159
گزیده شناخت نامه حدیث

۲۵۳.سنن أبى داوود- به نقل از عبد اللّه‏ بن عمرو -: من هر چه از پيامبر خدا صلی الله علیه و آله مى‏شنيدم، مى‏نوشتم و در پى حفظ آنها بودم. قريشيان مرا نهى کردند و گفتند: «هر چه را مى‏شنوى، مى‏نويسى، در حالى که پيامبر خدا صلی الله علیه و آله انسانى است که در حال خشم و خشنودى سخن مى‏گويد؟!». من هم از نوشتن دست کشيدم و اين را به پيامبر خدا صلی الله علیه و آله گفتم. ايشان با انگشت خود به دهانش اشاره کرد و فرمود: «بنويس. سوگند به آن که جانم به دست اوست، از آن، جز حق بيرون نمى‏آيد».

۲۵۴.كتاب من لا يحضره الفقيه- به نقل از از شعيب بن واقد از حسين بن زيد از امام صادق از پدرانش علیهم السّلام بعد از ذکر حديث دربردارنده نهى‏هاى پيامبر صلی الله علیه و آله -: هيچ بدى‏اى را اندک مشمريد، هر چند به نظرتان، کوچک مى‏نمايد و هيچ نيکو کارى‏اى را بسيار مشمريد، اگر چه در نظرتان بزرگ مى‏نمايد؛ زيرا هيچ گناه بزرگى، با استغفار، [بزرگ] نيست و هيچ گناه کوچکى، با اصرار (و پشيمان نشدن)، کوچک نيست.
شعيب بن واقد مى‏گويد: از حسين بن زيد، در باره طولانى بودن اين حديث پرسيدم. گفت: امام صادق علیه السّلام به من فرمود که اين حديث را از نوشته‏اى گِرد آورده که املاى پيامبر خدا و دست‏خطّ على بن ابى طالب بوده است.

۲۵۵.الكافى- به نقل از محمّد بن مسلم -: امام باقر علیه السّلام، کتاب فرائض [ارث] را که به املاى پيامبر خدا صلی الله علیه و آله و دست‏خطّ على علیه السّلام بود، براى من قرائت کرد.

۲۵۶.بصائر الدرجات- به نقل از محمّد بن مسلم -: [از امام باقر علیه السّلام] در باره ميراث علمى پرسيدم که چه اندازه و چگونه است؟ آيا قواعد کلّى و اجمالى است يا همه اين چيزهايى که مردم در باره آنها گفتگو مى‏کنند، مانند احکام طلاق و ارث، به تفصيل در اين علم به ارث برده، موجود است؟ امام علیه السّلام فرمود: «على علیه السّلام، همه علم را نوشت، [احکام] قضاوت و ارث را. اگر ما چيره شويم [و حکومت را به دست گيريم]، هيچ چيز نباشد، جز آن که سنّتى در آن است و ما آن را اجرا مى‏کنيم».

۲۵۷.الكافى- به نقل از زُراره -: در دفترچه فرائض [ارث] يافتم: «مردى، درگذشته و دختر و پدر و مادرش را بر جاى نهاده است. براى دختر، سه سهم است و هر کدام از پدر و مادر، يک سهم دارند و ميراث، پنج قسمت مى‏شود. سه قسمت براى دختر است و دو قسمت براى پدر و مادر».


گزیده شناخت نامه حدیث
158

۲۵۳.سنن أبي داود عن عبد اللّه‏ بن عمرو: كُنتُ أكتُبُ كُلَّ شَيءٍ أسمَعُهُ مِن رَسولِ اللّه‏ اُريدُ حِفظَهُ، فَنَهَتني قُرَيشٌ وقالوا: أ تَكتُبُ كُلَّ شَيءٍ تَسمَعُهُ ورَسولُ اللّهِ بَشَرٌ يَتَكَلَّمُ فِي الغَضَبِ وَالرِّضا؟! فَأَمسَكتُ عَنِ الكِتابِ، فَذَكَرتُ ذلِكَ لِرَسولِ اللّهِ، فَأَومَأَ بِإِصبَعِهِ إلى فيهِ، فَقالَ: اُكتُب، فَوَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ، ما يَخرُجُ مِنهُ إلّا حَقٌّ.۱

