خداوند ما را در آن جا که گفتار و رفتار پیامبر نامعتبر و نادرست فرض شده، به سوی تقلید از رفتار نادرست و هلاکت سوق داده است! نتیجهای که نمی توان پذیرفت و حاصل فرض نادرست نخست است.
۵. وحيانى بودن سخنان پيامبر
قرآن کريم، در آیات آغاز ین سوره نجم سخنان پيامبر را وحيانى و واقعنما، خوانده و ايشان را از گفتار هواپرستانه، دور دانسته است.۱ اين آيات، سخنان پيامبر را القا شده از جانب خدا میداند بی آن که دستخوش تمايلات انسانى قرار بگیرد. آيه در پى نفى اين توهم ابراز شده است که گفتار و رفتار پیامبر را از حب و بغض و خشنودی ایشان، متأثر میپندارد.
گفتنی است واژه «وحى»، معنايى گستردهتر از وحى قرآنى دارد و شامل انواع آگاهىهايى است که از طريق شعور مرموز درونى به صورت نهانى و سريع براى انسان حاصل مىشود. از این رو مقصود از وحى در آیه مزبور، منحصر به وحى قرآنى نيست؛ بلکه همه سخنان و افعال ايشان را که به القا و تعليم خدا بوده و نمايانگر واقع است، در برمی گیرد.
۶. تبيينگرى پيامبر
بر پایه آیاتی چند از قرآن کریم۲، پيامبر اکرم تبيينکننده و مفسّر آن است. او وظيفه دارد تعالیم قرآن را براى مردم روشن سازد، ظرايف و ويژگىهاى آن را برنماید و مردم را با حقيقت معارف آن آشنا سازد. روشن است که لازمه مبيّن و مفسّر بودن پيامبر، مقبول و معتبر بودن سخنان اوست در غير اين صورت، مُفسّر دانستن پيامبر، بىفایده خواهد بود. پيامبر همچنین بايد در موارد اختلافى، راه حقّ را بر مسلمانان، آشکار کند و با تفسير صحيح خويش، معارف واقعى قرآن را برایشان روشن کند.
۷. اعتماد بر راستگو
شیوه خردمندان، اعتماد بر سخن راستگویان و ارزش نهادن به سخنان ایشان است. پيامبر