19
گزیده شناخت نامه حدیث

۲۰.پيامبر خدا صلی الله علیه و آله: هر کس سنّتى نيکو پايه‏گذارى کند، اجر آن و اجر کسانى که تا روز قيامت به آن عمل مى‏کنند، از آنِ اوست، بى آن که از اجرهاى عاملان، چيزى کم شود.

۲۱. امام على علیه السّلام: ما خاندانى هستيم که مست‏کننده نمى‏نوشيم و مارماهى نمى‏خوريم و روى کفش، مسح نمى‏کشيم و هر کس پيرو ماست، بايد به ما اقتدا کند و پيرو سنّت ما باشد.

۲۲.امام على علیه السّلام: احکام مسلمانان، بر سه پايه است: گواهى عادلانه، سوگند قطعى و سنّت جارىِ به جا مانده از پيشوايان هدايت.

۲۳.امام باقر علیه السّلام يا امام صادق علیه السّلام: چون صبح کردى، مى‏گويى: «صبح خويش را آغاز کردم، در حالى که به خدا، ايمان دارم و بر دين و سنّت محمّد و دين و سنّت على و دين و سنّت اوصيا(ى او) هستم. به نهان و آشکار آنان و پيدا و پنهانشان، ايمان دارم و از آنچه پيامبر خدا صلی الله علیه و آله و على علیه السّلام و اوصيا به خدا پناه بردند، من نيز به او پناه مى‏برم و آنچه را آنان خواستند، من نيز مى‏خواهم. هيچ نيرو و توانى نيست، مگر به يارى خدا».

۲۴.امام صادق علیه السّلام -از نامه ايشان به گروهى از شيعيان -: اى گروهى که خداوند، نگهبان آنهاست! آثار پيامبر خدا صلی الله علیه و آله و سنّت او را بگيريد و نيز پس از او آثار و سنّت پيشوايان هدايتگر از خاندان پيامبر خدا صلی الله علیه و آله را پيرو باشيد، که هر کس اين راه را در پيش گيرد، هدايت شود و هر کس آن را رها کند و از آن روى گردانَد، گم‏راه شود؛ چرا که اينان، همان کسانى هستند که خداوند به فرمان‏بُردارى از آنان و ولايتشان، فرمان داده است.

۲۵.امام صادق علیه السّلام: پس از مرگ انسان جز سه چيز به او نمى‏رسد: صدقه‏اى که آن را براى رضاى خداوند و در روزگار حياتش به اجرا در آورده است که آن پس از مرگش [نيز] براى او ادامه مى‏يابد، يا سنّت درستى که آن را پايه نهاده است و پس از مرگ او به آن عمل مى‏شود، و فرزند صالحى که برايش دعا مى‏کند.

۲۶.امام رضا علیه السّلام: مؤمن، مؤمن نيست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: خصلتى از پروردگارش، خصلتى از پيامبرش، و خصلتى از ولىّ‏اش. خصلت پروردگارش، اين است که رازش را پوشيده بدارد. خداوند عز و جل [در وصف خود] مى‏فرمايد: «داناى نهان است و هيچ کس را بر نهان خويش آگاه نمى‏سازد * مگر فرستاده‏اى را که خود بپسندد». خصلت پيامبرش، مدارا کردن با مردم است که خداوند عز و جل پيامبرش صلی الله علیه و آله را به مدارا با مردم فرمان داد و فرمود: «گذشت، پيشه کن و به نيکى، فرمان ده». خصلت ولىّ‏اش نيز شکيبايى در سختى و گرفتارى است.


گزیده شناخت نامه حدیث
18

۲۰.عنه صلی الله علیه و آله: مَن سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً، فَلَهُ أجرُها وأجرُ مَن عَمِلَ بِها إلى يَومِ القِيامَةِ، مِن غَيرِ أن يَنقُصَ مِن اُجورِهِم شَيءٌ.۱

۲۱.الإمام عليّ علیه السّلام: إنّا أهلُ بَيتٍ لا نَشرَبُ المُسكِرَ، ولا نَأكُلُ الجِرِّيَّ، ولا نَمسَحُ عَلَى الخُفَّينِ، فَمَن كانَ مِن شيعَتِنا فَليَقتَدِ بِنا، وَليَستَنَّ بِسُنَّتِنا.۲

۲۲.عنه علیه السّلام: أحكامُ المُسلِمينَ عَلى ثَلاثَةٍ: شَهادَةٍ عادِلَةٍ، أو يَمينٍ قاطِعَةٍ، أو سُنَّةٍ ماضِيَةٍ مِن أئِمَّةِ الهُدى.۳

