167
گزیده شناخت نامه حدیث

صورت پشته‏اى درآمد، آنها را سوزاند.۱ اين گزارش آشکار مى‏کند که شمار در خور توجّهى از صحابه، حديث‏نگار بوده‏اند. عبد اللّه‏ بن عمرو بن عاص نيز از جمله نگارندگان حديث در عصر پيامبر بوده است۲. او مى‏گويد: «من هر آنچه از پيامبر مى‏شنيدم، مى‏نوشتم و مقصودم حفاظت آنها بود».۳

توصيه به نگارش روايات نبوى تا آخرين روزهاى حيات پیامبر، ادامه داشت. تنها چهار روز قبل از رحلت، ايشان از حاضران خواست تا قلم و دواتى بياورند تا متنى را کتابت کنند که با وجود آن، امّت اسلامى هرگز گم‏راه نشوند.۴ متأسّفانه، اين درخواست پيامبر با اعتراض و بگو مگوى برخى، عملی نشد.ابن عبّاس، داستان جلوگيرى از نگارش حديث پيامبر را با حالتى حزن‏آلود، گزارش کرده است.۵

۲. نگارش حديث در عصر خلفا

در زمان حيات پيامبر و گاه به امر ايشان، روايات نوشته مى‏شد.۶ گاه نیز زمزمه‏هايى در مخالفت با نگارش همه سخنان پیامبر به گوش رسیده، ولى در خور توجّه نبوده و بازتاب جدّى ميان صحابه نداشت. گزارش عبد اللّه‏ بن عمرو، مخالفت افرادى سرشناس و اثرگذار۷ از قبيله قريش را بازگو مى‏کند. بهانه ایشان سخن گفتن پيامبر در حالت خشنودى يا ناخشنودى بوده است که گویی ناظر به ستایش و نکوهش‏های پيامبر اکرم نسبت به برخى اصحاب بوده؛ زیرا دور از ذهن است که با بيان احکام فقهى يا آموزه‏هاى تفسيرى، مخالفت کرده باشند. روشن است که اينان، ستايش و نکوهش پیامبر را به زیان خود مى‏ديده و خواسته‏اند که آنها را برخاسته از حبّ و بغض شخصى و نه نشأت گرفته از منشأ وحيانى

1.. ر.ک: تقیید العلم: ص ۵۲.

2.. ر.ک: مسند ابن حنبل: ج ۳ ص ۲۱۵.

3.. ر.ک: شناخت نامۀ حدیث، ح ۵۲.

4.. ر.ک: صحیح البخارى: ج ۵ ص ۱۳۸ و ج ۷ ص ۹ و شرح صحیح مسلم: ج ۱۱ ص ۹۲.

5.. ر.ک: مصادر پیشین.

6.. ر.ک: ص ۱۵۷ (نگارش حدیث پیامبر در روزگار ایشان).

7.. اثرگذار بود چون عبد اللّٰه‏ بن عمرو به سبب اعتراض آنها، نوشتن سخنان پیامبر را متوقّف کرد.


گزیده شناخت نامه حدیث
166

پيامبر مطالب مختلفى را بر امام على املا مى‏کرد و ايشان نيز آنها را می‌‌نوشت. اُمّ سلمه، همسر پيامبر مى‏گويد: «پيامبر خدا در حالى که على نزدش بود، پوستى دبّاغى شده خواست. ايشان، پيوسته املا مى‏کرد و على نگاشت تا آن که داخل پوست و پشت و گوشه‏هاى آن، پر از نوشته شد».۱ امام على خود به محتواى اين کتاب اشاره فرموده است.۲

کتاب‏هاى ديگرى به خطّ امام على علیه السّلام با اسامى «جامعه»،۳ «جَفر»۴ و «صحيفة الفرائض»،۵ معرّفى شده‏اند که مشابه کتاب امام على می‌‌نمایند.۶

گفتنی است دسته ديگرى از نگاشته‏هاى حديثى دوره پيامبر، فرمان‏ها، دستور العمل‏ها، معاهدات و نامه‏هاى حکومتى هستند که پر حجم و سندی روشن بر رواج کتابت سخنان پيامبر در روزگار ايشان‏اند.۷

نگارش حديث به وسیله ديگر اصحاب

اصحاب ديگرى که سواد خواندن و نوشتن داشتند و اهمّيت سخنان پيامبر را درک مى‏کردند، به يادگيرى و نگارش سخنان ایشان، اهتمام داشتند. سلمان فارسى، انس بن مالک، عبد اللّه‏ بن عبّاس و جابر بن عبد اللّه‏ انصارى، از جمله صحابيان نگارنده حدیث بوده اند.۸ ابوبکر نيز پانصد حديث از پيامبر نوشته بود که در زمان خلافت خود و به بهانه جلوگيرى از اختلاف، آنها را آتش زد.۹ خليفه دوم نيز در دوره خلافت خويش، از صحابيان پيامبر خواست تا نگاشته‏هاى روايى خود را نزد او بياورند. چون نوشته‏هاى آنها گِرد آمد و به

1.. ر.ک: أدب الإملاء و الإستملاء: ص ۱۲ و ۱۳.

2.. ر.ک: شناخت نامۀ حدیث: ح ۴۲۳.

3.. ر.ک: بصائر الدرجات: ص ۱۶۶.

4.. ر.ک: همان‏جا.

5.. ر.ک: الکافى: ج ۷ ص ۹۴.

6.. ر.ک: مکاتیب الرسول: ج ۱ ص ۸۹، تدوین السنّة الشریفة: ص ۷۲.

7.. این نگاشته‏ها، به همّت آیة اللّٰه‏ على احمدى میانجى رحمه الله گرد آمد و در کتاب مکاتیب الرسول، در چهار جلد، به وسیله انتشارات دار الحدیث، نشر یافت.

8.. ر.ک: تدوین السنّة الشریفة: ص ۲۰۲ ـ ۲۳۷.

9.. ر.ک: تذکرة الحفّاظ: ص ۵، کنز العمّال: ج ۵ ص ۲۸۵ ح ۲۹۴۶۰.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1541
صفحه از 439
پرینت  ارسال به