۲۵۴.كتاب من لا يحضره الفقيه عن شعيب بن واقد عن الحسين بن زيد عن الإمام الصادق عن آبائه علیهم السّلام - بَعدَ ذِكرِ حَديثِ مَناهِي النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله -: لا تُحَقِّروا شَيئا مِنَ الشَّرِّ وإن صَغُرَ في أعيُنِكُم، ولا تَستَكثِروا شَيئا من الخَيرِ وإن كَبُرَ في أعيُنِكُم؛ فَإِنَّهُ لا كَبيرَةَ مَعَ الاِستِغفارِ، ولا صَغيرَةَ مَعَ الإِصرارِ.
قالَ شُعَيبُ بنُ واقِدٍ: سَأَلتُ الحُسَينَ بنَ زَيدٍ عَن طولِ هذَا الحَديثِ فَقالَ: حَدَّثَني جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ علیهم السّلام: أنَّهُ جَمَعَ هذَا الحَديثَ مِنَ الكِتابِ الَّذي هُوَ إملاءُ رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله وخَطُّ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ علیه السّلام بِيَدِهِ.۲

۲۵۵.الكافي عن محمّد بن مسلم: أقرَأَني أبو جَعفَرٍ علیه السّلام صَحيفَةَ كِتابِ الفَرائِضِ الَّتي هِيَ إملاءُ رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله وخَطُّ عَلِيٍّ علیه السّلام بِيَدِهِ.۳

۲۵۶.بصائر الدرجات عن محمّد بن مسلم، قال: سَأَلتُهُ [أيِ الإِمامَ الباقِرَ علیه السّلام] عَن ميراثِ العِلمِ ما بَلَغَ۴؛ أجَوامِعُ هُوَ مِنَ العِلمِ أم فيهِ تَفسيرُ كُلِّ شَيءٍ مِن هذِهِ الاُمورِ الَّتي يَتَكَلَّمُ فيهَا النّاسُ مِنَ الطَّلاقِ وَالفَرائِضِ؟ فَقالَ: إنَّ عَلِيّا علیه السّلام كَتَبَ العِلمَ كُلَّهُ القَضاءَ وَالفَرائِضَ، فَلَو ظَهَرَ أمرُنا فَلَم يَكُن شَيئا إلّا وفيهِ سُنَّةٌ نُمضيها.۵

۲۵۷.الكافي عن زرارة: وَجَدتُ في صَحيفَةِ الفَرائِضِ۶: رَجُلٌ ماتَ وتَرَكَ ابنَتَهُ وأَبَوَيهِ، فَلِلاِبنَةِ ثَلاثَةُ أسهُمٍ، ولِلأَبَوَينِ لِكُلِّ واحِدٍ مِنهُما سَهمٌ، يُقَسَّمُ المالُ عَلى خَمسَةِ أجزاءٍ، فَما أصابَ ثَلاثَةَ أجزاءٍ فَلِلاِبنَةِ، وما أصابَ جُزأَينِ فِلِلأَبَوَينِ.۷

1.. سنن أبي داود: ج ۳ ص ۳۱۸ ح ۳۶۴۶، مسند ابن حنبل: ج ۲ ص ۶۲۵ ح ۶۸۱۶.

2.. كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۴ ص ۱۸ ح ۴۹۶۸، بحار الأنوار: ج ۷۶ ص ۳۳۷ ح ۱.

3.. الكافي: ج ۷ ص ۹۳ ح ۱، تهذيب الأحكام: ج ۹ ص ۲۴۷ ح ۹۵۹ .

4.. قوله: «ما بلغ» بدل من «ميراث العلم»؛ أي ما بلغ منه إليكم؛ أجوامع؟ أي ضوابط كليّة يستنبط منها خصوصيات الأحكام أو ورد في كلّ من تلك الخصوصيات نص مخصوص (بحار الأنوار: ج ۲ ص ۱۶۹).

5.. بصائر الدرجات: ص ۱۶۴ ح ۱۰ و ص ۵۱۳ ح ۳۰ وليس فيه «القضاء»، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۱۶۹ ح ۲.

6.. راجع: ح ۴۳۹.

7.. الكافي: ج ۷ ص ۹۴ ح ۲، تهذيب الأحكام: ج ۹ ص ۲۷۲ ح ۹۸۴، وسائل الشيعة: ج ۱۷ ص ۴۶۳.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2020
صفحه از 439
پرینت  ارسال به