جاها ناشناخته مانده و موجب بدفهمى میشود. واژه «استثنا» در روایت مُرازِم بن حکيم، نمونه خوبى است:
۰.أمَرَ أبُو عَبدِ اللّهِ علیه السّلام بِکتَابٍ فِى حَاجَةٍ فَکتِبَ ثُمَّ عُرِضَ عَلَيهِ وَلَم يَکن فِيهِ استِثنَاءٌ فَقَالَ: کيفَ رَجَوتُم أن يَتِمَّ هَذَا وَلَيسَ فِيهِ اسْتِثنَاءٌ؟! انظُرُوا کلَّ مَوضِعٍ لاَ يَکونُ فِيهِ استِثنَاءٌ فَاستَثنُوا فِيهِ.۱
امام صادق علیه السّلام دستور داد تقاضانامهاى بنويسند. نوشتند و به ايشان، عرضه کردند؛ امّا در آن استثنا نبود. امام علیه السّلام فرمود: «چگونه اميد داريد که اين کار انجام شود، حال آن که در اين نوشته، استثنايى نيست؟! بنگريد هر جايى که استثنا نيست، در آنجا استثنا کنيد».
ترجمه لغوى اين کلمه، ما را به مقصود امام نمی رساند، ولی بر پايه معنای آن در فرهنگ قرآنی، استثنا، به معنای گره زدن تصميم و کار به مشيّت الهى است. پيامبر و اهل بيتش، هر گاه کارى را وعده مىدادند، آن را مشروط به خواست خدا مىکردند و در همان حال که تصمیم خود را استوار بيان مىداشتند، مىفرمودند: «مگر آن که خدا نخواهد» و اين صورت را استثنا مىکردند.۲ شيخ طوسى، روايت مشابهى را نقل کرده که مؤيّد اين فهم است.۳
۳ - ۲ نشاندن معناى اصطلاحى به جاى معناى لغوى
واژه «وضو»، در بسيارى از احاديث، به معناى طهارت مصطلح است که مقدّمه عباداتى چون نماز است؛ امّا هنگام تفسير احاديث مربوط به آداب غذا خوردن، بايد به معناى لغتى آن (نظافت۴) توجّه داشت. برخی محدّثان مانند شيخ حرّ عاملى، به درستی، استحباب وضو پيش و پس از غذا خوردن را، به معنای استحباب شستن دستها و نه وضوى اصطلاحى فهميدهاند، با آن که در بسيارى از احاديث اين باب، واژه «وضو» به کار رفته است، نه «غَسلُ اليَدَين / شستن دستها».۵
1.. الکافى: ج ۲ ص ۶۷۳ ح ۷.
2.. پیامبر خدا بیان این جمله را نشانه کمال ایمان مىشمرد (کنز العمّال: ج ۳ ص ۵۵ ح ۵۴۶۸).
3.. ر.ک: تهذیب الأحکام: ج ۸ ص ۲۸۱ ح ۱۰۳۰.
4.. معجم مقاییس اللّغة: ج ۶ ص ۱۱۹.
5.. وسائل الشیعة: ج ۱۶ ص ۴۷۰ باب ۴۹ باب «استحباب غسل الیدین قبل الطعام وبعده».