۲۳.الإمام الباقر علیه السّلام أو الإمام الصادق علیهما السّلام: تَقولُ إذا أصبَحتَ: أصبَحتُ بِاللّهِ مُؤِمنا عَلى دينِ مُحَمَّدٍ وسُنَّتِهِ، ودينِ عَلِيٍّ وسُنَّتِهِ، ودينِ الأَوصِياءِ وسُنَّتِهِم، آمَنتُ بِسِرِّهِم وعَلانِيَتِهِم وشاهِدِهِم وغائِبِهِم، وأَعوذُ باللّهِ مِمَّا استَعاذَ مِنهُ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله وعَلِيٌّ علیه السّلام وَالأَوصِياءُ، وأَرغَبُ إلَى اللّهِ فيما رَغِبوا إلَيهِ، ولا حَولَ ولا قُوَّةَ إلّا باللّهِ.۴

۲۴.عنه علیه السّلام - في رِسالَتِهِ إلى جَماعَةٍ مِن أصحابِهِ -: أيَّتُهَا العِصابَةُ الحافِظُ اللّهُ لَهُم أمرَهُم! عَلَيكُم بِآثارِ رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله وسُنَّتِهِ، وآثارِ الأَئِمَّةِ الهُداةِ مِن أهلِ بَيتِ رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله مِن بَعدِهِ وسُنَّتِهِم؛ فَإِنَّهُ مَن أخَذَ بِذلِكَ فَقَدِ اهتَدى، ومَن تَرَكَ ذلِكَ ورَغِبَ عَنهُ ضَلَّ؛ لِأَ نَّهُم هُمُ الَّذينَ أمَرَ اللّهُ بِطاعَتِهِم ووِلايَتِهِم.۵

۲۵.عنه علیه السّلام: لا يَتبَعُ الرَّجُلَ بَعدَ مَوتِهِ إلّا ثَلاثُ خِصالٍ: صَدَقَةٌ أجراها لِلهِ في حَياتِهِ فَهِيَ تَجري لَهُ بَعدَ مَوتِهِ، وسُنَّةُ هُدىً سَنَّها فَهِيَ يُعمَلُ بِها بَعدَ وَفاتِهِ، ووَلَدٌ صالِحٌ يَدعو لَهُ.۶

۲۶.الإمام الرضا علیه السّلام: لا يَكونُ المُؤِمنُ مُؤِمنا حَتّى يَكونَ فيهِ ثَلاثُ خِصالٍ: سُنَّةٌ مِن رَبِّهِ، وسُنَّةٌ مِن نَبِيِّهِ، وسُنَّةٌ مِن وَلِيِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِن رَبِّهِ فَكِتمانُ سِرِّهِ، قالَ اللّهُ عز و جل: (عَالِمُ الْغَيْبِ فَلاَ يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا * إلَّا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ)۷. وأَمَّا السُّنَّةُ مِن نَبِيِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ؛ فَإِنَّ اللّهَ عز و جل أمَرَ نَبِيَّهُ صلی الله علیه و آله بِمُداراةِ النّاسِ، فَقالَ: (خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ)۸. وأَمَّا السُّنَّةُ مِن وَلِيِّهِ فَالصَّبرُ فِي البَأساءِ وَالضَّرّاءِ.۹

1.. الكافي: ج ۵ ص ۱۰ ح ۱، صحيح مسلم: ج ۲ ص ۷۰۵ ح ۶۹ بزيادة «في الإسلام» بعد «سنّ» .

2.. كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۴ ص ۴۱۶ ح ۵۹۰۲ عن حبابة، وسائل الشيعة: ج ۱ ص ۳۲۴ ح ۱۲۱۸.

3.. الكافي: ج ۷ ص ۴۳۲ ح ۲۰، الخصال: ص ۱۵۵ ح ۱۹۵ وفيه «جارية» بدل «ماضية» .

4.. الكافي: ج ۲ ص ۵۱۲ ح ۴ عن يزيد بن كلثمة، تهذيب الأحكام: ج ۳ ص ۱۴۰ .

5.. الكافي: ج ۸ ص ۸ ح ۱ عن إسماعيل بن مخلد السرّاج، بحار الأنوار: ج ۷۸ ص ۲۱۶ ح ۹۳.

6.. الكافي: ج ۷ ص ۵۶ ح ۳ عن إسحاق بن عمّار، تهذيب الأحكام: ج ۹ ص ۲۳۲ ح ۹۰۹ عن هشام بن سالم.

7.. الجنّ: ۲۶ - ۲۷.

8.. الأعراف: ۱۹۹.

9.. الكافي: ج ۲ ص ۲۴۱ ح ۳۹، عيون أخبار الرضا علیه السّلام: ج ۱ ص ۲۵۶ ح ۹ کلاهما عن الدلهاث.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2033
صفحه از 439
پرینت  ارسال به