آموزههاى برآمده از نصوص قرآن و حديث است. به سخن ديگر، اصل عصمت پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و مصونيّت از خطا در تبليغ، حاصل و برايند مجموعهاى از متون است، به گونهاى که نمىتوان آن را تنها مفاد يک روايت و آيه دانست. اين فراوانى و تأکيد موجب مىشود تا مسلمانان، هيچگاه نپذيرند که پيامبر بزرگ اسلام، مرتکب ظلمى شود و شيعه، به هيچ روى، نسبت دادن کار ناشايست و حتّى خطا را به امامان معصوم خود و پيامبران برنتابند. اين معيار اگر چه در تعريف و تعيين گستره و مصداقهايش، اختلافهايى به چشم مىآيد و از اين رو، مشکلى همانند معيار عقل، در پيش رو دارد؛ امّا به اجمال، مىتوان آن را سنجه و محک نقد روايت دانست.
براى نمونه، در باره عصمت انبيا، اخبارى موجود است که پيامبران را مانند افراد عادى، داراى گناه و خطا مىشمارند. اين اخبار، بيشتر از حوزه يهود و مسيحيت، به جمع مسلمانان راه يافته بود و امامان شيعه، آنها را نقد کردهاند. امام رضا علیه السّلام، در نقد گمان نادرست عالمان معاصرش در باره ازدواج حضرت داوود علیه السّلام با بيوه اوريا، عصمت پيامبران را گوشزد مىکند و سپس، حقيقت ماجرا را بيان مىدارد.۱
روايت ديگرى که پيشدانستههاى ضرور ما مانع پذيرش و اعتبار آن مىشود، حديثِ «رفعِ تکليف از شيعه» به طور کلّى يا در شب و روز خاصّى است۲ که با مبانى دينى ما، يعنى مکلّف بودن همه آدميانِ بالغ و عاقل و مختار، در تضاد است. اين مبانى، برگرفته از آيات گوناگون قرآن۳ و روايات متعدّدى هستند که گوشزد مىکنند همه کردارهاى ما، ثبت و
1.. ر.ک: بحار الأنوار: ج ۱۱ ص ۷۲ ـ ۷۴.
2.. ر.ک: صفات الشیعة: ص ۱۳ (رفع القلم عن الشیعة بعصمة اللّه و ولایته).
3.. (إِنَّا نَحْنُ نُحْىِ الْمَوْتَى وَ نَکتُبُ مَا قَدَّمُوا وَ آثَارَهُمْ وَ كُلَّ شَىْءٍ أَحْصَینَاهُ فِى إِمامٍ مُّبِینٍ؛ آرى! ماییم که مردگان را زنده مىسازیم و آنچه را از پیش فرستادهاند، با آثار [و اعمال] آنها درج مىکنیم و هر چیزى را در کارنامهاى روشن برشمردهایم) یس: آیۀ ۱۲؛ (هَذا كِتابُنَا یَنْطِقُ عَلَیكُمْ بِالْحَقِّ إِنَّا كُنَّا نَسْتَنْسِخُ مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ این است کتابِ ما که علیه شما، به حق، سخن مىگوید. ما از آنچه مىکردید، نسخه برمىداشتیم» (جاثیه: آیۀ ۲۹)، (فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیراً یَرَهُ *وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ؛ پس هر که هموزن ذرّهاى نیکى کند، [نتیجؤ] آن را خواهد دیدو هر که هموزن ذرّهاى بدى کند، [نتیجؤ] آن را خواهد دید). (زلزال: آیات ۷ و ۸)، (یَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ (( مِنْ خَیرٍ مُّحْضَراً وَ مَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَینَها وَ بَینَهُ أَمَداً بَعِیداً وَ یُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤفٌ بِالْعِبَادِ؛ روزى که هر کسى آنچه کار نیک به جاى آورده و آنچه بدى مرتکب شده، حاضر شده مىیابد و آرزو مىکند: کاش میان او و آن [کارهاى بد]، فاصلهاى دور بود و خداوند، شما را از [کیفر] خود مىترساند و [در عین حال،] خدا، به بندگان [خود] مهربان است) (آل عمران: آیۀ ۳۰).