137
گزیده شناخت نامه حدیث

۱. انگيزه‏هاى نامقدّس

نقل و نشر حديث، گونه‏اى علم‏آموزى و عبادت است. نيّت خالصانه، نخستين ادب اين عبادت، و تحقّق‏بخش برکات معنوى آن است. دخالت دادن انگيزه‏هاى غير خدايى، محدّث را در جرگه عالمانى مى‏افکند که از علم خود سودى نمى‏برند و گاه در پى شهرت‏ و جاه و مقام، از نادانان نيز عقب‏تر مى‏مانند. اينان، از تلاش علمى خود، اندوخته‏اى براى جهان آخرت نمى‏اندوزند و توشه‏اى براى سفر طولانى خويش به همراه نمى‏برند.

۲. بى پروايى

برخى امور، در نشر و بازگويى حديث، اثر منفى دارند. محدّث، نمى‏تواند روايتى برساخته را تنها به دليل حديث نامیده شدن، نقل کند. او همچنين نمى‏تواند بدون اطمينان از صدور حديث، آن را به معصومان، منتسب کند و گزارش و نشر دهد. کارى که شايد بتوان آن را گونه‏اى تخريص دانست که قرآن آن را نکوهیده است: «قُتِلَ الْخَرَّ صُونَ»۱ و مى‏توان حديث «اِتَّقُوا الحَديثَ عَنّى إلاّ ما عَلِمتُم»۲ را بر آن، گواه دانست. گفتنى است اگر اطمينان به ساختگى بودن حديث نداشته باشيم، نقل آن به صورت احتمالى، يا همراه انتساب به شخص ناقل و منبع حديث، اشکالى ندارد.

۳. رعايت نکردن ظرفيت مخاطب

فراگيرى حديث، مانند هر علم ديگرى، نيازمند کسب برخى آمادگى‏ها و پيمودن برخى مرحله‏هاست. بازگویی هر حديث براى هر کس، گاه با امتناع و انکار فراگيرنده روبرو و موجب تباهى علم نهفته در آن حديث مى‏شود. در این حالت، شنونده حديث گاه سر به طغيان می‌‌گذارد۳ و به جای توقف و "ردّ العلم" یعنی بازگرداندن حدیث به گويندگان آن، عصيان می‌‌کند و به انکار حدیث روی می‌‌آورد.۴

1.. «مرگ بر دروغ‏پردازان!» (ذاریات: آیۀ ۱۰).

2.. ر.ک: ح ۲۱۷.

3.. ر.ک: ح الغیبة، نعمانی: ص ۱۴۲ ح ۳.

4.. ر.ک: ص ۱۲۸ (نقل ما لا تحمله العقول).


گزیده شناخت نامه حدیث
136

۵. نقل دقيق

راوی موظف به نقل مطلبی است که معصوم فرموده است. اگر چه امامان اجازه نقل به معنای احادیث‏شان را داده اند، اما شرط آن را نقل بی کم و کاست معنا و نیفزودن بر آن دانسته اند.از این رو، محدّث بايد با زبان عربى و ادبيات عرب به صورت کامل، آشنا باشد و با احتياط فراوان در نقل واژگان حديث و بازگردان آنها، رعايت امانتدارى را بنمايند.

کسى که روايت را همان گونه که شنيده، گزارش می‏کند، مشمول دعاى خير پيامبر۱ و به تعبير امام صادق علیه السّلام، مصداق آيه شريف (الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ)۲ خواهد بود.۳

۶. عمل کردن

نقل روايت، راوى را در شمارِ عالمان دينى قرار نمی دهد. عالم حقیقی به دانسته های خود عمل می‌‌کند و عمل راوی به روایاتی که نقل می‌‌کند، او را در زمره عالمان در می‌‌آورد که عمل کردن به دانسته هایمان، نشانه باور و ايمان ما به گفته خود است. ناگفته پيداست که عمل راوی به روایتش، در اعتبار بخشى به آن، و ايجاد اطمينان در مخاطب نيز مؤثّر است. اگر راوی به گفته خویش عمل نکند و باور نداشته باشد، به سانِ بلندگويى است که خبرى را به ديگران منتقل ساخته است. چنين فردى را نمى‏توان عالم و دانشمند شمرد.۴

فروتر از این، آن راوی که گفته خویش را یکسر به کنار نهد و بر خلاف آن عمل کند، زیانی دو چندان بر ایمان جامعه زده و در برخی حالت‌ها ممکن است جزو کسانى در آید که بوي بهشت را نیز نمی فهمند.۵

ب - آداب سلبى

محدّث افزون بر رعایت برخی آداب، شایسته و بایسته است از برخی کارها نیز پرهیز کند که به آنها اشاره می‌‌کنیم.

1.. ر.ک: ح ۱۹۳.

2.. «آن بندگان من که به سخن گوش فرامى‏دهند و بهترین آن را پیروى مى‏کنند» (زمر: آیۀ ۱۸).

3.. ر.ک: ح ۱۹۵.

4.. ر.ک: ح ۲۰۴.

5.. ر.ک: کنز العمّال: ج ۱۰ ص ۲۰۳ ح ۲۹۰۶۵.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1587
صفحه از 439
پرینت  ارسال به