» دست‏هایشان بسته باد! و بخاطر این سخن، از رحمت (الهى) دور شوند! بلکه هر دو دست (قدرت) او، گشاده است هر گونه بخواهد، مى‏بخشد!) (مائده: آیۀ ۶۴)، (إِنَّ الَّذِینَ یبایعُونَكَ إِنَّما یبایعُونَ اللَّهَ یدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیدِیهِمْ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّما ینْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَیهُ اللَّهَ فَسَیؤتِیهِ أَجْراً عَظِیماً؛ کسانى که با تو بیعت مى‏کنند (در حقیقت) تنها با خدا بیعت مى‏نمایند، و دست خدا بالاى دست آنهاست پس هر کس پیمان‌شکنى(( کند، تنها به زیان خود پیمان شکسته است و آن کس که نسبت به عهدى که با خدا بسته وفا کند، بزودى پاداش عظیمى به او خواهد داد) (فتح: آیۀ ۱۰)، (وَ جَاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفّاً صَفّاً؛ و [فرمان] پروردگارت فرا رسد و فرشتگان صف در صف حاضر شوند) (فجر: آیۀ ۲۲).


گزیده شناخت نامه حدیث
244

خارجى را در پشتوانه خود داشته باشند، امّا به ارائه آن نيازى ندارند. از اين رو، در ظاهر، واقعيت آشکارى در دسترس ما نيست تا آن را کشف کنيم و حديث را با آن بسنجيم. براى نمونه، ما نمى‏دانيم و شايد نيازى هم نباشد که بدانيم چرا نماز مغرب سه رکعت قرار داده شده است و چهار يا پنج رکعت نيست، يا چرا بايد حمد را در قرائت نماز بر سوره ديگر، مقدّم بداريم؟

نکته. گفتنى است گاه دريافت‏هاى عقلى ما، قطعيت و اطمينان لازم را براى رد برخى احاديث ندارند، بويژه هنگامى که حديث سند صحيحى دارد، امّا محتواى آن ديرياب باشد و تضادّ آن با عقل به سادگى فهميده نشود. در اين‏گونه موارد، بايد با گردآورى نشانه‏هاى گوناگون، حديث را به اعتبار يا بى‏اعتبارى نزديک کنيم و اگر در اين کوشش ناموفّق مانديم، از حکم قطعى به جعل، خوددارى ورزيم و آن را بسته به مقدار روشنى مخالفت عقل، دور از ذهن و غريب شماريم. در اين صورت، ممکن است حديث با ظهور نشانه‏هاى ديگر به سراى اعتبار در آيد، هر چند اکنون معتبر نيست و لزوم عمل ندارد؛ زيرا با توجه به مخالفت اجمالى با عقل، اطمينانى به صدور آن نيست.

در پايان، به برخى نمونه‌ها اشاره مى‏کنيم، اگر چه به دليل امتناع آدميان از پذيرش سخنانى که با عقل در تضاد آشکار هستند، احاديث ساختگى‏اى که به طور روشن و کامل با دريافت‏هاى عقلى متضاد باشند، فراوان نيستند.نمونه نخست، حديث منسوب به ابوهُرَيره است که از پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل کرده:

خداوند، اسبى را آفريد و آن را دوانْد تا عَرَق کرد. آن گاه خود را از آن عَرَق آفريد.۱

نمونه‏هاى ديگر، احاديثى هستند که دستاويز تشبيه‏گرايان و ظاهريان گشته‏اند؛ کسانى که خداوند خالق را به مخلوقات خود، شبيه مى‏دانند و احکام جسم، مانند ديده شدن، رفت و آمد، يا سر و صدا داشتن را به او نسبت مى‏دهند. احاديث رؤیت خدا در عرفات۲، يا در

1.. ر.ک: ح ۷۸۱.

2.. ر.ک: تاریخ دمشق: ج ۴۵ ص ۸ ح ۹۸۳۸.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1788
صفحه از 439
پرینت  ارسال به