73
گزیده شناخت نامه حدیث

حديث ثقلين و ديگر احاديث مشابه در فصل سوم، در صدد تبيين مسير و شیوه دستیابی به آن و نه کنار افکندن آن بوده‏اند.

همچنين توصیف اهل بيت به « سَفينَةِ نُوحٍ»۱، « النُّجُومِ»۲، « بابِ حِطَّةٍ»۳، «بَيتِ اللّهِ»۴ و...، همچون حديث ثقلين، شیوه به دست آوردن معارف دینی و از جمله سنّت پیامبر را نشان می‌‌دهد.

اهل بيت نيز خود بر اين موضوع، تأکيد و خویشتن را وارث علم پيامبر معرّفى وروايات خود را به ايشان متصل و مسند کرده‏اند.۵ ايشان تأکيد ورزیده اند که علم صحيح، تنها نزد اين خاندان است و مسير صحیح دیگری وجود ندارد.۶ اين سخن، به معناى انحصار علم صحیح نزد ایشان و بطلان دیگر دانایی‌ها و آگاهی‌ها نيست؛ بلکه در صدد ارائه معيار براى سنجش معارف صحيح از سقيم است؛ يعنى معارف ديگر بر معارف صادر شده از اهل بيت عرضه می‌‌شود و معارف مخالف با آنها،طرد و معارف هماهنگ و سازگار با آنها اخذ مى‏شود. از اين رو، مراجعه به معارف ديگر، از جمله معارف نقلى موجود در منابع ديگر، مجاز است؛ ولى تنها پس از سنجش و احراز هماهنگى و عدم مخالفت با معارف اهل بيت، معتبر و قابل عمل خواهند بود.

اهل بيت از وجود علم به سنت پيامبر، نزد اصحاب ديگر سخن گفته ولی خود را معيار شناسايى صحيح از سقيم آن، دانسته‏اند.۷ در بخش عرضه حدیث نیز خواهد آمد که امام کاظم علیه السّلام به يکى از يارانش می‏‏فرماید که روايات اهل سنّت را بشنود و بر ايشان عرضه کند.۸

نتیجه آن که دستیابی به سنّت نبوى از طريق اهل بيت راه سفارش شده پیامبر برای همیشه تاریخ است و لازم است همه نسل‏ها آن را رعایت کنند.

1.. ر. ک: الأمالى، طوسى: ص ۶۰ ح ۸۸، کمال الدین: ص ۲۳۹ ح ۵۹، اهل بیت در قرآن و حدیث: ص ۱۲۰.

2.. ر. ک: نهج البلاغة: خطبه ۱۰۰، الأمالى، صدوق: ص ۳۴۲ ح ۴۰۸، اهل بیت در قرآن و حدیث: ص ۱۲۸.

3.. ر. ک: الغیبة، نعمانى: ص ۴۴، الأمالى، صدوق: ص ۱۳۳ ح ۱۲۶، اهل بیت در قرآن و حدیث: ص ۱۲۴.

4.. ر.ک: خصائص الأئمّة علیهم السّلام: ص ۷۷ و اهل بیت در قرآن و حدیث: ص ۱۲۶.

5.. ر.ک: ص ۱۳۷ (گنجینه‏هاى احادیث پیامبر نزد خاندان اوست).

6.. ر.ک: ح ۱۸۳.

7.. ر.ک: ح ۱۶۵ و بصائر الدرجات: ص ۳۶۳ ح ۳ و ح ۵ و ص ۳۶۵ ح ۱۲.

8.. ر.ک: ح ۶۳۱.


گزیده شناخت نامه حدیث
72

شیوه دستیابی به سنّت۱

پس از اثبات اعتبار سنّت، مسئله مهم، چگونگی دستیابی به سنّت پيامبر است. توضیح اینکه معاصران پيامبر با ایشان رفت و آمد و به گونه مستقیم یا با واسطه‏هايى اندک، به گفتار و رفتار ایشان دسترسی داشتند. از اين رو، احراز سنّت، يا ارزيابى حکايت از آن، آسان و قابل اطمينان بود.

پس از رحلت پيامبر امّا، مسلمانان تنها به حکايت سنّت پیامبر دسترسی داشتند که می‌‌توان آنها را در دو گروه متمايز جاى داد: گزارش اهل بيت و گزارش دیگران.

پس از تشکيل نهاد خلافت و کنار نهادن اهل بيت و بويژه پس از حاکميت امویان و عبّاسیان، دو مسير پيش‏گفته، از يکديگر جدا شدند و گاه رويکردى متفاوت و حتّى متعارض در پيش گرفتند. برخى، اين دو رويکرد و شیوه گزارش از سنّت نبوى را «مدرسه اهل بيت » و «مدرسه خلفا» نامیده‏اند.۲

پرسش این است که کدام گزارش و رويکرد، مسيرى مطمئن و به دور از گم‏راهى و کژروی براى دستيابى به سنّت نبوى است؟

پاسخ به‌‌این پرسش و معرفی طريق صحيح دستيابى به سنّت، دغدغه پيامبر بوده و ايشان در حيات خويش، بويژه در سال‏هاى پايانى عمر خود، به آن پرداخته اند.حديث متواتر ثقلين۳ نمونه‏اى روشن از تلاش در این راه است. حديث ثقلين، عترت را همتراز و قرين همیشگی قرآن براى رهايى امت از گم‏راهى معرّفى می‌‌کند و روشن است که عترت نه تنها سنّت را کنار ننهادند که خود مبیّن و مروّج آن بودند. این مفروض است. که حجّيت سنّت، در هندسه معارف وحيانى و نزد همگان بویژه عترت پیامبر، امرى پذيرفته شده است و

1.. به قلم پژوهشگر ارجمند، جناب حجّة الاسلام والمسلمین سید محمّدکاظم طباطبایى.

2.. ر.ک: علّامه سید مرتضى عسکرى در کتاب معالم المدرستین.

3.. ر. ک: ح ۱۴۶؛ مباحث ناظر به تواتر حدیث ثقلین در کتاب‏هاى فراوانى آمده است، مانند: « فى رحاب حدیث الثقلین و أحادیث إثنى عشر».

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1933
صفحه از 439
پرینت  ارسال به