123
گزیده شناخت نامه حدیث

و - طهارت

۲۰۱.جامع بيان العلم و فضله- به نقل از مالک بن انس -: جعفر بن محمد [امام صادق] علیه السّلام، جز در حال طهارت از پيامبر خدا صلی الله علیه و آله حديث نقل نمى‏کرد.

۲۰۲.الشفاء- به نقل از مالک -: من جعفر بن محمّد [امام صادق علیه السّلام] را مى‏ديدم. او شوخ و پُر تبسّم بود، امّا هنگامى که نزدش از پيامبر صلی الله علیه و آله ياد مى شد، رنگش زرد مى‏شد و نديدم که جز در حال طهارت، از پيامبر خدا صلی الله علیه و آله حديث نقل کند.

ز - عمل

۲۰۳.پيامبر خدا صلی الله علیه و آله: همّت دانشمندان، رعايت کردن است و همّت کم‏خِردان، روايت کردن.

۲۰۴.پيامبر خدا صلی الله علیه و آله: رعايت کنندگانِ دانش باشيد، نه روايت کنندگان آن. گاه، کسى که روايت نکرده، رعايت مى‏کند و گاه کسى که رعايت نکرده، روايت مى‏کند. شما هرگز عالم نخواهيد بود، تا به آنچه مى‏دانيد، عامل باشيد.

۲۰۵.امام على علیه السّلام: هر گاه خبرى را شنيديد، در انديشه به کار بستن آن باشيد، نه به فکر نقل کردنش؛ زيرا بازگو کنندگان دانش، بسيارند و به کار برندگان آن، اندک.

ح - رعايت شايستگى مخاطب

۲۰۶.عيسى علیه السّلام: اى گروه حواريان! گوهر را بر [گردن] خوک نيفکنيد که با آن، کارى انجام نمى‏دهد و حکمت را به آن که خواهانش نيست، ندهيد؛ زيرا حکمت، بهتر از گوهر است و آن که خواهان حکمت نيست، از خوک بدتر است.


گزیده شناخت نامه حدیث
122

و - الطَّهارَةُ

۲۰۱.جامع بيان العلم وفضله عن مالك بن أنس: كانَ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ علیه السّلام لا يُحَدِّثُ عَن رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله إلّا وهُوَ طاهِرٌ.۱

۲۰۲.الشفا عن مالك: لَقَد كُنتُ أرى جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ وكانَ كَثيرَ الدِّعابَةِ وَالتَّبَسُّمِ، فَإِذا ذُكِرَ عِندَهُ النَّبِيُ صلی الله علیه و آله اصفَرَّ، وما رَأَيتُهُ يُحَدِّثُ عَن رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله إلّا عَلى طَهارَةٍ.۲

ز - العَمَلُ

۲۰۳.رسول اللّه‏ صلی الله علیه و آله: إنَّ العُلَماءَ هِمَّتُهُمُ الرِعايَةُ، وَالسُّفَهاءَ هِمَّتُهُمُ الرِّوايَةُ.۳

۲۰۴.عنه صلی الله علیه و آله: كونوا لِلعِلمِ رُعاةً ولا تَكونوا لَهُ رُواةً؛ فَقَد يَرعَوي مَن لا يَروي، وقَد يَروي مَن لا يَرعَوي، إنَّكُم لَن تَكونوا عالِمينَ حَتّى تَكونوا بِما عَلِمتُم عامِلينَ.۴

۲۰۵.الإمام عليّ علیه السّلام: اِعقِلُوا الخَبَرَ إذا سَمِعتُمُوهُ عَقلَ رِعايَةٍ لا عَقلَ رِوايَةٍ، فَإِنَّ رُواةَ العِلمِ كَثيرٌ، ورُعاتَهُ قَليلٌ۵.

ح - مُراعاةُ أهلِيَّةِ المُخاطَبِ

۲۰۶.عيسى علیه السّلام: يا مَعشَرَ الحَوارِيّينَ! لا تُلقُوا اللُّؤلُؤَ لِلخِنزيرِ؛ فَإِنَّهُ لا يَصنَعُ بِهِ شَيئا. ولا تُعطُوا الحِكمَةَ مَن لا يُريدُها؛ فَإِنَّ الحِكمَةَ أحسَنُ مِنَ اللُّؤلُؤِ، ومَن لا يُريدُها أشَرُّ مِنَ الخِنزيرِ.۶

1.. جامع بيان العلم وفضله: ج ۲ ص ۱۹۹.

2.. الشفا: ج ۲ ص ۴۲، سبل الهدى والرشاد: ج ۱۱ ص ۴۴۰ نحوه؛ بحار الأنوار: ج ۱۷ ص ۳۳ ح ۱۴.

3.. تنبيه الخواطر: ج۱ ص۶۴، كنز الفوائد:ج ۲ص ۳۱ وفيه «الدراية» بدل «الرعاية» نحوه؛ جامع بيان العلم وفضله:ج ۲ ص ۶ عن أنس وفيه «الوعاية» بدل «الرعاية».

4.. فردوس الأخبار: ج ۳ ص ۲۹۱ ح ۴۷۴۲، ربيع الأبرار: ج ۳ ص ۱۶۰ وفيها «وعاة» بدل «رعاة».

5.. نهج البلاغة: الحكمة ۹۸، الكافي: ج ۸ ص ۳۹۱ ح ۵۸۶ وفيه «الحقّ» بدل «الخبر» نحوه.

6.. الزهد لابن حنبل: ص ۱۱۸، المصنّف لعبد الرزّاق: ج ۱۱ ص ۲۵۷ ح ۲۰۴۸۲.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1670
صفحه از 439
پرینت  ارسال به