387
گزیده شناخت نامه حدیث

۲ - ۲. انگيزه‏هاى فرقه‏اى

فرقه‏گرايى و دسته‏بندى‏هاى اجتماعى و دينى نيز در حديث‏سازى مؤثّر بوده‏اند. دسته‏هايى مانند زنديقان و خوارج، براى گسترش و تقويت حزب و فرقه خود، به جعل حديث نيز اقدام کردند، هر چند ادّعاهاى غلوآميز در تعداد جعليات زنديقان، قابل اثبات و تصديق نيستند.۱ غاليان نيز احاديثى در تطبيق و تفسير آيات قرآن مطرح کردند که برخى تحريف و تأويل‏هاى نادرست و برخى از اساس، ساختگى بودند. عرصه ديگر جعليات ايشان، در فضائل ائمّه علیهم السّلام و اثبات عقايد انحرافى و ايجاد جايگاه ارزشى براى خود بود.۲

در کنار اين دو گروه، مى‏توان به فضيلت‏سازى گروه‏هاى دينى براى مُحق جلوه دادن خود و بزرگ کردن رهبرانشان، يا کوبيدن جبهه مخالف، اشاره کرد. بى‏گمان، دست کم يکى از اين دو حديث منسوب به پيامبر صلی الله علیه و آله، يعنى «يَکونُ فى اُمَّتى رَجُلٌ يُقالُ لَهُ: مُحَمَّدُ بنُ إدريسَ، أضَرَّ عَلى اُمَّتى مِن إبليسَ»۳ و «مَن أرادَ مَحَبَّتى وَ سُنَّتى فَعَلَيهِ بِمُحَمَّدِ بنِ إدريسَ الشّافِعِىِّ»،۴ ساختگى است.

مُرجئه و صوفيه نيز از ديگر فرقه‏هاى مذهبى و اجتماعى‏اند که احاديث ساختگى از سوى آنها نشر يافته است.۵

برخى روايات ستاينده و نکوهنده زبان‏ها و نژادها نيز مى‏تواند در اين دسته جاى گيرند. دست کم، يکى از دو حديثى که زبان نزول وحى را هنگام غضب و شادى خداوند متفاوت مى‏داند، بربسته به پيامبر صلی الله علیه و آله و ساختگى است.۶

۲ - ۳. انگيزه‏هاى فردى

در کنار جريان‏هاى سياسى حاکم و انگيزه‏هاى حزبى و فرقه‏اى و نژادى، انگيزه‏هاى

1.. ر.ک: الوضع فى الحدیث: ج ۱ ص ۲۳۰، وضع و نقد حدیث: ص ۴۷ ـ ۴۹.

2.. نمونه‏هایى از هر دو دسته را در کتاب وضع و نقد حدیث: ص ۱۲۷ ـ ۱۳۱ آورده‏ایم.

3.. . الموضوعات، ابن الجوزى: ج ۱ ص ۴۳.

4.. تاریخ بغداد: ج ۲ ص ۶۷، تاریخ دمشق: ج ۵۱ ص ۴۲۴.

5.. ر.ک: وضع و نقد حدیث: ص ۱۳۳ ـ ۱۳۷.

6.. ر.ک: شناخت‌نامۀ حدیث: ح ۸۲۹ و ۸۳۰.


گزیده شناخت نامه حدیث
386

۲ - ۱. انگيزه‏هاى سياسى

حاکمان جور، براى بيرون راندن رقيبان و غصب تخت فرمان‏روايى، به تقويت هواداران خود و تضعيف مخالفان پرداختند. آنها همچنين براى تحميل حکومت خود، از يک سو به خود مشروعيت بخشيدند و از ديگر سو، توده‏ها را تخدير کردند. اُمَويان و عبّاسيان، در آغاز کارشان، احاديثى را ساختند که فضيلت‏هايى دروغين را براى ايشان، هوادارانشان و محلّ حکومتشان مى‏آفريدند، يا زشتى‏هايى را براى مخالفان و رقيبانشان مى‏تراشيدند.۱

در همين راستا و براى به اطاعت درآوردن توده‏ها، شاهد جعل حديث براى اطاعت مطلق از هر حاکمى هستيم. به پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله نسبت دادند که اطاعت بى چون و چرا از پيشوايان گم‏راه و سکوت در برابر زورگويى‏و شکنجه و غصب و ستم، واجب است؛۲ امرى که نظريه «تغلّب» را مشروع جلوه داد و تاکنون، بسيارى از مسلمانان را وادار به سکوت و اطاعت در برابر حاکمان ستم‏کار کرده است. ايشان، همچنين با جعل و تحريف معنوى احاديث فراغ از امر،۳ مقاومت فکرى توده‏ها را شکستند و با جعل احاديث جواز شکنجه، معترضان مقاوم را خُرد کردند.۴

تقدّس‏زدايى از ساحت پيامبران و نيز پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله را نيز بايد افزود. غاصبان خلافت براى پايين آوردن سطح انتظار جامعه از خود، به قداست‏شکنى از پيام‏آوران وحى و نيز شعائر وحيانى مانند اذان پرداختند و از فاصله ميان خود و آنان کاستند تا بر تباه‏کارى و حرمت‏شکنى خود، سرپوش نهند.۵ ورود سيل‏آساى داستان‏هاى اسرائيلى و قصّه‏پردازى عالمان تازه‏مسلمان، به اين هدف يارى رساند و زمينه تازه‏اى را براى انتساب اين داستان‏ها به معصومان علیهم السّلام، فراهم آورد.

1.. مانند آنچه طَبَرانى نقل کرده است )(ر.ک: ح ۸۵۴ «دخل أبلیس العراق»).

2.. ر.ک: ح ۸۱۱.

3.. ر.ک: صحیح مسلم: ج ۳ ص ۱۴۳۷ ح ۴۶.

4.. امام باقر علیه السّلام فرمود: آغاز شکنجه کردن فرمان‏روایان، از دروغى بود که اَنسْ بن مالک بر پیامبر خدا بربست که ایشان، دست مردى را با میخ به دیوار کوفت.» (علل الشرائع: ص ۵۴۱ ح ۱۸).

5.. ر.ک: صحیح البخارى: ج ۳ ص ۱۴۳۰ ح ۳۷۱۶، صحیح مسلم: ج ۲ ص ۶۰۷ ح ۱۶.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1940
صفحه از 439
پرینت  ارسال به