77
گزیده شناخت نامه حدیث

۱۳۲.پيامبر خدا صلی الله علیه و آله: گم شده مؤمن، علم است. هر گاه حديثى را [با حفظ کردن و نوشتن] به بند مى‏کشد، در پى حديث ديگرى مى‏رود.

۱۳۳.امام باقر علیه السّلام: در جستجوى دانش، بشتابيد. سوگند به آن که جانم به دست اوست، تنها يک حديث در حلال و حرام که از فردى راست‏گو فرا بگيرى، بهتر از دنيا و زر و سيم نهفته در آن است. اين، از آن روست که خداوند مى‏فرمايد: «آنچه را پيامبر برايتان آورده، برگيريد و از آنچه شما را باز داشته، دست بکشيد» و بى‏گمان، على علیه السّلام به قرائت قرآن، فرمان مى‏داد.

۱۳۴.عيون أخبار الرضا علیه السّلام -به نقل از عبد السلام بن صالح هروى -: از امام رضا علیه السّلام شنيدم که مى‏فرمايد: «رحمت خدا بر آن بنده‏اى که امر ما را زنده گردانَد!».گفتم: چگونه امر شما را زنده مى‏گرداند؟
فرمود: «دانش‏هاى ما را فرا مى‏گيرد و آنها را به مردم مى‏آموزد».

۱۳۵.امام رضا علیه السّلام -هنگامى که از ايشان در باره فرمان حج پرسيده شد؟ -: علّتش بار يافتن در پيشگاه خداوند عز و جل و طلب فزونى از اوست... و نيز آگاه شدن از مسائل دينى و رساندن اخبار امامان علیهم السّلام به هر سو و ناحيه‏اى؛ چنان که خداوند متعال فرمود: «چرا از هر گروهى، دسته‏اى كوچ نمى‏كنند تا در [تعاليم] دين، آگاه شوند و قوم خود را، وقتى به سوى آنان باز گشتند، بيم دهند، باشد كه [از كيفر الهى] بترسند» و «تا آن كه منافع خود را بيابند».

۴ / ۲

حديث‏آموزى به فرزندان

۱۳۶.امام صادق علیه السّلام: به فرزندانتان حديث بياموزيد، پيش از آن که مُرجِئه قبل از شما سوى آنان بشتابند [و آنها را منحرف سازند].


گزیده شناخت نامه حدیث
76

۱۳۲.عنه صلی الله علیه و آله: ضالَّةُ المُؤمِنِ العِلمُ، كُلَّما قَيَّدَ حَديثا طَلَبَ إلَيهِ آخَرَ.۱

۱۳۳.الإمام الباقر علیه السّلام: سارِعوا في طَلَبِ العِلمِ؛ فَوَ الَّذي نَفسي بِيَدِهِ، لَحَديثٌ واحِدٌ في حَلالٍ وحَرامٍ تَأخُذُهُ عَن صادِقٍ خَيرٌ مِنَ الدُّنيا وما حَمَلَت مِن ذَهَبٍ وفِضَّةٍ؛ وذلِكَ أنَّ اللّهَ يَقولُ: (مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا)، وإن كانَ عَلِيٌّ علیه السّلام لَيَأمُرُ بِقِراءَةِ المُصحَفِ۲.۳

۱۳۴.عيون أخبار الرضا علیه السّلام عن عبد السلام بن صالح الهروي: سَمِعتُ أبَا الحَسَنِ عَلِيَّ بنَ مُوسَى الرِّضا علیه السّلام يَقولُ: رَحِمَ اللّهُ عَبدا أحيا أمرَنا، فَقُلتُ لَهُ: وكَيفَ يُحيي أمرَكُم؟ قالَ: يَتَعَلَّمُ عُلومَنا ويُعَلِّمُهَا النّاسَ.۴

۱۳۵.الإمام الرضا علیه السّلام - لَمّا سُئِلَ عَنِ الأَمرِ بِالحَجِّ -: لِعِلَّةِ الوِفادَةِ إلَى اللّهِ عز و جل، وطَلَبِ الزِّيادَةِ،... مَعَ ما فيهِ مِنَ‏التَّفَقُّهِ، ونَقلِ أخبارِ الأَئِمَّةِ علیهم السّلام إلى كُلِّ صُقعٍ وناحِيَةٍ، كَما قالَ اللّهُ تَعالى: (فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا فِى الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ)۵، و(لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ)۶.۷

۴ / ۲

تَعليمُ الأَولادِ الحَديثَ

۱۳۶.الإمام الصادق علیه السّلام: بادِروا أولادَكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن يَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةُ.۸

1.. الفردوس: ج ۲ ص ۴۲۷ ح ۳۸۷۸ عن الإمام عليّ علیه السّلام، كنز العمّال: ج ۱۰ ص ۱۴۳ ح ۲۸۷۲۴.

2.. قال المجلسي رحمه الله: يظهر من استشهاده بالآية أنّ الأخذ فيها شامل للتعلم والعمل وإن احتمل أن يكون الاستشهاد من جهة أنّ العمل يتوقّف على العلم (بحار الأنوار: ج ۲ ص ۱۴۶ ذيل ح ۱۴).

3.. المحاسن: ج ۱ ص ۳۵۶ ح ۷۵۵ عن جابر، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۱۴۶ ح ۱۴.

4.. عيون أخبار الرضا علیه السّلام: ج ۱ ص ۳۰۷ ح ۶۹، معاني الأخبار: ص ۱۸۰ ح ۱، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۳۰ ح ۱۳.

5.. التوبة: ۱۲۲.

6.. الحجّ: ۲۸.

7.. عيون أخبار الرضا علیه السّلام: ج ۲ ص ۱۱۹ ح ۱ عن الفضل بن شاذان، بحار الأنوار: ج ۶ ص ۸۲ و ۸۳ ح ۱.

8.. الكافي: ج ۶ ص ۴۷ ح ۵، تهذيب الأحكام: ج ۸ ص ۱۱۱ ح ۳۸۱ كلاهما عن جميل بن درّاج.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2042
صفحه از 439
پرینت  ارسال به