فصل چهارم: شناخت حدیث
در اين فصل، بر تعليم و تعلّم حديث، آموختن آن به فرزندان، گفتگو از حدیث و برکات نشر و حفظ آن، تأکيد شده و تحليلى در باره آگاهی همگانى از حديث، آمده است. در پايان، نیز چگونگى برخورد با گونههای مختلف حديث، بیان شده است.
فصل پنجم: نقل حديث
ترغيب به نقل حديث، اقسام راويان، فضيلت راويان متعهّد، ويژگىهاى لازم براى راوى، آداب ايجابى و سلبى نقل حديث، جواز نقل معنا و نسبت دادن سخن يک امام به امام ديگر و راههاى تحمّل حديث، با تحليلهاى مرتبط در این فصل آمده است.
فصل ششم: نگارش حديث
رواياتى که بر نگارش حديث تأکيد دارند و نمونههایی را از نگارش حدیث در صدر اسلام نشان میدهند، در این فصل آمده است. منع از نگارش حديث نیز بررسی شده است.
فصل هفتم: فهم حديث
روایات اين فصل نقل حدیث را کافی ندانسته و به فهم آن و رفع موانع دستیابی به مقصود حدیث ترغیب کردهاند. روايات صعب و مستصعب، نیز در این فصل بررسی شده است.
فصل هشتم: نقد حديث
براى ارزیابی احاديث منتسب به معصومان علیهم السّلام، معيارهای «مطابقت با قرآن»، «سازگاری با سنّت»، «موافقت با فطرت و حقیقت» و... مطرح و تبيين شدهاند.
فصل نهم: عرضه حديث
بهترين راه براى اطمينان يافتن از صحّت و مفهوم حديث، عرضه آن بر معصومان يا راویان معتمَد ایشان است. گزارشهای این فصل نشان مىدهند که عرضه حديث در سدههای نخستین، سيره