211
گزیده شناخت نامه حدیث

آسيب‏هاى فهم حديث۱

درايت و فهم حديث، در مسير خود با موانعى رو به رو مى‏شود که بيشتر به دليل تعامل نادرست با متن حديث و قرينه‏هاى آن، روى مى‏دهد. برخى موانع نيز مربوط به پژوهشگر هستند. از اين رو، مى‏توان با تعامل سنجيده با متن و کاربستِ درست شيوه‏هاى نو، تا اندازه فراوانى از آنها کاست. گفتنى است تحريف‏ها و تأويل‏هاى کژانديشان نيز مى‏توانند به فهم درست حديث، لطمه بزنند. براى گرفتار نشدن به اين موانع، نياز داريم که تمايلات نفسانى و پيش فرض‏هاى نادرست خود را در فرايند فهم حديث، دخالت ندهيم. در اين جا به آسيب‏ها و موانع رايج‏ مى‏پردازيم:

۱. چند معنايى

برخى واژه‏ها، چند معنا دارند. کاربرد اين واژه‏ها، گاه فهم متن را با دشوارى رو به رو مى‏کند و زمينه خطا در درک معناى حديث را پديد مى‏آورد. واژه‏هاى چند معنايى، مبحث اشتراک لفظى را در علم اصول و بحث شيرين «ايهام» را در ادبيات، پديد آورده‏اند. چند معنايى، علّت‏هاى گوناگونى دارد که به برخى اشاره مى‏کنيم:

الف - چند معنايى مادّه

مادّه «خ ل ف»، معانى متعدّدى دارد و هر چند ممکن است برخى از ديگرى نشئت گرفته باشند،۲ از این رو حديث «إختِلافُ اُمَّتى رَحمَةٌ»،۳ برای عبد المؤمن انصارى که اختلاف را تنها به معناى تفرقه مى‏فهميده، مشکل می‌‌نماید. وی نزد امام صادق مى‏رود و پس از تایید صدور حديث از

1.. برگرفته از کتاب آسیب‌شناخت حدیث.

2.. ر.ک: العین، صحاح اللّغة، معجم مقاییس اللّغة و لسان العرب، مدخل «خلف».

3.. ر.ک: ج ۲ ص ۱۵۲ ح ۶۱۹.


گزیده شناخت نامه حدیث
210

«الولاية»، «حديثنا» را اشاره به مقام اهل بيت نزد خداوند مى‏داند که همراه درک شهودى توحيد ناب و ولايت مطلق الهى است.۱ اين معنا را مى‏توان با کاربرد واژه‏هاى صعب و احتمال، سازگار دانست و قرينه‏هاى داخلى و خارجى نيز در تأييد اين معنا وجود دارد، هر چند نمی‌توان منکر این نکته بود که معدودی از روایات باب به پیچیده بودن علوم اهل بیت ناظر هستند. نکته ‌‌این جاست که علوّ مضمون دانش اهل بیت نیز بخشی از کمالات وجودی آنها است. از این رو، مقصود اصلى این احاديث به احتمال فراوان، توصیه به نقل سنجيده و همراه احتياط آنها است. احاديث صعب را بايد تنها براى کسانى نقل کرد که ظرفيت تحمّل معنا و در صورت نیاز، اقرار و عمل به مضمون‏ آنها را دارند.

توضیح بیشتر این معنا به همراه نقد هر یک از نظرهای پیش گفته و نیز ارائه قرینه‌های مویّد معنای برگزیده، در مجموعه اصلی شناخت‏نامه حدیث به تفصیل آمده است.۲

1.. تحریر رسالة الولایة: ص ۱۲۸ هو مقامهم من اللّه‏ سبحانه حیث لایحده حدّ و هو الولایة المطلقة.

2..شناخت‌نامۀ حدیث: ج ۲، ص ۲۶ - ۳۹.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1867
صفحه از 439
پرینت  ارسال به